Senaste patentet som utfärdades till Google känns lagom kusligt.
Googles verksamhet går ut på att rikta reklam. Rätt reklam åt rätt håll vid rätt tidpunkt. Hur kan de då utöka sin marknad? Grovt tillyxat finns det väl två sätt.
Ena sättet är att hitta nya ingångar för reklamen till människors sinnen. Om man är ett tågbolag kan detta göras genom att sätta upp nya reklamtavlor. Om man är Google görs det genom att man erbjuder nya, kostnadsfria nättjänster.
Andra sättet är att effektivisera det flöde som går i motsatt riktning och som består av information som låter Google avgöra vilken reklam som vid en given tidpunkt är den rätta att skicka åt ett visst håll. Alltså vad vi till vardags kallar för övervakning, i syfte att avgöra vad som kan tänkas intressera dig.
Effektiviserad övervakning kan uppnås på två sätt: bättre algoritmer och fler sensorer. Mobiltelefoner är fantastiska sensorer, som inte bara kan fånga upp ljud och annat utan även är gjorda för att ständigt trianguleras till en viss plats i GSM-nätverket. Datalagringsdirektivet handlar i hög grad – kanske primärt – om att låta staten få tillgång till denna geografiska sensordata.
Googles senaste patent handlar också om att skörda frukterna av mobiltelefonen som sensor, fast nu i fråga om sådan data som mobiltelefonen på egen hand kan registrera. Särskilt ljud, men även annat.
This document describes a system for allowing advertisers to target on-line advertisements based on environmental factors of end users. /…/ A web browser or search engine located at the user’s site may obtain information on the environment (e.g., temperature, humidity, light, sound, air composition) from sensors. Advertisers may specify that the ads are shown to users whose environmental conditions meet certain criteria. /…/
The environmental condition can include temperature, humidity, sound, light, air composition, location, or speed of movement. /…/
An event can be identified based on the signal output from the sensor. The event can include at least one of a sports event or a musical event. Identifying an advertisement based on the environmental condition can include identifying an advertisement based on the event.
I en lätt alarmistisk nyhetsrapportering blir detta: “Google Patents Background Noise: No Privacy!” Visst ligger det i själva idén att Google även kommer att analysera människors telefonsamtal. Kanske kommer de sedan att filtreras bort, kanske kommer även samtalsämnen att få status som “events”. Men det är lite trist att denna svindlande utveckling genast ska göras till enbart en fråga om “personlig integritet”.
Om vi ska förstå vad som är i görningen gäller det att gå bortom individperspektivet – och det gäller för datalagringen såväl som för Google.
27 kommentarer ↓
Eftersom liknande saker redan finns patentsökta håller jag med om att hypen är alarmistisk.
Cisco har till exempel en ansökan inne som analyserar plats och “keywords” i kommunikationen för att rikta reklam.
Naturligtvis håller jag med om att individperspektivet leder fel. Samlande och koncentration av datamängder tror jag bör ses ur ettsystemteoretiskt/humanekologiskt perspektiv: Detta är obanad mark för Människan.
Kommentera