Bilhat bortom vägvrede

Personligt meddelande till innehavaren av silvrig Mercedes med registreringsnummer XEE079:
När du såg den gulvita sörjan på bilens framruta i morse kunde du förmodligen räkna ut att det var en spottloska. Jag vet däremot inte om du lyckades sätta spottloskans placering i samband med bilens.

Att du hade valt att parkera mitt på cykelbanan innebar att jag – på väg till dagis med mitt barn i cykelkärra bakpå – tvingades att cykla ner för trottoarkanten och ut i den rusningstrafikerade bilvägen. När jag en kvart senare cyklade tillbaka åt andra hållet stod din Mercedes fortfarande kvar och PÖSTE på cykelbanan. Då valde jag att parkera min spottloska på samma plats.

Jag är inte stolt och jag skäms inte. Framför allt är jag oförmögen att känna medlidande med dig. Att ockupera cykelbanan är inte mer okej för att din Mercedes är stor, eller för att du är man, eller för att du är i övre medelåldern, eller för att du bor i villa, eller för att du jobbar som “coach”, eller för att du är stressad om morgnarna. Det vore inte ens mer okej om allt som kan tänkas vara det motsatta skulle stämma.

Att preja ut dagisbarn i morgonrusningen skulle faktiskt inte vara okej ens om det vore så att din katt var döende och du hade bråttom in till veterinären som ju råkade ligga just där. Vi har också katt, men ingen bil. Tidigare hade vi två katter, men din kollega – en annan bilist som hade bråttom på morgonen – mördade den ena. Som ersättning för den mördade katten skulle jag gärna skaffa en get, men det är snudd på omöjligt att hålla getter i lägenhet. Därför tänkte jag parkera geten på garageuppfarten till din villa, vilket du bör ha förståelse för.

Jag är inte stolt över att ha spottat på din bilruta men jag beklagar att mitt spott inte är frätande.
Slut på personligt meddelande.

Låt oss nu inte diskutera den lika banala som verkliga incident som här har skildrats i skönlitterär tappning. Låt oss däremot diskutera vad bilhatet gör med oss.

“Vi vantrivs i trafiken” – så lyder en av flera slagkraftiga kapitelrubriker i den nyutgivna boken Trafikmaktordningen. Anspelningen på Freud kan visa vägen (för att uttrycka sig trafikmässigt) mot en bättre förståelse av bilhatet. En uppriktig självdiagnos kommer inte heller undan Nietzsche, för i det drypande bilhatet frodas ressentimentet: “Du är ond, alltså är jag god”.
Tyvärr gör nog inte detta ressentiment någon av oss fotgängare, cyklister eller barnvagnsfösare tryggare i trafiken. Tvärtom. Vi kan sträcka ut tusen långfingrar som antenner mot himlen, men de kommer ändå inte att kommunicera med varandra och inte bidra till att bilda en starkare kraft än en enda stålbeväpnad morgonbilist.

Trafikmaktordningen förordar en skarp gränsdragning mellan bilisternas vägvrede och vårt bilhat. Jag är rädd att det inte är fullt så enkelt. Vägvreden som skapas av att människor isolerar sig i livsfarliga projektiler fortplantas även som affekter utanför bilarna. Det finns bilism även i vårt bilhat. En vidrig dialektik.

Samtidigt gäller det att se hur den vrede som vi riktar mot parkerade bilar skiljer sig i grunden från bilisternas vägvrede. En dansk forskare som citeras i Trafikmaktordningen skriver att “bilister tenderar att uppfatta sina medtrafikanter som ting”.
Parkerade bilar är ting. Inte vilka ting som helst, utan priviligerade ting. Ingen hade kommit undan med att tälta på bilvägen i morgonrusningen. Men tre meter åt sidan kan XEE079 komma undan med att parkera över hela cykelbanan.

