Bisarr statistik om stigande skivförsäljning

Under förra året steg den globala skivförsäljningen för första gången på 14 år, rapporterar SVT:s “Kulturnyheterna” som hänvisar till den årliga rapporten Rin (Record industry in numbers) som ges ut av de svenska branschorganisationen Ifpi.

Så inleds en TT-artikel som publicerats på kultursidorna i DN, SvD m.fl. Tidningarna kopierar TT, som kopierar SVT, som kopierar
Ifpi. Och ingenstans i kopieringskedjan finns någon som reagerar på att siffrorna är helt absurda. Fast det är uppenbart när artikeln fortsätter så här:

Rapporten visar också den digitala musikförsäljningen motsvarar 35 procent av intäkterna. Musikprenumerationer som till exempel Spotify står för 20 procent av intäkterna.

Ersättningar från Spotify till skivbolagen räknas alltså in i statiken över “skivförsäljning” – precis som tidigare år.

Samtidigt som de inte räknar in ersättningar från radio, eller från annat bruk av musik.

Godtycket är fenomentalt. Det är förvisso begripligt att Ifpi vill göra reklam för Spotify, genom att hamra fast bilden av företaget som skivindustrins räddning. Men det är pinsamt att Sveriges alla kulturredaktioner fortsätter att upprepa samma misstag: att föra vidare serverad statistik, utan att fråga sig vad statistiken säger.

Kanske vore det bättre om ekonomiredaktionerna fick överta ansvaret för att rapportera om skivindustrins branschstatistik.

2 kommentarer ↓

#1 P.N. on 10 April 2013 at 10:43 pm

Streaming (alltså Spotify) räknas också som försäljning när det gäller att sälja guld eller platina. Men det är ingen, förutom Ifpi, som vet hur många streamingar som motsvarar en download eller ett fysiskt exemplar. Och gällande downloads så är det värt att nämna att musikförsäljning via iTunes INTE räknas in – eftersom Ifpi och Apple inte kommer överens om hur mycket och vilken information som ska lämnas ut. Dessutom räknas remixar av en låt inte som egna verk (oavsett upphovsrättslig fördelning). Så om en medioker låt får en grym remix som genererar massor av spelningar, så är det den mediokra låten som “säljer” guld.

Och gällande streaming och hur många spelningar som motsvarar ett exemplar – så tror jag, personligen, att den siffran ändras hela tiden. Men om någon skulle kolla den officiella statistiken hos Ifpi så tror jag att man i princip delade ut guld- och platinaskivor till höger och vänster den första tiden efter att streaming började räknas. Ja, alltså inte fysiska guld/platinaskivor såklart. Dom får artisterna/skivbolagen själva köpa.

Var det någon som sa godtycke?

#2 chrisk on 10 April 2013 at 11:37 pm

Jag vill ha en icke-fysisk platinaskiva som jag kan hänga upp i RAM-minnet.

Kommentera