Tankar om internetstatistiken, IV: Vad menas med “e-handel”?

Efter att ha kastat några blickar i rapporten “Svenskarna och internet 2014“, vill jag bara posta ett par funderingar kring vad statistiken egentligen säger. Förra året luftade jag här vissa tveksamheter kring begreppen som används: studien förutsätter en skillnad mellan “traditionella medier” och “internet”, men det är inte självklart i vilket fall man hamnar när man läser nyheterna på en skärm. Jonas Andersson Schwarz går vidare på detta spår i sin läsning av årets statistik:

”Internet” är en överkategori. Rent tekniskt är det infrastrukturen genom vilka en rad andra medier kanaliseras eller orkestreras. Rent upplevelsemässigt kan ”Internet” dessutom upplevas högst olika av olika individer och i olika situationer.
Att år 2014 fråga någon ”använde du Internet igår?” är alltså lite som att år 1964 ha frågat ”använde du dig av radiovågor igår?”

Internetstatistiken ställer samma frågor år efter år, för att kunna visa på förändring över tid. Men i många fall leder den mediehistoriska utvecklingen till att frågorna i sig uppfattas på annat sätt än tidigare. Då är det inte självklart vad svaren egentligen säger.

Jag tänker bl.a. på kapitlet om e-handel i årets rapport. Där presenteras bland annat siffran över hur manga som “någon gång köper och betalar för varor eller tjänster via internet”. Jag är inte säker på att alla tillfrågade uppfattar en sådan fråga på samma sätt.

Så kallad “e-handel” kan ju delas upp i tre olika transaktioner: köp, betalning och leverans. Internet kan användas för ett eller flera av leden.
1) Man kan leta upp en vara på nätet som man beställer för att hämta ut i butik, eller få hemskickad på faktura.
2) Man kan också köpa saker på kredit i en butik, för att senare erlägga betalning som görs via en internetbank.
3) Slutligen har vi konsumtionen av digitala tjänster, exempelvis abonnemang på Spotify – men inte ens då är det självklart att köpet och betalningen görs via nätet. Spotify-abonnemang säljs över disk i matbutiker och är dessutom ofta inbakade i helt andra abonnemang eller kreditupplägg, knutna till försäljningen av mobiltelefoner.

Så vad är e-handel?

Om man tolkar frågeställningen på vidast tänkbara sätt, omfattar “e-handel” samtliga utbyten av varor/tjänster där internet har använts i något led. Då skulle t.ex. prostitution räknas som e-handel om sexköparen har kommit över ett telefonnummer till sexsäljaren via ett nätforum.
Eller om man (mot förmodan) skulle hitta en hyresbostad via nätet – är detta då ett exempel på “e-handel”, och fortsätter man att e-handla varje gång man betalar sin hyra?

För att krångla till saken ytterligare kan vi fundera på alla de transaktioner där det inte ens utbyts några pengar. Tänk bara på allt som bortskänkes på Blocket, eller på de Facebookgrupper där folk i ett bostadsområde säljer, skänker och byter begagnade prylar med varandra. Räknas sådant som e-handel? Tyvärr sägs ingenting om detta i “Svenskarna och internet 2014”.

6 kommentarer ↓

#1 Anders Bananders on 10 December 2014 at 10:11 pm

Jag är ganska övertygad att kriteriet är att själva köphandlingen görs online i en ordnad butik; en e-handelsplattform. Att kreditkortsräkningen betalas i internetbank, eller att annonseringen skett online, spelar ingen roll.

#2 Bara jag on 10 December 2014 at 10:18 pm

Handel är väl aldrig, per definition synonymt med $, eller något fysiskt, mot vara?
Ja, de har statistiken på sned. Men det är nog så man internationellt beräknar e-handel, och någon slags internationell mall har de nog att gå efter, jag gissar.

Byte definition kanske vore på sin plats.
Vänta inte för länge..

#3 rasmus on 10 December 2014 at 10:22 pm

Kanske, men varför står det då “köper och betalar” i enkätfrågan, inte bara “köper”.

Sen är jag inte helt säker på var gränsen går mellan “ordnad butik” och “annonsering”. Visst kan man kalla Blocket, Tradera och Ebay för e-handsplattformar?
“Besöka Blocket” hör till de “aktiviteter med anknytning till e-handel” som man faktiskt frågat särskilt om. Men det är oklart om handeln på Blocket är e-handel, enligt rapportmakaren. För visst är Blocket bara en annonssajt, där mycket av “själva handeln” sker offline (och även innefattar uthyrning av fastigheter).

#4 Ellika on 12 December 2014 at 11:05 pm

Köper skulle ju rent juridiskt ske när du har ett anbud och en accept, vilket mycket väl kan ske via mail efter tex en blocket-annons. Jag uppfattar det som att man vill undvika är inkludera det följt av fysiskt möte och betalning i kontanter i begreppet. Rimligen måste definitionen läsas som att man kräver både att ingående av avtal ( om köp) och iaf del av fullgörelse av avtalet skall ske online. Förutsatt den definition du återger kan ju för övrigt bortskänkes situationen omöjligen vara e-handel. Det kan såklart diskuteras om detta är en lyckas definition av e-handel. I övrigt håller jag med dig om att formuleringen är olycklig i en enkät. Många är inte så uppmärksamma på skillnaden mellan kumulativa kriterier som här och alternativa. Om vi antar är en inte oväsentlig grupp svaranden läser in eller istället för och har vi en allvarlig felkälla i materialet.

#5 Anders Bananders on 13 December 2014 at 12:00 am

Jag håller med om att frågan är illa ställd och har avgränsningsproblem. Samt att som du säger frågan lär uppfattas olika olika år. Men det jag tror att man menar är ändå att man ska uppfatta att man kommit till en butik, att man är på en webbsida där varorna visas upp och man gör köpet. Betalningen kan göras där, eller man kan få en faktura hemskickad. Ditt alternativ 1) ovan alltså, och definitivt inte alternativ 2).

Med annonsering menar jag att om det på en tidningssajt finns en annons för något som man köper någon annanstans, on- eller offline, så är det inte e-handel som pågår där, på tidningssajten. Heller inte ditt exempel med prostitution, där “annonseringen” kanske skett online men affären sker offline.

Om din kategori 3) och köp från privatpersoner via sajter som Blocket ska ingå är väl mera oklart. Men gissningsvis inte just eftersom Blocket inte är en “butik” med knappen “add to cart.”

#6 COPYRIOT | Noterat om internetstatistiken, II: Titta, lyssna, läsa, betala on 3 October 2018 at 12:54 pm

[…] Tankar om internetstatistiken, IV: Vad menas med “e-handel”? […]

Kommentera