Samhällets översende med felparkerare kan ses som en naturlig ytterlighet av den rådande trafikmaktordningen. /…/ Att det bara kostar mellan 475 och 900 kronor att felparkera i jämförelse med 1200 kronor för att åka kollektivtrafik utan biljett är inget annat än en subventionering av bilismen.

Daltandet med felparkerare är emellertid ingenting mot subventioneringen av lagliga parkeringsplatser. Ytterst få av parkeringsplatserna i centrala Stockholm bär sina egna kostnader. Om priserna på parkering skulle höjas till en nivå som kan kallas för marknadsmässig, skulle rusningstrafiken i Stockholms innerstad minska med 10–20 procent, enligt forskning som refereras i Trafikmaktordningen.

Det är inte bara “vi skattebetalare” som tvingas subventionera parkering, utan i första hand “vi hyresgäster”. Parkeringsnormen innebär att bostäder inte får byggas om det inte även byggs ett visst antal parkeringsplatser, vars kostnader leder till höjda hyror.
När vi hyr en lägenhet ingår ofta en parkeringsplats i priset, men hyreskontraktet klargör då att det är förbjudet att använda parkeringsplatsen till annat än motorfordon. Hellre får den stå tom. En parkeringsplats på en villatomt får däremot användas till annat, t.ex. för att parkera en get.

40 kommentarer ↓

#1 Gabriel Ledung on 6 October 2011 at 11:44 pm

Väl rutet! Själv längtar jag tills anti-gravitationsbilarna kommer och gör världen till en behagligare plats.

#2 chrisk on 6 October 2011 at 11:54 pm

En gång tuggade en get sönder en plastdetalj på min familjs bil. Jag ser detta som ett omen, och ett bevis för att geten är bilens antites!

Här är ett bildbevis på getens triumf över de parkerade stålsarkofagerna! http://www.projectsilence.com/wp-content/uploads/2009/01/goatoncar2.jpg

#3 Hannes on 7 October 2011 at 12:00 am

Kan också vittna om att familjens get (“Pippi get”) vandaliserade min förförälders lyxbil när jag var barn. Så som på bilden @chrisk länkar ovan.

#4 Birch on 7 October 2011 at 12:02 am

Märkligt resonemang kring priset för parkeringsplatser.

Som det är nu så tar jag bilen till jobbet till stor del därför att det annars kostar mig 700/mån i “boendeparkering”. Jag gör inte på långa vägar av med 700:- i bensin för mina arbetsresor (ca en mil enkel resa). Skulle dessutom kostnaden för ett månadskort på SL tillkomma så förstår alla att det skulle bli mycket dyrare för mig att åka kommunalt. För att inte tala om att min 15-minutersresa skulle ta 50 minuter åt vardera hållet (läs: en dryg timme mindre tid med min son).

Jag trodde att de flesta var eniga om att vi skulle minska biltrafiken. Att ha kvar dessa skyhöga parkeringsavgifter motverkar å det grövsta detta syfte.

#5 Erik Johansson on 7 October 2011 at 1:00 am

Jag fick en öl en gång då jag hjälpte en kompis släpa ett Piano placerade på en hjul försedd platform till en parkeringsplats på Hamngatan. Han betalade P-avgift och parkerade om den då och då, så du kan parkera vad du vill, om det är flyttbart, på en parkeringsplats.

(regler kan ändras, och variera)

#6 Karl on 7 October 2011 at 2:25 am

Som företrädesvis fotgängare känner jag sedan jag nyligen återkom till Stockholm – trots min annars starkt avoga inställning till biltrafik i städer – tråkigt nog mer cykelhat än bilhat. Till skillnad från bilister, som oaktat bristande respekt för parkeringsförordningar nästan alltid beter sig förutsägbart och följer grundläggande trafikregler, vågar jag påstå att cyklister utgör ett påtagligt och konkret hot mot min säkerhet. Bara den här veckan har jag flera gånger varit nära att bli nermejad av cyklister som i öppet hån mot oss andra framför sina fordon i vanvettig hastighet, inte bara på cykelbanor utan även på gågator där det uttryckligen är förbjudet att cykla snabbare än i gångfart. Det vore onekligen intressant med lite kompletterande forskning som belyser hur cyklister tenderar att uppfatta sina medtrafikanter.

