Unison: nytt nätverk för skråväsende och nattväktarstat

Ett nystartat nätverk författar ett brev till näringsministern:

Vi kräver att du och Sveriges regering skall verka för att alla yrkesgrupper skall fortsätta ha samma förutsättningar att kunna livnära sig…

Wow, radikalt! Eller snarare: radikalkonservativt. Att låta “alla yrkesgrupper” bibehålla vissa orubbliga försörjningsmöjligheter kan bara tolkas som ett återupprättat skråväsende. Tanken svindlar.

På medeltiden var antalet yrkesgrupper relativt litet, men år 2011 har vi allt från fastighetsmäklare till gruvarbetare, från fotomodeller till grisbönder. Om då “alla yrkesgrupper skall fortsätta ha samma förutsättningar att kunna livnära sig”, torde det bli nödvändigt att förbjuda både fackföreningar och löneförhandlingar. Staten måste överta lönebildningen, så att ingen yrkesgrupps förutsättningar förbättras eller försämras.

Efter detta krav på skråväsende fortsätter samma mening:

…och att regeringen uttalat motverkar opportunistisk iver att dela ut saker gratis – på andras bekostnad.

Här vänder resonemanget i radikalt libertariansk riktning. Nätverket vänder sig mot skattefinansiering av skolor och sjukhus, eftersom det betyder att “saker” delas ut gratis – på andras bekostnad. Allra sist förtydligar undertecknarna en extra gång att de motsätter sig statligt stöd till forskning. Att skattebetalarna ska “betala för utvecklingen av nya saker och idéer” är en absurd tanke, skriver nätverket till näringsministern.

Vad är det för en paradoxal rörelse som samtidigt förordar skråsystem och nattväktarstat? Svar: Unison, “ett nätverk av svenska professionella låtskrivare och producenter av kommersiell musik”. Till en början framstod nätverket som rena herrklubben, men efter hand har även ett större antal kvinnor tillkommit bland undertecknarna.
Kampanjsajten är registrerad av en man vars främsta meriter är att ha skrivit några låtar åt Markoolio och Mendez. “Unison” backas upp av “Kulturskaparna“, “Musiksverige“, Stim, Musikförläggareföreningen etc.

Den ekonomiska verkligheten för oss låtskrivare ser ut som följer:
Av nästan 60.000 Stim-anslutna var det under 2010 bara ca 250 personer som fick mer ersättning än 200.000 kronor förra året.

Här talar Unison i bl.a. mitt namn, då jag är en av dessa Stim-anslutna. Att de allra flesta inte får någon nämnvärd ersättning är föga förvånande, eftersom den allra mesta musiken slutar att spelas efter något år. Men det stämmer att fördelningen inom Stim är fruktansvärt ojämnlik. Det är en extremt liten klick av låtskrivare som får extremt stora ersättningar. Detta förstärks av att Stim inte har någon aning av vad som spelas i högtalare på t.ex. kaféer, så dessa ersättningar går till de artister som för tillfället spelas på radio. Ojämlikheten vore fullt möjlig för Stim att åtgärda. De skulle t.ex. kunna sätta ett tak på ersättningarna, så att resurser fördelas från de redan stormrika till dem som har lägre inkomster.

“Vi låtskrivare”, skriver Unison, “lever enbart på Stim-pengar [och] på en minskande skivförsäljning”. Fast det räcker med att googla några av undertecknarnas namn för att konstatera att de i många fall inte har “låtskrivare” som heltidsyrke. De arbetar även i studio och på scen, som musiker och sångare. Ändå kräver de en “rätt” att försörja sig utan att röra ett instrument. Och utan att skattepengar används, eftersom Unison ju förordar en nattväktarstat.

Lite förvånande understöd kommer från kulturstalinistiskt håll. Svenska Clartéförbundet uttalar sig genom Jonas Lundgren (V). Trots att Clarté annars inte är kända för att omhulda Markoolio, fastslår de nu att alla de indignerade musikproducenterna är “kulturarbetare” och att det är en samhällelig nödvändighet att de för all framtid garanteras möjligheten att försörja sig på “kommersiell musik”. Allra mest förvånande är att Clarté inte med ett ord kommenterar Unisons principiella attack mot skattefinansiering av kultur och forskning.

18 kommentarer ↓

#1 opassande » Blog Archive » Hur mycket kostar det att köpa internet? on 19 November 2011 at 2:29 pm

[…] och utveckling. Demokratibygge. Generationer av skapande människor har lurats att tro det finns en fiende i fildelaren – i deras fans och möjlighet till framtida […]

#2 jeffer on 19 November 2011 at 5:32 pm

Står inte immateriell äganderätt och generell frihet i tvär och absolut motsättning till varandra? Som olja och vatten. Som katoliker och protestanter på 1500-talet.

