Den vite riddaren tar ingen skit

Spotifys styrelseordförande Martin Lorentzon intervjuas i Dagens Industri. Liksom i andra intervjuer ger han ett lätt maniskt intryck. När reportern tar upp det faktum att en popstjärna valt att ta bort sin musik från Spotify – då brister det. Smaka på detta utfall:

“Det är förfärligt att vi får så mycket skit. Vi är den vita riddaren i det här och betalar ut hur mycket pengar som helst och jobbar häcken av oss för att artister och skivbolag ska tjäna pengar. Samtidigt ligger allt material stulet precis överallt”, säger Martin Lorentzon.
“Det är bedrövligt att vi inte hyllas mer och får mer kredd. Vi har fått en hel musikbransch åt rätt håll. Vi har fått folk att börja betala för musik – och folk bara klagar. Jag tycker det är fräckt.”

Det är alltså både förfärligt, bedrövligt och fräckt att det förs en sporadisk diskussion om de ersättningar som Spotify betalar ut. “Folk bara klagar“, är Martin Lorentzons upplevelse.
Spotify är troligen det företag som fått mest gratisreklam i Sveriges historia – men det räcker inte. I stället borde de hyllas mer och få mer kredd än vad de redan får. Själv föreslår Lorentzon den synnerligen kreddiga jämförelsen med “den vita riddaren”.

Riddarliknelsen är inte så långsökt som det först kan tyckas. Martin Lorentzon har ju upphöjt sig själv till ett slags frälse som – i likhet med gamla tiders riddare – inte betalar någon skatt.

Vårt land tycks ha fått en värdig tronföljare till Johan Staël von Holstein.

9 kommentarer ↓

#1 Diogenes on 14 November 2014 at 3:38 pm

Kan ju kanske hänga samman med förra inlägget; en diskussion som är blir extra jobbig inför en planerad börsintroduktion. Lyckas man lura med en massa småsparare, pensionsfonder och andra kan man blåsa upp bubblan ett litet tag till innan den spricker men nu kan Taylor Swift sabba det hela!
Mitt börstips är att musikstreamingbranschen snart kommer bestå av två aktörer, Google och Facebook. Den senare genom att förvärva Spotify.

#2 Christopher Kullenberg on 14 November 2014 at 5:36 pm

Tror att Diogenes scenario är mycket sannolikt.

FB/Google har båda infrastruktur, användarbas och tillräckligt med pengar att låta streamad musik gå med förlust i ett bra tag till.

Sen kommer det ju finnas en uppsjö med små och nischade tjänster som är “gratis”. Samt ett antal gråzonslegala ryska sajter.

Jfr. Zennström -> Skype -> Microsoft. (som nyligen lyckades konkurrera ut MSN messenger med sitt köp av skype)

#3 Jonatan on 14 November 2014 at 5:47 pm

Hehe, då kanske fildelningsvärlden är som Jerusalem som ska tvångskristnas?

#4 Diogenes on 15 November 2014 at 3:40 pm

@Christopher Kullenberg: Ja, dels det men framförallt kan Facebook använda all information de får av musiklyssnandet till att sälja mer träffsäker reklam. Man ska komma ihåg att utvecklingen inom att analysera “big data” går skrämmande fort. Genom att analysera musiklyssnandet tillsammans med allt annat man uppger kommer man snart kunna dra slutsatser om användarens aktuella sinnestillstånd, själsliv, undermedvetna och innersta tankar för att därefter skicka träffsäkra annonser, tänker jag.
Kanske kan rent av Spotify ge så mycket information att det kan bakas in i Facebook och bli helt “gratis”?

#5 rasmus on 15 November 2014 at 8:32 pm

Intressanta funderingar om de tänkbara drivkrafterna för att integrera Spotify i Facebook. Jag tänker att de möjliga synergierna går åt två håll. Å ena sidan, som Diogenes säger, att musiklyssningen på Spotify kan ge data som bidrar till Facebooks förmåga att rikta reklam. Å andra sidan finns det många fall där musiklyssnaren inte själv vet vad hen vill lyssna på, och på senare tid har Spotify i allt högre grad satsat på att bygga en tjänst som samlar in andra data om lyssnaren för att med hjälp av dessa data skapa ett musikflöde.
Jag tänker att detta pekar på två helt olika riktningar för möjlig integration. Hur tänker ni?

#6 Albert on 16 November 2014 at 12:38 am

Även om han tar i lite väl mycket så tycker jag det han säger låter vettigt. Spotify har verkligen fått Nisse i Hökarängen att börja betala för musik. Tycker ni ändå inte att det är ett steg i rätt riktning?

#7 rasmus on 16 November 2014 at 9:56 am

Albert: Frågan är inte om detta är ett steg i rätt riktning eller inte, utan om detta steg ska innebära att Spotify som företag upphöjs över all kritisk diskussion.

#8 Kaffetoken on 24 November 2014 at 5:08 pm

Det är misslyckat att Spotify har fått Nisse att betala för musik, när den betalningen som Nisse utför inte innebär någon specifierad motprestation från Spotifys sida angående *musiken* i sig (de kan när som helst ta bort vilken musik som helst, Nisse har inget att säga till om utbudet/urvalet), och när den betalningen Nisse hostar upp, inte heller lyckats nå fram till kreatörerna av musiken, men istället verkar klämra sig fast i Luxemburska banker och andra “rättighets-innehavare”.

Det är beklagligt att det har blivit så.

Pengarna verkar på något sätt alltid samlas hos ett fåtal extremt rika artister, Lorde, Lady Gaga eller vadå?, medan den stora massan får nöja sig med ett par ören.

#9 COPYRIOT | Stordriftsfördelar? Monopol! Om utsikterna för Spotify att bli lönsamt on 12 May 2015 at 3:03 pm

[…] Den vite riddaren tar ingen skit […]

Kommentera