Vad börsnoteringen gör med Twitter – och kommer att göra med Spotify

Twitter has received more free promotion in than any company in the history of capitalism.” Så formulerar sig en bankir i
The Economist, som tar tempen på Twitter ett år efter börsintroduktionen.

Som företag i reklamindustrin konkurrerar Twitter i första hand med Facebook och Google, i andra hand med de traditionella massmedierna. Det går inte fullt så bra som investerarna hade önskat sig. Detta kommer att få konsekvenser för det populära kommunikationsmedium som företaget tillhandahåller.

Twitters intäkter har visserligen fyrdubblats sedan 2012, men man fortsätter gå med förlust och hoppas visa på vinst tidigast år 2017. Förlustsiffrorna är delvis ett resultat av att Twitter har delat ut väldigt många aktier till sina anställda, för att de inte ska ta jobb på Facebook eller Google i stället. Nästan hälften av Twitters intäkter betalas ut i “stock-based compensation”, förtäljer The Economist. Det är mer är hos konkurrenterna: jämför Twitters 45 % med Facebooks 10–15 % och Googles 8 %.

Användartillväxten på Twitter har tappat fart, i ett tidigare skede än i fallet Facebook. The Economist gissar att detta kommer att leda till en satsning på ny design, som dels måste vara enklare att använda för en den breda massan, men som också bör ge plats för videoannonser. Därtill kommer det stora problemet att Twitter ligger långt efter Facebook i fråga om att kartlägga användarna. De har inte ens registrerat deras födelseår.
Det verkar alltså som att rejäla förändringar är att vänta av Twitter. Om inte ens detta lyckas leda till en vinst som gör börsen glad, då kommer aktievärdet att sjunka – tills någon av de två huvudkonkurrenterna slår till och köper upp Twitter. Trots allt är det ett starkt varumärke och den bristande övervakningen går nog att lösa genom integrering i ett ännu större komplex.

Mycket som sägs om Twitter kan även appliceras på Spotify.

Spotify har kanske fått mer gratisreklam än något annat företag i Sveriges historia. Twitter har hyllats av politiker som en kraft för demokrati. Spotify har hyllats för att de löste fildelningsdebatten.

Börsintroduktionen av Twitter skedde för ett år sedan. Börsintroduktionen av Spotify kommer troligen att ske om ungefär ett år. Det kan rentav gå ännu snabbare. Vissa menar att Spotify bara inväntar ett läge där det går bättre för Twitter, för att splippa drabbas av en ofördelaktig jämförelse. Möjligen kan även den stigande dollarkursen ha betydelse för tajmingen?

Visst påstår Daniel Ek att han ogillar “kvartalskapitalismen på Wall Street” (till skillnad från skatteflykten i Luxemburg, som han uppenbarligen gillar). Men ett sådant uttalande kommer snabbt att vara bortglömt.

Så vad kan vi vänta oss av ett börsnoterat Spotify? Självklart kommer förväntningarna på vinst att påverka själva tjänsten. Att vi efter fildelningsdebatten skulle ha nått en ny stabilitet är en illusion. Sättet vi lyssnar på musik kommer sannolikt att förändras på nytt, snabbt och brutalt, under det återstående 2010-talet.

8 kommentarer ↓

#1 Christopher Kullenberg on 13 November 2014 at 1:46 pm

Sättet vi lyssnar på musik kommer sannolikt att förändras på nytt, snabbt och brutalt, under det återstående 2010-talet.

Funderar med skräckblandad förtjusning inför denna fråga. Att Apple satte punkt för iPod visade kanske på någon brytpunkt mellan å ena sidan nedladdade filer (“exemplar”-försäljning och piratism)-> hårdvara för uppspelning -> minimal metadata till, å andra sidan, “streaming”-prenumeration -> uppkopplad hårdvara -> maximalt med metadata.

Men, vad har detta fått för konsekvenser för “sättet vi lyssnar på musik”? Känns som att det behövs ytterligare postdigitala undersökningar för att besvara denna fråga (eller omformulera den).

#2 Daniel on 13 November 2014 at 1:52 pm

1. Nu har vi betaltjänster för musik, film, tv-serier, tidningar, e-böcker, ljudböcker. Ca. 99 kr/månad brukar det kosta. Kanske Spotify snart kommer tyckas tomt av konsumenterna (“Där finns ju bara musik”). Företagen försöker kanske komprimera detta och erbjuda en mängd tjänster i samma pris (99kr ?). Köper Sony upp Spotify om 5 år och integrerar med sina underhållningsnätverk?