Givet att man antagit respektive världsbild finns inga möjligheter till samsyn eller konsensus. Det finns inga gemensamma ytor.

Om upphovsrätten är en hegemonisk rätt som trumfar alla andra rättigheter och friheter, så måste vi antingen bekämpa den intill utplåning eller totalt kapitulera inför den.

#3 kjell on 19 November 2011 at 5:41 pm

..jeffer, vi skall kämpa för en reformering av URL, ref. är delvis på gång, den tidigare “upph.rättshöken” Neelie Kroes i Bryssel, har delvisf tänkt nya tankar, denna länk (PDF) från juristen Daniel Westman kan tyda på det;

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=SPEECH/11/777

#4 steelneck on 19 November 2011 at 7:35 pm

Närmast per definition fascister, order “är” kanske tom är på sin plats i detta fall?

#5 G.Backsson on 19 November 2011 at 8:20 pm

Är det bara jag som tycker att det låter lite korkat att 60.000 pers försöker försörja sig i en bransch som inte kan försörja så många? Bilda bolag med några begåvade kodknackare och skapa nästa variant av spotify istället för o klaga

#6 rasmus on 19 November 2011 at 8:40 pm

Vill bara snabbt meddela att G.Backssons kommentar, som jag ser det, befinner sig på exakt samma intellektuella nivå som Unisons brev till näringsministern. Och att jag inte heller, som Jeffer i sin kommentar, är särskilt intresserad av att traggla realliberala motsättningar mellan abstrakta rättigheter.

#7 DanceK on 19 November 2011 at 8:59 pm

Själv tycker jag att de citat som Rasmus tar upp påminner lite om de radikalkonservativa resonemang som förs bland pseudointelektuella Republikaner/Tea Partyister i USA.
“Om bara staten håller sig utanför, så kommer alla företag att gå bra, arbetslösheten kommer dyka till 1% och ekonomin växa som ett bambusnår.”
Meeeeen naturligtvis måste just VÅR bransch/verksamhet få någon sorts statligt stöd.

#8 Viktualiebrodern on 19 November 2011 at 10:38 pm

Instämmer i att Backssons kommentar ligger på samma nivå som Unisons skrivelse.

Men det är just faran med sådant tänk som Unison för fram, att det smittar. “Svara inte dåren efter hans oförnuft för att du inte må bli honom lik”.

Min första (affektivt reaktiva) tanke var att STIM väl kunde bilda en a-kassa för sig själv då, så skulle deras problem lösa sig av sig självt, dvs ungefär som Backsson skrev.

Men de ända två möjligheterna att bemöta sådana som Unison är att antingen gå in i “computer mode” och aldrig nappa på/låtsas förstå deras dogfight-inbjudningar, eller också bara negligera dem helt.

#9 chrisk on 20 November 2011 at 1:18 am

När skapar någon “nästa generations” piratebay så att vi kan få låtskrivarna att producera mera lulziga politiska teoribildningar!

#10 Lars Aronsson on 20 November 2011 at 11:06 am

Dessa “united songwriters” får väl sätta igång och skriva protestsånger, så får vi se om någon vill lyssna på dem. Vad sägs om: Staten och kapitalet, vi sitter i samma båt?

#11 jeffer on 20 November 2011 at 11:18 am

Inför franska revolutionen var det fattigaristokratin som var mest angelägna om de speciella adelsprivilegierna. Kanske liknande psykologiska mekanismer är verksamma beträffande upphovsrätten.

#12 Jan Wiklund on 20 November 2011 at 2:23 pm

Backson har naturligtvis rätt. Redan Adam Smith påpekade att folk som försöker försörja sig på sånt som massor av folk gör för sitt nöjes skull knappast blir rika på det. Konkurrensen blir helt enkelt för stor.

Det enda alternativet för Unison måste vara att köra skråtänkandet fullt ut, dvs förbjuda folk utanför skrået att ägna sig åt deras verksamhet.

#13 What Does It Cost To Buy The Internet? - Falkvinge on Infopolicy on 20 November 2011 at 4:13 pm

[…] construction. Generations of creative people have been conned into believing that there is an enemy in the file sharer – in their fans and opportunity for a future […]

