Spotify och marknadens dröm om framtida monopol

Förra veckan utkom vår bok Den svenska enhörningen: storyn om Spotify i materiell form och finns nu tillgänglig både i butik och i nätbokhandlarna. Samtidigt skrev jag en artikel åt Dagens ETC kring en av de frågor som står i centrum för boken, nämligen att ett företag som allmänt anses vara en succé samtidigt aldrig har gått med vinst: “Riskkapitalister håller Spotify flytande“. Artikeln (och boken) knyter an till ett ämne som varit uppe flera gånger här på Copyriot: hur 2010-talets digitala medieklimat är resultatet av ett finansiellt undantagstillstånd i finanskrisens kölvatten.

Tio år efter finanskrisens utbrott tycks vi befinna oss i ett skifte. Donald Trump sänker företagsskatterna vilket gynnar de företag som redan går med vinst. Samtidigt driver det på inflationen så att centralbanken måste svara med höjda räntor. I det nya läget blir dagens pengar mer värda än morgondagens. Verkliga jättar som Apple och Google kan bli ännu mer lönsamma. Men det kan bli svårare att driva förlustföretag på vaga löften om framtida vinst.

Det är ännu för tidigt att säga om Spotify i det längre perspektivet kommer bli en flipp eller en flopp. Det höga börsvärdet signalerar att det knappt finns någon mellanväg. Enda sättet att rättfärdiga fortsatta förluster inför marknaden är med ett löfte om framtida världsherravälde. Närmast till hands ligger tanken på att Spotify ska uppnå ett globalt monopol på musik – ungefär som Googles monopol inom webbsökning. Vägen dit skulle gå genom att Spotify köper upp andra företag i musiksfären, för att på sikt manövrera ut de traditionella skivbolagen och börja ge ut musik på egen hand. Så länge som skivbolagen kontrollerar all musik kommer det nämligen att bli svårt att uppnå lönsamhet i en musiktjänst som Spotify. Även om de skulle lyckas höja månadsavgiften från 100 till 200 kronor, skulle det bara leda till att skivbolagen höjde sina ersättningskrav. De har ju makten att stänga ner hela tjänsten genom att inte bevilja förnyade licenser. Att komma förbi dem blir inte lätt.

Ett alternativt scenario är att Spotify köps upp eller går samman med någon annan nätjätte, för att bilda ett företagsimperium som integrerar mjukvara, hårdvara, underhållning och storskalig övervakning av användarbeteenden. Musiken blir då mer av ett lockbete och behöver inte bli lönsam på egen hand. Men även i detta fall bygger lönsamheten på en rörelse mot ännu större monopol än de som i dag kontrolleras av Facebook och Google. Spotifys höga värdering går knappast att tolka som annat än som marknadens dröm om framtida monopolvinster.

Inget av dessa scenarion förefaller särskilt lockande för den som värderar musikalisk mångfald och nyskapande.

Läs hela artikeln på Dagens ETC.

5 kommentarer ↓

#1 Magnus on 29 April 2018 at 11:19 pm

Svar på slutraden: Nej, verkligen inte. Förvandlingen av musiken till en i sig stum ljudtapet utan artistiskt egenvärde eller innovativ energi kan väl knappast bli mer uttalad än i detta scenario. :(

#2 Anton on 30 April 2018 at 10:19 pm

Angående Spotifys prekära situation i förhållande till skivbolagen: Skivbolagen borde inte bry sig nämnvärt på kort sikt huruvida pengarna de får in från Spotify härrör från reklam, prenumerationsavgifter eller riskkapital. Men däremot borde väl Spotify vara “too big to fail” i skivbolagens perspektiv? De har väl inget att vinna på att stjälpa Spotify tills dess att de hittar en annan minst lika bra inkomstkälla? Och vilken skulle det kunna tänkas vara isåfall?

#3 Magnus on 2 May 2018 at 9:23 am

Men vem vill i längden investera och pumpa in miljardbelopp i en affärsmodell där utbudet ska vara oändligt och vinsterna för själva operatören samtidigt hålls nere av själva upplägget? Som Rasmus påpekade: om Spotify någon gång skulle lyckas gå med vinst på sikt, så kommer skivbolagen bara att höja sina krav på ersättning och därmed tar de pengarna.

En lösning måste isåfall komma att bygga på att antingen “tvinga” många till ett premiumabonnemang (och som då ska kosta mer än typ några dollar i månaden) – och med andra ord: man sabbar gratistjänstens funktionalitet och dränker den i reklam, trailers och icke efterfrågade “bells and whistles” – eller att kapa rejält i den tillgängliga katalogen av musik för att få ner licenskostnaderna. Eller bägge två. Båda alternativen skulle slå mot Spotifys USP och förmodligen leda till att nya konkurrenter dyker upp.

#4 The Guz on 3 May 2018 at 7:01 pm

När släpps boken i digitalt format? .epub eller .mobi?

#5 rasmus on 4 May 2018 at 8:34 pm

The Guz: Den är ute som s.k. e-bok och även som ljudbok. Finns där sånt finns, antar jag. Har inte närmare koll på formaten för att vara ärlig.

Kommentera