Vad vill Amazon med den svenska bokmarknaden?

Nu ska Amazon slå sig in på den svenska bokmarknaden. De riktar inte in sig på försäljningsledet, utan på distributionen: Förlagssystem AB och Bokrondellen HB. Jag är inte rätt person att spekulera i de omedelbara följderna, men i ett större perspektiv tycks det onekligen understryka den strategiska betydelsen i att kontrollera metadata.

Bruksvärdet i en bok må ligga i dess läsbara innehåll, men bokens bytesvärde betingas först och främst av dess sökbarhet i digitala kataloger.

Boken, s. 63

Amazon är tillräckligt stora för att låta sina dotterbolag gå med förlust om de ser detta som en långsiktig möjlighet att erövra ett monopol. Vad de ytterst tycks sträva mot är en bokmarknad utan förlag i traditionell mening. Eller åtminstone en bokmarknad som är anpassad för aktörer som publicerar sig direkt via Amazon.

“Självpublicering” är ett aningen missvisande ord för en snabbt växande industri som domineras av en handfull stora företag, vilka inte lägger sig i vad som publiceras. Här vill förstås Amazon befästa sin position. Om de får kontrollen över den svenska bokmarknadens centraler för metadata, kan det leda till sänkta trösklar för dem som publicerar sig genom Amazon.

Sänkta trösklar betyder ett större flöde av vad jag brukar kalla “spekulativ litteratur”, vilket inte behöver betyda robotförlag. Det kan även handla om enskilda personer vars motiv kan vara kommersiella, men lika gärna narcicisstiska, rättshaveristiska eller allmänt underliga. Resultatet blir mer brus i katalogerna. Lösningen blir hårdare filter. Och vem levererar dessa?

6 kommentarer ↓

#1 Pelle on 12 November 2012 at 5:07 pm

Är det främst marknaden för svenska böcker du syftar på då och inte bokhandlarna? För visst är det väl så att Amazon redan har en väl etablerad närvaro i Europa och att det för köp av engelskspråklig litteratur i princip bara är en svensk sajt som saknas för att det verkligen ska kunna sägas att de som bokhandel har etablerat sig här? En beställning från någon av deras europeiska sajter sker redan snabbt och fraktfritt till Sverige från närmaste lager i Tyskland eller så.

#2 rasmus on 12 November 2012 at 5:33 pm

Pelle: Som sagt – jag är inte rätt person i att spekulera i detaljerade avsikter eller omedelbara följder. Snarare försöker jag pejla in en allmän tendens.

#3 f on 12 November 2012 at 7:53 pm

På några nätbutiker står det att Amazons senaste Kindle börjar säljas i Sverige 1:a kvartalet 2013. Kanske lanserar de bokbutik samtidigt?

#4 Erik Johansson on 13 November 2012 at 12:34 pm

“en handfull stora företag, vilka inte lägger sig i vad som publiceras”

Fast de gör de och de kan ta bort böcker, så det finns ett filter i alla fall. Vilket gör det sämre än nuvarande lösningar, där det finns många “filter”, dvs förlag och dylikt.

#5 rasmus on 13 November 2012 at 1:09 pm

Erik Johansson: Det har du förstås rätt i. Jag tror bara inte att man får fastna i rädslan för en sådan omedelbar censur. Snarare utmärker väl sig ett företag som Amazon – till skillnad från Apple – från att göra den fria marknadstillgången och det därav följande bruset till en del av sin affärsidé.

#6 daniel on 14 November 2012 at 12:28 pm

Filtren får vi väl bygga själva med verktyg som Librarything, Goodreads, Tumblr, bloggosfärer, twitter osv…

Brus på internets är verkligen den stora utmaningen för nästa steg i förnätsningen av samhället.

Kommentera