Clear Channel och vantrivseln i tunnelbanan

“Miljön i tunnelbanan har de senaste åren blivit allt mer livsfientlig.” Så skriver Isabelle Ståhl och är knappast ensam om denna “civilisatoriska vantrivsel”, som nyligen tagits till nya höjder genom utplaceringen av reklamtavlor där Sverigedemokraterna hetsar mot tiggare – en hets som är del av ett större, antiziganistiskt mönster.

Å andra sidan har tunnelbanan sällan känts så livfull som den kväll förra veckan, då jag råkade springa rakt på några människor som riktade sina färgfyllda vattenpistoler mot Jimmie Åkesson-porträtten. Tunnelbanepersonal anlände snart för att avvisa dem från platsen på ett synnerligen varsamt sätt. Om jag minns sätt var det med orden “så får ni inte göra, det kan hamna på väggen” och med en anvisning om vilket håll de skulle gå för att undvika väktare.

Dessa reklamtavlor har godkänts av SL, på samma sätt som SL inte har godkänt annan reklam – tvärtom har de valt att stoppa reklam för konsttillställningar och annat. Eller?

Under den pågående debatten råder viss oklarhet kring vem det är som i praktiken ansvarar för reklamen i tunnelbanan. Är det SL, eller är det Clear Channel?

Clear Channel är den internationella reklamkoncernen som sedan 1998 kontrollerar försäljningen av reklam i Stockholms tunnelbana. Någon kanske undrar vem som äger Clear Channel. Svaret är att Clear Channel ägs av Mitt Romney – den amerikanska finansmannen och mormonmissionären som är mest känd som den republikanske kandidaten i USA:s senaste presidentval. Clear Channels rejäla vinster på tunnelbanereklamen i Stockholm bidrar med pengar till Mitt Romneys konservativa aktivism i USA. Det hävdas i en synnerligen läsvärd artikel i tidskriften Re:public.

Debatten om SD:s hatreklam i tunnelbanan borde leda över till en bredare debatt om Clear Channels roll i Stockholms offentliga rum. Först av allt vore det kanske läge att reda ut: vem är det som fattar besluten om vilken reklam som är acceptabel – är det SL eller Clear Channel?

9 kommentarer ↓

#1 Jesper Nilsson on 19 May 2014 at 8:02 pm

Kan passa på att påminna om att SL och Clear Channel har stoppat reklam tidigare. Då gällde det Stockholms fria’s annonser som frontat både Planka.nu och kritik mot köttindustrin. Då handlade förbudet just om att värna resenärerna från obehag. Detta obehag verkar inte lika intressant denna gång.

http://www.fria.nu/artikel/20612

#2 rasmus on 19 May 2014 at 8:10 pm

Just ja! Jag hade ett minne av att det fanns fler exempel på stoppad reklam än de som jag länkade i inlägget.

#3 COPYRIOT | Arkivpolitik i tunnelbanan on 19 May 2014 at 9:43 pm

[…] ← Clear Channel och vantrivseln i tunnelbanan […]

#4 Viktualiebrodern on 20 May 2014 at 1:43 pm

Nu står SL själva för en del obehagliga budskap i T-banan. Något jag stört mig mycket på är klisterlappen om kameraövervakning “För Din trygghet”. En mental förorening och manipulationsförsök genom “framing”.

Sen har jag i alla tider också haft svårt för det här med “Slutstation”. Spårbunden trafik har väl sina ändar i ändstationer? “Slutstation” frammanar hos mig en inre bild av en lastramp och schäferhundar.

#5 Viktualiebrodern on 20 May 2014 at 1:55 pm

Apropå tiggardebatten vill jag, i brist på tid och möjligheter att skriva om det, i alla fall peka på Moses Maimonides hierarki över bevekelsegrunder/skäl för att ge till välgörenhet: Först på allra sista plats kommer att ge till en given person för att man i det ögonblicket tycker synd om vederbörande.

Som sagt har jag inte tid att gräva ner mig i Moses Maimonides, men jag misstänker att det kan ha att göra med att en sådan ögonblickssituation lätt låter sig utnyttjas genom att konstruera en inre motsättning mellan olika delar av hjärnan.

Hur manipulation siktar in sig på svagheter i den mänskliga hjärnan mera i detalj har jag heller inte möjlighet att sätta mig in i.

Men om man vänder på hela frågeställningen som finns nu om “organiserat” eller ej, så kan man fråga sig att *om* någon skulle vilja organisera/maximera utbytet av tiggeri – skulle det inte vara på just det sätt som sker nu?

Maimonides om “Tzedakah”
http://en.wikipedia.org/wiki/Maimonides#Charity_.28Tzedakah.29

#6 Anon on 21 May 2014 at 7:30 pm

Anser du att anklagelserna om “antiziganism” är korrekta?

#7 Raipe on 22 May 2014 at 9:21 pm

Bra artikeltips det där, väldigt välskriven.

#8 COPYRIOT | Spellistor i stadsrummet on 25 May 2014 at 4:40 pm

[…] Clear Channel och vantrivseln i tunnelbanan […]

#9 Kan vi inte köra ut månglarna ur samhällets tempel, tack? | Sofiedal on 10 August 2015 at 11:13 am

[…] LÄSNING OM REKLAM I DET OFFENTLIGA RUMMET: Vem bestämmer över reklamen i tunnelbanan? SL eller amerikanske republikanen Mitt Romney? http://copyriot.se/2014/05/19/clear-channel-och-vantrivseln-i-tunnelbanan/ […]

Kommentera