Ännu en bok om Spotify kommer i vår

Den svenska enhörningen: sagan om Spotify. Så heter en bok som enligt tillgänglig förhandsinformation ska utkomma i april 2018 på det pigga förlaget Mondial. Huruvida bokens vikt kommer att bli exakt 500 gram, som databaserna uppger, vågar jag inte uttala mig om. Däremot kan jag bekräfta att dess två författare verkligen är Pelle Snickars och jag. Och att vi just nu håller på att skriva den.

Till stor del kan vi såklart luta oss mot det bokmanus som vi redan har skrivit på engelska, tillsammans med ytterligare tre forskarkollegor, för MIT Press. Den boken ska också komma ut under 2018, men där är det fråga om en akademisk publikation. Den svenska enhörningen saknar fotnoter och riktar sig till en bredare svensk läsekrets. Där berättas alltså historien om hur företaget Spotify tog form och expanderade till en internationell gigant, utan att för den skull komma i närheten av att bli lönsamt. En berättelse som är baserad på grundlig forskning, som ser bortom fixeringen vid individuella entreprenörer och som på vissa punkter säkert bryter mot etablerade uppfattningar.

Vi låtsas inte som att vi kan förutsäga framtiden och kan därför inte ge svar på frågan om Spotify har en hållbar affärsmodell eller om det är en bra investering. Däremot tror vi att upplägget kan säga en del annat om vår tids digitala medieklimat, där marknaden i allt högre grad tas över av ett fåtal giganter som värderas till allt högre belopp; för Spotifys del talas det nu om en värdering på 130 miljarder kronor. Planerna på en börsnotering i vår bidrar såklart till att intresset för boken vi nu skriver, som det verkar, är ganska stort. Det blir spännande att se hur utgivningsdatumet tajmar.

Nu ska jag åter kasta mig tillbaka till år 2006 för att skriva på bokens andra kapitel, om hur det hela började.

6 kommentarer ↓

#1 Alaoglu on 6 December 2017 at 3:56 pm

Har Rasmus, eller någon annan som läser, någon insikt i vem som drev den mystiska ryska streamingsiten alicemp3?

#2 Magnus on 13 December 2017 at 10:28 am

Någon skrev på Flashback för ett par år sedan om parallellerna mellan gamle Refaat el-Sayed och vissa av dagens IT-entreprenörer. På bägge hållen är det *bilden* av en framtidspeppad och hajpad produkt som räknas, inte något substantiellt nytt, och det gäller även bilden av entreprenörens person. Refaat kom så småningom att bluffa om sin doktorstitel, men bortsett från det stod han i stort sett bara och blåste upp sin reklamballong med luddiga floskler och överord, hjälpt av villiga medier – och det är i stort sett vad en hel del IT-prinsar gör också, allt sedan Jonas Birgersson eller Ms Freckles (minns ni dem?). The media is the message.

#3 Knyttet on 3 January 2018 at 9:07 am

Rasmus! Har du uppmärksammat att även datorspelsvärlden numera infiltrerats av samma spam-fenomen som andra branscher?
På Steam kan man numera köpa en rad olika uppenbart undermåliga spel som spammats ut. Och nej, jag menar inte uppenbara skämtspel som “Goat Simulator”.
Här är ett illustrativt exempel:
https://steamcommunity.com/app/575160

#4 COPYRIOT | Spotifyspekulationer on 3 January 2018 at 5:51 pm

[…] ← Ännu en bok om Spotify kommer i vår […]

#5 COPYRIOT | Spotify och börskraschen on 6 February 2018 at 3:51 pm

[…] Ännu en bok om Spotify kommer i vår […]

#6 Spotify – från piratkopiering till börsnotering | Svensson on 9 April 2018 at 9:07 am

[…] Fleischer och Pelle Snickars har skrivit en bok om Spotify och dess historia. Boken har titeln Den svenska enhörningen: storyn om Spotify. En enhörning i detta sammanhang är ett nystartat företag som värderas till mer än en miljard […]

Kommentera