Vad har Max Martin gjort för “Sverigebilden”? Vad har Spotify gjort för “svensk musik”?

Regeringens musikexportpris har alltså inte lagts ned, även om profilen har skruvats ned i ett antal år och årets utdelning blev försenad. Departementet är åter socialdemokratiskt men retoriken är densamma:

– Svensk musikexport utgör en väsentlig del av den moderna Sverigebilden i utlandet och är således inte bara en betydelsefull näringsgren utan är utifrån mitt perspektiv i högsta grad också en viktig beståndsdel i ett brett och framgångsrikt Sverigefrämjande, säger näringsminister Mikael Damberg.

Mot denna bakgrund är det lite svårt att förstå varför priset åter tilldelas Max Martin, vars bidrag till “Sverigebilden” torde vara mycket begränsat. Nog för att han proddat många hits, men det är ju knappast som att folk tänker “Sverige” när de hör Katy Perry eller Britney Spears.

Max Martin fick inte bara regeringens musikexportpris. Vid samma ceremoni tilldelades han dessutom årets “hederspris”. Detta ska gå till en “aktör inom musikbranschen” som under många år gjort insatser i “att sprida en positiv bild av Sverige”. Motiveringen talar om att han “satt Sverige på kartan som ett av världens mest framgångsrika länder när det kommer till att skriva och exportera musik”. Ärligt talat – jag tror inte att detta stämmer.

Och så fick Spotify regeringens hedersomnämnande “för insatser av särskild betydelse för svensk musiks internationalisering”. Vad som nu menas med detta. Motiveringen lyder:

Årets hedersomnämnande går till ett banbrytande företag som markant förändrat vårt sätt att konsumera musik. Deras tjänst har initierat en utveckling som spritt sig över hela världen och som ger hopp till en bransch som under många år varit i kris. Nu riktas allas blickar mot Sverige som tack vare denna musiktjänst blivit en kristallkula för hela världens musikbransch.

Visst, men vad har detta med svensk musik att göra? Menar juryn att Spotify skulle ha gjort särskilda insatser till att förmå användarna i världen att lyssna till just svensk musik?

Det kan även noteras att Spotify inte verkar ha bemödat sig om att skicka en representant till prisutdelningen.

11 kommentarer ↓

#1 Anon on 23 March 2015 at 10:15 pm

Och Azerbaijan skickar en svenskskriven låt till Eurovision igen….

#2 gustav on 24 March 2015 at 11:44 am

Spotify hyllas som företag, men om jag har förstått det rätt så går bolaget med brakförlust varje år?

#3 rasmus on 24 March 2015 at 11:52 am

gustav: Det stämmer att Spotify går med brakförlust, men det bekymrar dem knappast. Det finns gott om investerare som står på kö för att slänga in nytt riskkapital för Spotify att bränna. Investerarna har fortfarande utsikt att göra stora vinster när Spotify blir uppköpt eller börsnoterat. Och ur ett svenskt regeringsperspektiv gläder man väl sig över att Spotify faktiskt skapar arbetstillfällen på huvudkontoret.

#4 S on 20 April 2015 at 10:37 am

Det tog sin lilla tid, men jag har till slut förstått att det är helt likgiltigt för de här “techbolagen” att göra vinst. Allt handlar om att tävla om investerarnas kapital. Hyfsat tuff marknad att konkurrera på för dagspressen…

#5 Mangan on 22 April 2015 at 1:49 am

Håller med om att det handlar om att hustla investerarnas guldsäckar, men då har man väl också medgett att det på sikt är Icon Medialab i repris? (de var heller aldrig i närheten av att gå med vinst trots investeringar i miljardklassen från olika håll under några år).

#6 S on 22 April 2015 at 6:11 pm

Jag tror ju inte att investerarna blir hustlade här. De har mer kapital än de kan investera, och när bubblan spricker så har de byggt upp en infrastruktur som är värdefull på andra sätt än att just generera vinst.

#7 rasmus on 22 April 2015 at 8:25 pm

Instämmer med S – de som hittills investerat i Spotify har nog goda chanser att kamma hem en alldeles strålande utdelning på sitt kapital, vid en eventuell försäljning eller börsnotering. De som däremot, om det blir börsnotering, tecknar sig för den nya “folkaktien“…

#8 S on 23 April 2015 at 4:08 am

Rasmus, vilka är de senaste bokslutssiffrorna för Spotify? Jag hittar bara 2013 års bokslut.

#9 rasmus on 23 April 2015 at 11:14 am

Tror inte det har kommit något nyare bokslut än. Sista kom kraftigt försenat till Bolagsverket, så det verkar som att Spotify av någon anledning ville hålla siffrorna utanför offentligheten så länge som möjligt.
I vilket fall är siffrorna för Spotify AB inte så viktiga. Koncernens moderbolag Spotify Technology SA är ju registrerat i Luxemburg. Och senaste bokslutet som Spotify lämnade in i Luxemburg var tydligen mycket torftigt: där framgår inte ens koncernens totala intäkter.

#10 Mangan on 23 April 2015 at 3:26 pm

Det är, för att utrrycka det försiktigt, hyfsat säkert att Spotify inte tillför någonting till det där man brukar kalla den svenska tillväxten – inte ens flertalet av de tunga investerarna är väl baserade här i landet? Eller för den delen något jobbskapande av format.

Nu kan man visserligen inte säga att företag brukar startas för att öka på den ekonomiska basen i ett visst land, men om det är Spotify och andra firmor av den arten som blir normen för hur det unga svenska näringslivet ska se ut i framtiden så sitter vi nog pyrt till i längden…

#11 S on 23 April 2015 at 6:53 pm

Stort tack för svaret, Rasmus. Oerhört fascinerande, detta. Får en att fundera över begreppet “vinst” överhuvudtaget.

Kommentera