På tal om Spotify, så är ju detta ett företag som ständigt beskrivs som en framgångssaga. Om man tittar på kassaflödena blir bilden inte lika entydig.
Spotify suger i sig riskkapital på ena sidan, bara för att på andra sidan slussa vidare pengarna till skivbolagens bankkonton. Men trots att det värderar sig till 35 miljarder kronor, har Spotify ännu inte lyckats bli ett vinstdrivande företag. Tvärtom ökar förlusterna, vilket nu tvingar dem att låna in nya pengar.
Är kanske Spotify en bubbla? För ett år sedan hörde jag själv sådana viskningar för första gången. Nu verkar de spridda skeptikerna bli fler. Det anonyma gänget på Sverige.pk publicerade just en attack på Spotify där läget sammanfattas sålunda:
Spotify har hyllats som kapitalismens lösning på ”problemet” med fri musik på internet, men företaget verkar mest bestå av luft. Spotify AB gick med 445 miljoner i förlust 2012, och hade samtidigt borgensåtaganden liggande på ytterligare ungefär 600 miljoner. Det innebär alltså ungefär lika mycket förlust i företaget som vinst för skivbolagen. Alltså består det framgångsrika Spotifykonceptet av att bolaget lånar pengar och ger till skivbolagen, som då känner sig nöjda. Frågan är vad som händer när investerarna slutar pumpa in pengar?
Samtidigt hotar Musikerförbundet med att stämma Spotify på grund av de låga ersättningarna till musiker (som i dessa sammanhang är något annat än låtskrivare). Och utan tvivel har skivbolagen ökat sin del av kakan på bekostnad av musikerna, om man jämför Spotify med exempelvis radio (där framväxten av en 50/50-delning mellan Sami och Ifpi har skildrats i min avhandling). Man kan visserligen betvivla om det kommer bli verklighet av stämningshoten. Fast å andra sidan räcker det med att de yttras för att framgångssagan ska solkas – och när framgångssagor solkas, hotar bubblor att spricka.
Framtiden är radikalt oviss. Det ska bli spännande att framöver få följa detta lite mer systematiskt.
30 kommentarer ↓
Intressant. Har själv funderat i dessa banor. Finns en amerikansk ekonom vid namn Robert Gordon som har argumenterad att innovationer kopplad till den tredje industriella revolutionen framförallt lett till “vinster” för konsumenter (bruksvärden) i form av billig information men att producenters förmåga att ta betalat för detta undergrävt vilket har lett till att teknik utvecklingen undergrävt profitabiliteten.
Jonatan, mkt bra förklarat.
Hittar vi inte Kurz där ngnstans mellan raderna?
Frågan är vad som kommer att ta över på den lagliga, kommersiella sidan om streamingbubblan spricker….
Det verkar som att Spotifys företagsstrategi handlar om att genom lån å nyemission ta in så mycket kapital de kan för att hinna växa så mycket som möjligt innan apple å googles konkurrens blir för stor. De väljer alltså hellre att gå i förlust år efter år men med en hög expansionstakt än att gå i vinst men ha en långsammare expansionstakt. För att spotify ska överleva på lång sikt behöver det bygga upp en global närvaro som kan stå sig i konkurrensen mot drakarna. Antingen är du störst, eller så finns du inte alls. Det är min gissning till varför de valt “förlust”-strategin.
För övrigt uppgår väl skivbolagen ägande i Spotify endast till 16,3%. Så att hävda att Spotify ägs av skivbolagen är endast en halv sanning.
[…] eller luft? Kommer Twitter att överleva en börsnotering? Är Spotify en bubbla? Intressant läsning om tjänster som värderas till mångmiljon-och miljardbelopp, utan att visa […]
Är inte Spotify mer en marknadsföringsplattform än ett företag?
Skivbolagen som ägare söker ett mänskligt ansikte, Coca Cola söker Spotifys kundkrets.
[…] ← Är Spotify en bubbla? […]
[…] Är Spotify en bubbla? […]
Kommentera