#7 Johan on 7 October 2011 at 8:14 am

Birch!
Sälj din bil och kör elcykel i stället. Det går lika snabbt eller snabbare från dörr till dörr och dessutom skulle du spara ca 20000kr på ett år (minst). Då kan du ta en extra semestervecka med din son för att inte tala om motion, frisk luft, miljö osv.
Så minskar vi biltrafiken.

Karl
Nyckeln till cyklisters beteende stavas flöde. Cyklister strävar efter att göra så få start/stopp som möjligt då det kostar energi. Bilisten behöver bara flytta sin fot en decimeter. Cyklister har tyvärr ca 10 gånger fler farthinder än bilister pga usel och eftersatt cykelinfrastruktur (och inte minst fotgängare som går mitt i cykelbanan…) vilket är mycket frustrerande och gör att cyklister hela tiden försöker hitta den snabbaste vägen oavsett om den är laglig eller inte.

#8 Jesper Nilsson on 7 October 2011 at 8:24 am

Birch : Bilen tar upp lika mycket plats i staden oavsett om den står parkerad i ett parkeringshus eller i en bilkö. För mig är det ointressant var den befinner sig.

Karl : I stockholm förvandlas vi alla till mini-bilister. Så väl fotgängare som cyklister. Bilismens hegemoni regerar i denna stad. Vi tvingas alla in i dess tempo, humörsvängningar och trafikvett. Att hatet sedan vänds nedåt, mot de nedersta skikten inom trafikmaktordningen, är inget konstigt. Det är lite av det briljanta med sådana maktstrukturer (arbetarklassen skickas ut i krig för att slåss för bourgeoisins statsmakt).

Men fokus måste ligga på bilsamhället själv. Det du vill göra kan liknas med att fokusera på varför människor går runt och är otrevliga på sina arbetsplatser utan att ta hänsyns till det faktum att vi lever i ett arbetssamhälle och vad det gör med oss på våra arbetsplatser och vår relation till arbete & fritid.

#9 Annacondan on 7 October 2011 at 9:30 am

Apropå subventionering av lagliga parkeringsplatser:

Precis så som du beskriver är det i vår bostadsrättsförening och det gör mig så frustrerad. Vi är en familj som valt att inte äga bil utan satsar på cykel, kollektivtrafik och att ibland hyra bil. Eftersom vi har barn (snart två) vill vi gärna skaffa en cykelvagn men cykelgaraget är absolut fullt och där finns ingen plats för cykelvagnar. Ändå finns det ingen möjlighet för oss som icke bilägare att hyra ett så kallat bilgarage för vår cykelvagn. Däremot måste vi subventionera andra bilägares garage genom den löjligt låga garagehyran. Jag skulle gärna betala den verkliga kostnaden för förvaring av min cykel om det skulle innebära att bilägarna på motsvarande sätt betalade för sig. Då skulle det bli mer uppenbart vad en bil egentligen kostar.

Nu tänkte jag avsluta med en liten låt av Kreti och Pleti:

Husvagnsutopin 3:53

det talas vitt och brett numer om frihet
om att alla vill va fria och att fria ska vi va
och det verkade väl bra det där med frihet
så vi har faktiskt lyckats knåpa fram ett helt eget förslag

kan hända kan det verka radikalt
vi vill förändra allt totalt
och opinionen kan nog verka ganska sval
men vi lever i en fri demokrati
så vi har bildat ett parti
som ställer upp redan till nästa riksdagsval

