“Den som streamar musik gillar varumärken”

Några anteckningar om en marknadsundersökning som just genomförts på uppdrag av Spotify. Inte för att undersökningen i sig kommer fram till särskilt intressanta resultat. Utan mer för hur resultaten presenteras och mest för att den görs.

Man ville belysa hur vissa attityder skiljer sig mellan “streamers” och “non-streamers”. Alla som någon gång lyssnar på musik via t.ex. Spotify eller Youtube räknas som “streamers”. Inom denna grupp har man sen också letat efter skillnader mellan Spotifyanvänder och övriga. Syftet är att presentera Spotifys kunder såsom riktiga mönsterkonsumenter.

Den som streamar musik gillar varumärken. Nu är det officiellt.

Med dessa ord basunerar Spotify ut resultatet till potentiella reklamköpare.

Det är mer sannolikt att den som lyssnar på musik via streamingplattformar är en stark förespråkare för varumärken än den som inte streamar. Undersökningen visade att det är mycket sannolikt att Spotifys användare visar en stark varumärkespreferens i följande fyra intressemått: rekommendera till en vän, villig att betala mer, det enda varumärket för mig och unikt och annorlunda. Det mest anmärkningsvärda var att det är tre gånger mer sannolikt att Spotifys användare skulle betala mer för de varumärken de gillar jämfört med dem som inte streamar musik.

Om man vill vara elak, är det bara att vända på steken: de som gillar Spotify är reklamoffer som inte klarar av att tänka själv!

Men först bör man fråga sig hur genomstekta dessa resultat är. Undersökningen omfattar 4500 personer, uppdelade på tio olika länder, från Sverige via USA till Mexiko. Troligen fanns det stora skillnader mellan dessa länder, vilket inte berörs i sammanställningen.

Vilka är alla dessa “non-streamers”, som inte ens sporadiskt lyssnar på musik via Youtube? Troligen är de överlag ganska sparsamma användare av internet – om de över huvud taget har tillgång till nätet! Många av dem är nog en bra bit över medelåldern. Det är fullt möjligt att de är fattigare än övriga. Då är det kanske inte konstigt att de inte uppger att de vill “betala mer för varumärken de gillar”.

Undersökningen riktar särskilt in sig på fyra branscher (där Spotify vill värva reklamköpare): bilar, hemelektronik, mobiloperatörer, butikshandel och hårvård.

I fråga om bilismen är det lite lustigt hur Spotify nästan ber om ursäkt för att många “streamers” använder kollektivtrafik, men är stolta över att Spotifyanvändare minsann äger fler bilar än de som använder konkurrerande musiktjänster:

Streamers are slightly less likely than non-streamers to drive a car, truck or SUV weekly.
They’re over 1.5x as likely to use public transportation weekly, which is likely connected to streaming services’ early traction in urban cities. /…/
Spotify users are 20% more likely than other streamers to drive a car, truck or SUV week- ly. They’re 33% more likely than other streamers, and 2x as likely as non-streamers, to ride public transportation weekly.

Om undersökningen bevisar något, så är det att Spotify fortfarande ser en framtid i att tjäna pengar på reklam (och allra helst reklam för bilar). Det har tidigare spekulerats i om reklamjinglarna på Spotify mest finns där för att vara tvinga användare att betala för att slippa höra dem, men så är nog ändå inte fallet. Å andra sidan säljer Spotify reklam i fler format än bara jinglar. Inte heller betalande användare kommer undan den rent visuella reklamen. Nyligen infördes även videoreklam. Med tanke på hur Spotify läcker pengar, är det sannolikt att reklamen kommer att ta allt större plats framöver.

3 kommentarer ↓

#1 submarine on 6 January 2015 at 11:53 pm

lol!! Streamtraffikmaktordningen :)
också, Plankade gillar tanka. Nu är det officiellt.

#2 Daniel on 7 January 2015 at 10:22 am

Alltså dessa benämningar! Ska jag nu oxå vara en “streamer” eller en “non-streamer”? Kan tänk mig att smarta kids gillar detta.. “Hej, jag gillar inte hipsters men jag måste hålla mig till dem som kallar sig ‘streamers’.”

Och. Är det inte fantastiskt smart av Spotify att “uppfinna” dessa benämningar? Lobba ordentligt för att benämningen “streamer” ska sätta sig i den trendiga människan; – Och lyckan de med det, ja då är lyckan gjord.

Jag kallar mig just nu för “screamer”. ;)

#3 COPYRIOT | Reklamens framtid, III: Vilken roll spelar reklamen på 2020 års internet? on 28 October 2015 at 11:41 pm

[…] “Den som streamar musik gillar varumärken” […]

Kommentera