Hejdå, Zer0

Ni kanske känner till det brittiska förlaget Zer0 Books, som gjort sig kända för att i allt raskare takt publicera korta böcker skrivna av de smartaste brittiska bloggarna. Det mesta kretsar kring populärkultur och politik, med en tydlig slagsida åt den radikala vänstern, fast de utger även filosofen Graham Harman (som snarast framstår som konservativ).

Plötsligt väljer nu Zer0 att ge ut en bok av en välkänd antisemit, Gilad Atzmon.

Härom dagen blev det känt att Gilad Atzmon – som även är verksam som saxofonistbjuds in till Umeå jazzfestival. Med anledning därav beskrevs hans författarskap så här av Svenska kommittén mot antisemitism:

Atzmon har bland mycket annat framfört budskapet att judarna själva bär ansvaret för Förintelsen, eftersom vad han kallar “det världsomspännande judiska ledarskapet” “förklarade krig” mot Tyskland redan 1933. Atzmons världsbild är starkt präglad av antijudiska konspirationsteorier. Ett av otaliga exempel är hans påstående om att “judiska bankirer” med en “sionistisk agenda” låg bakom den senaste finanskrisen. Det ökända antisemitiska falsariet Sions Vises Protokoll, som beskriver en sammansvärjning i vilken frimurare, liberaler, kommunister och kapitalister påstås vara judarnas redskap i deras strävan efter världsherravälde, måste enligt Atzmon “tas på största allvar”, då det “beskriver den politiska verklighet vi lever i”.

Ett återkommande tema hos Gilad Atzmon är att judarna ligger bakom såväl kommunism som kapitalism. Ett annat är att antisemitism inte existerat. Allting som efter 1948 har kallats för antisemitism bör betraktas som en legitim “politisk reaktion” på “den judiska makten”.
Allt detta är vida känt. Det är således minst sagt anmärkningsvärt att Zer0 väljer att ge ut en bok där Gilad Atzmon “granskar den judiska identiteten”. Det tycker även många av de författare som tidigare har givit ut böcker på Zer0. De har publicerat ett upprop, med en lång rad referenser till vad Gilad Atzmon står för. Bland undertecknarna till uppropet finns Nina Power (One-dimensional woman), Laurie Penny (Meat market), Owen Hatherley (Militant modernism) och Dominic Fox (Cold world). Däremot ser jag tyvärr inte ett knyst från Graham Harman eller Mark Fisher (som kanske är de två mest omtalade författarna på Zer0).

Zer0 har svarat med en försvarstext där de å ena sidan hävdar att de inte visste vem författaren var, å andra sidan hänvisar till en rad auktoriteter som går i god för Gilad Atzmon. Främst av dessa är den amerikanske statsvetaren och högerdebattören John Mearsheimer. Men lika intressant är den övriga listan, med en massa “auktoriteter” som mest av allt är kända från konspiracistiska sajter av typen globalresearch.ca.
Möjligtvis ger detta en vink om åt vilket håll den fortsatta utgivningen på Zer0 kommer att gå. Vettiga författare gör nog klokast i att hålla sig undan. Själv hade jag sett fram mot att läsa Infinite music av Adam Harper när den kommer nästa månad. Känns som det får bli mitt sista köp från det där förlaget.

13 kommentarer ↓

#1 maria on 18 October 2011 at 1:28 am

(antagligen off topic) varför anser du att graham harman framstår som konservativ?

#2 Victor A on 18 October 2011 at 8:42 am

Jag har fått intrycket att Fisher är huvudredaktör för Zer0-serien.

#3 Petter Ericson on 18 October 2011 at 8:50 am

Jag antog när SKMA hade åsikter om Atzmon att det var den vanliga israelkritiken som fått dem att gå i taket, men vid läsande av diverse alternativa källor (såsom länkade upprop) så verkar det ju onekligen vara rent antijudiskt svammel som han ägnar sig åt.

Må så vara att han använder “jude” på ett väldigt snävt och märkligt vis, för att avgränsa sina attacker någorlunda, men den tekniken har använts och överanvänts gång efter annan av konspiracister och troll för att försvara allehanda korkade och/eller rasistiska uttalanden.

Det är en märklig teknik, det där med att säga dumheter i en diskussion, och sedan hävda att orden betyder någonting annat (demokrati = majoritetsstyre, jude = mäktig bankman) när någon har invändningar.

#4 rasmus on 18 October 2011 at 9:32 am

(Skrev en längre kommentar kring både Graham Harmans “konservatism” i det filosofiska elfenbenstornet, Mark Fishers roll i Zer0 som jag inte uppfattar som att han är redaktör för själva serien och om SKMA som jag tycker använder begreppet antisemitism på ett vederhäftigt sätt.
Men kommentaren försvann för nätet dök när jag postade. Fan. Orkar tyvärr inte skriva det hela igen.)