2. Temporärt-trendiga-Södelmalm-Sverige har kanske peakat i och med att Södermalm utsågs till 3:e trendigaste kvarter i världen (minns inte i vilken tidning). På denna våg har Spotify säkert surfat extra snabbt framåt. Det kreativa Sverige. Daniel Ek är så klart med i Wired. Spotify är exotiskt för att det kommer från Europa och Sverige och inte USA. Men trender skiftar. Alltid. Peak Södermalm.

#3 Christopher Kullenberg on 13 November 2014 at 2:30 pm

@Daniel

Intressant!

1. “Bara musik”. Detta kanske kan relateras till att de “rena” musik-mp3-spelarna fick alltfler funktioner tills de avskaffades. Det kom en iPod-video, några spelar med radio, nån med stegräknare etc.

Fotnot: Musik har dock aldrig varit “bara” musik. Det är en omöjlig figur. Vi kan inte tänka musik utan sammanhang, andra medier, osv. Det finns bara ett undantag till denna regel: Bach.

#4 Daniel on 13 November 2014 at 2:55 pm

@Christopher Kullenberg

Tack!

Jag hade mer Spotify i tankarna. När tjänsten inte kan konkurrera eftersom folk gärna vill ha en så bra tjänst som möjligt för hundralappen. Ett erbjudande med Netflix utbud och ett utbud som är i Spotifys klass från en ny eller gammal aktör på “marknaden” skulle putta Spotify över branten.

Det är inte jag som säger “bara musik”. Det är konsumenten som vill ha mer för sin hundralapp.

Personligen: musik “är” när jag hör den. Jag lyssnar på ett spår kanske tio gånger. Två gånger möter jag spåret. Då JagMusikVärld. De åtta andra var inte musik, inte för mig. Jag befann mig på en annan plats. Musiken kan hjälpa en att närma sig gläntan. Vi vet, för när vi är I det vi hör.. så kanske vi känner.. nåd? :)

#5 JN on 13 November 2014 at 8:21 pm

“Ett erbjudande med netflix utbud”???

Alltså, jämfört med Netflix är Spotify oerhört brett och aktuellt, inom sitt område. Netflix har ett par originalserier, men det mesta har den vakne konsumenten kunnat ladda ned på TPB två – tre år innan det dyker upp på Netflix.

#6 JN on 13 November 2014 at 8:39 pm

Okej, nu när jag läser igen ser jag att du inte ställer Netflix och Spotify mot varandra. Är lite trött i huvudet, skyller på spädbarn.
Problemet för film och tv – streamingtjänster verkar annars vara att rättighetsägarna i större utsträckning håller på sitt, vilket gör att utbudet på de respektive sajterna blir rätt fattigt, samtidigt som man sällan är så särskilt aktuell. Att folk ändå tycker exempelvis netflix är mer prisvärt än spotify – om så nu verkligen är fallet – tyder på att man värderar rörliga bilder högre än musik. Man kan ju undra varför. Musik håller ju längre – de flesta filmer och teveserier ser man inte gärna mer än en gång, medan bra låtar återkommer tiofallt, hundrafallt. Film är visserligen mer av en totalupplevelse – men i uppmärksamhetsekonomin med sin ständiga multitasking kan det ju lika gärna vara en nackdel, tänker jag.

#7 Daniel on 14 November 2014 at 11:28 am

JN:

En ny tjänst (med stort utbud) som har musik, filmer och kanske även spel och e-böcker och kanske kostar 30 kr mer i månaden än vad Spotifys kostar – jag tror många hade blivit intresserade.

Ta det som en liten skiss bara.. :)

YouTube håller ju på med nån tjänst. Sony och Valve (Steam) arbetar på tjänster där du streamar spel och inte behöver mkt till hårdvara i din dator. Du behöver en ganska rejäl uppkoppling, dock. :)

Men slutligen så tror jag att Spotify är ett fenomen som vi ganska snart har glömt bort. ;)

#8 COPYRIOT | Den vite riddaren tar ingen skit on 14 November 2014 at 2:05 pm

[…] ← Vad börsnoteringen gör med Twitter – och kommer att göra med Spotify […]

Kommentera