#14 Johan on 20 November 2011 at 8:54 pm

Jag har en idé kan (de så) fantastiska kopmister(na) ha ett eget skrå då kopieringsskråt skråt som sköter masskopiering(en)!?
Hur som för att vara lite mer seriös så verkar det nu som att Unison, jag har läst deras öppna brev till näringsministern, vill ha skråväsende om [sätt in pronomen här] ska tro doktorand Rasmus Fleischer. Så nu blir det interssant om Unison vill ha skråväsende och andra som tex. IFPI vill ha korporvatism hur ska det då gå? kul slogan på temat kan vara:
NU får DU välja det ultimata valet; skråväsende som kanske leder till Feodalism ELLER korporativism som kanske bidrar till Fascism!
Mitt svar till denna slogan blir då; ett av världshistoiens sämre val, jag avstår!
Nu drog jag på för stora växlar men det verkar ju vara inne nuförtiden i debatt om upphovsrätt och skapande. Men vänta nu det var ju föra årtiondet och eventuellt det förföra årtidondet. Varför kommer inte stora rubriker som nästan Herrkulbb vill ha skråvåsende, med under rubriker: Även för nattväktarstat!
Dessutom jag vill också veta hur näringsministern ser på patent. Mjukvarupatent kan ju knappast vara bra för musiken.
Spotify och Wimp har fattat galoppen, Spotify minoritesrägare kanske lite väl girigt men ändå hur pengarna ska tjärnas. En lite känga åt streamingtjänster men när kommer det stora protesterna från Unison? Hur många är det igentligen av Unisonarna så väl som STIM anslutna som bara jobbar med låtskrivande för löneinkomst? Till och med har detta låtsikrivande som ända inkomst? Spelar en del av er in musik med då är de väl musiker med? Spelar musik live? Jobbar på scen? Det står ju i det öppna brevet på http://www.unitedsongwriters.org/ citat “Det är oftast vi som skriver och spelar in låtarna som alla sedan går runt och sjunger med i.” vilket motsäger stycket :
“Vi låtskrivare lever enbart på Stim-pengar, det vill säga upphovsrättsliga ersättningar, på en minskande skivförsäljning som nu ersätts av ett hopp om att streamingtjänster som Spotify, Wimp med flera kommer att börja generera pengar – även för dem som inte äger aktier i dessa bolag, men som fyller tjänsterna med innehåll.” Så låtskivare är folk som aldirg skulle ta ett extraknäck, gå till arbetsförmedlingen eller för den delen börja jobba med något annat om inkomisterna sinnade?
Grooveshark kanske har lite statistik som kan förbättra fördelningen innom STIM, kanske även flera streamintjänster och index har sådan statistik.
Är detta med Unison en Westander PR idé? Unison kanske är en låtskrivar motsvarighet till Netopia fast mindre debatt mer propagernade! Sen den här besattheten av att tjäna mer pengar gärna som en liten klick vill försvara! Mer pengar! Mer tillväxt! Men jobba mer då! Ni skriver ju till en borglig minister och de alliansen alltså har ju arbetslinjen som paradgren alltså jobba, jobba, jobba, jobba, jobba, jobba, jobba, jobba, jobba, jobba, jobba, jobba linjen.
Kanske att jag tar i lite väl i överkant men tendenser till nattväktarstat vilket är åt nylibaralt håll och åt skråväsende vilket är i feodal riktining; då känner jag läs och förvånas, hör och häpna för att protestera! Referans till medeltid var intressant speciellt med tanke på Vox Vulgaris debut album: The shape of medieval music to come. Värkar som samtidshistorikern kan sin medeltid bra väldigt bra. Kanske sker udda remix av skråväsende och korporativism?

#15 Hans on 23 November 2011 at 11:41 am

Du lyfter fram att en låtskrivare skrivit åt Marcoolio för att på något sätt visa att dessa människor inte har rätt till ersättning.

Förstå mig rätt… jag tycker det är vidrig musik. Men Marcoolio hade Sveriges största live-turné och var Sveriges bäst säljande artist för ett decennium sedan. Uppenbarligen är det vad svenska folket vill ha eftersom de köper skiten. Att låtskrivarna i det här fallet lyssnar på vad folket vill ha och anpassar produkterna efter det, skulle inte anses fel i något annat sammanhang. Men av någon anledning så kan tydligen inte en låtskrivare göra rätt i jante-sverige. Antingen lyssnar de på folket och då är de populister eller så gör de musik som de själv gillar, och då får de skit för att göra skräpmusik och vilja ha betalt utan att jobba. Att vara låtskrivare kan inte vara lätt….. ;)

#16 Erik Josefsson on 26 November 2011 at 6:24 pm

Jamen, där kom ju min regressiva ersättningsmodell på banan igen!! Tack Rasmus :-)

#17 Dennis Nilsson on 30 November 2011 at 7:20 pm

Lustigt att man kastar sk*t på Marcoolio, som man gjorde med ABBA på 70-talet. Idag är ABBA nästan kulturminnesmärkta.

Den dagen kommer när Marcoolio’s verk också är kulturminnesmärkta.

#18 Rikard on 12 December 2011 at 1:49 pm

Varför är det så få kvinnliga undertecknare?

Ett snabbt överslag ger vid handen att knappt 30 av de 162 undertecknarna var kvinnor. Inte ens en femtedel. Är det representativt för låtskrivarskrået eller Stim-anslutna?

Finns det siffror på detta?

Jag blir nyfiken på detta och undrar varför i så fall så få kvinnor blir låtskrivare (eller går med i UniSon).

Kommentera