#5 chrisk on 18 October 2011 at 10:35 am

Nu blir jag ännu mera intresserad av hur konservatism i det filosofiska elfenbenstornet ser ut!

(Trist som fan när halvskrivna inlägg försvinner. Av någon anledning händer det ofta mig i WordPress)

#6 bollonet on 18 October 2011 at 12:03 pm

“Själv hade jag sett fram mot att läsa Infinite music av Adam Harper när den kommer nästa månad. Känns som det får bli mitt sista köp från det där förlaget.”

SVAR: Varför inte fortsätta att läsa de böcker som ges ut som verkar intressanta? Tycker den här typen av “bojkott”-tänkande är så idiotiskt. “Ett bokförlag jag gillar ska ge ut en dålig bok. Då måste jag genast sluta läsa alla böcker bokförlaget i all framtid ger ut”. Nja.

#7 Rasmus on 18 October 2011 at 4:20 pm

bollonet: Inte sa jag väl någonting om att avstå från att läsa böcker från Zer0? Jag spekulerade i att det nu känns mindre troligt att jag kommer att köpa dem. Vilket inte heller var ett varsel om “bojkott”, utan också en gissning om att deras fortsatta utgivning kommer att bli mindre intressant, då det är troligt att smarta författare (typ Nina Power) väljer andra förlag.

#8 Rasmus on 18 October 2011 at 4:27 pm

chrisk: Okej, jag kan väl göra ett försök till repris.
Först och främst använder jag inte “konservativ” som ett skällsord. Graham Harman förefaller på många sätt sympatisk, men han inkarnerar en konservativ roll av “filosofen i elfenbenstornet” (vilket blir desto tydligare om man betraktar honom bredvid de aktivistfilosofer som har givit ut böcker på Zer0). Mitt intryck är att Graham Harman dessutom finner visst nöje i att kokettera med denna roll (och i synnerhet att göra det tillsammans med vänner som är aktivistfilosofer). En bra bit in i upproret i Egypten satt han fortfarande på sitt universitet i Kairo och mikrobloggade om hur jobbigt det var att demonstranter störde trafiken. (Eller nåt i den stilen.)

#9 monki on 18 October 2011 at 4:45 pm

Om jag minns historien rätt så var Harman i Indien när upproren i Kairo började och då skrev på sin blogg om att han inte hade någon kännedom om dem på grund av det. Sen kom han tillbaks till Kairo och då började blogga rätt mycket om vad som hände. Om nu det ska räknas som aktivism. Han var mer observerande än aktiv om man säger så.

#10 chrisk on 18 October 2011 at 7:56 pm

Rasmus: Ok, då är jag med på noterna. För mig förefaller distinktionen observatör/aktivist mera tydlig.

Konservativa är däremot Harmans inspirationskällor Husserl/Heidegger och kanske, även om jag inte vet hur exakt, Latour.

#11 mavra on 21 October 2011 at 12:38 am

sorry för OT,,men du har missat Amiri Barakas visit i Sthlm..
Kunde inte tro mina ögon igår när jag såg affisherna om att ökänd antisemit Amir Baraka ska uppträda på scen den 7 oktober i Sthlm
se
http://www.postern.se/details_post.php?post_id=5435

Så här skriver ADL om Amiri Baraka :
http://www.adl.org/anti_semitism/baraka_words.asp

Inte ett enda kritiskt ord från svenska media utan tvärtom – bara positiv recensioner,,bla i SVD.
http://www.svd.se/kultur/scen/bitande-projektiler-i-motet-mellan-jazz-och-poesi_6533905.svd

I sitt poem “Somebody Blew Up America” beskyller A.Baraka judar för allt ont i världen från jesu döden till 9 11 och t.o.m. att judarna tog kål på sitt eget folk
(jag undrar vilka reaktioner skulle bli om jag skulle skriva poem om att det inte var KKK utan svarta själva som hängde varandra i Alabama ?)

Enligt SVD recensent Magnus Nygren poemet är bara ‘kontroversiellt’, men inte mer än så.

#12 Moshe on 22 October 2011 at 3:15 pm

Rasmus: Har du själv läst “The Wandering Who?” eller någon annan av Atzmons böcker?

#13 Stefan on 25 October 2011 at 11:24 am

Läs boken istället för att klaga och citera andra som inte heller har läst den, men bara är rädda för att judisk identitetspolitik diskuteras och analyseras i ett historiskt och politiskt perspektiv.

Kommentera