vi vill asfaltera hela världen lilla mamma
vi vill täcka hela skiten i betong
och alla djurrättsaktivister gör det samma
vi tänker köra med vår ångvält dagen lång
vi vill asfaltera hela världen lilla mamma
och sen ge en husvagn till varenda jävla en
så man kan köra vart man vill
eller alldeles stå still
ja man kan flytta vart man vill
och vara fri

och pastor jansson sa att livet är en påse
det blir så tomt och tråkigt om man inte fyller det med nåt
men ärlighetens namn må jag beklaga
att detta är en sanning som blott pastorn har förstått

och ordet frihet det är faktiskt samma sak
lite som ett lastbilsflak
dit man kan hiva upp vad helst man vill ha dit
på detta sätt kan man med retorik
slippa tala politik
och istället springa runt och snacka massa skit

vi vill asfaltera hela världen lilla mamma
släta ut varenda berg och varje dal
man måste kunna köra fritt och slippa stanna
då vore friheten och lyckan maximal
vi vill asfaltera hela världen lilla mamma
och sen ge en husvagn till varenda jävla en
så man kan köra vart man vill
eller alldeles stå still
ja man kan flytta vart man vill
och vara fri

som ni förstår är denna typ av frihet mest av ondo
en äcklig styggelse som slutligen finns till för några få
det dom menar dom som alltid talar om frihet
är bara friheten att slippa alla dom som ej har råd

det handlar om friheten från att betala skatt
och den ljuva friheten från att
behöva gå i samma skola som ali
och friheten att slippa laga mat
att hyra en billig asiat
som också städar och gör fint i deras bil

vi vill asfaltera hela världen lilla mamma
vi vill täcka hela skiten i betong
och alla djurrättsaktivister gör det samma
vi tänker köra med vår ångvält dagen lång
vi vill asfaltera hela världen lilla mamma
och sen ge en husvagn till varenda jävla en
så man kan köra vart man vill
eller alldeles stå still
ja man kan flytta vart man vill
och vara fri

ja vi vill asfaltera hela världen lilla mamma
släta ut varenda berg och varje dal
man måste kunna köra fritt och slippa stanna
då vore friheten och lyckan maximal eller hur
vi vill asfaltera hela världen lilla mamma
och sen ge en husvagn till varenda jävla en
så man kan köra vart man vill
eller alldeles stå still
ja man kan flytta vart man vill
och vara fri

jaha

#10 Isak Gerson on 7 October 2011 at 9:33 am

Ja, cyklister kan vara ett problem. De kan vara ett problem på samma sätt som fattiga kan vara ett problem när de tvingas till en sådan utsatthet att de tvingas in i kriminalitet. Är det den fattiges fel? Bör vi skylla på denne? Eller bör vi skylla på det sociala systemet som tvingar fram denne? Ja, Karl har en poäng, men inte en analys. De störande cyklisterna finns för att det inte finns någon social politik för cyklister. Vi tvingas in i bilhegemonin samtidigt som det ofta finns en osäkerhet kring om vi borde cykla på bilvägen, på bilvägskanten, utanför bilvägen (främst om man åker ut utanför stan).

Bilisten däremot, bör jämföras med en företagsledare. Systemet är anpassat efter honom (!). Lagstiftarna ser honom som samhällets drivkraft och hela tiden kan han åtnjuta det bästa i samhället.

Men mycket vill ha mer. Bilisten funkar med skatten, sågar ner offentligt ägda träd som skymmer hans sikt, fuskar med anställningsvillkoren. Allt för att få en extra semestermånad eller en ny båt.

Det är orimligt att påstå att både problemen ska behandlas med samma medicin.

#11 Isak Gerson on 7 October 2011 at 9:40 am

För er som inte sett: Vägvredens Dr. Jekyll and Mr. Hyde, framfört av inga mindre än Disney! http://www.youtube.com/watch?v=hk-c5jlk48s

#12 saturday_sun on 7 October 2011 at 9:50 am

Jag åker buss tre dagar i veckan. Jag kör bil två dagar i veckan – bildagarna är omöjliga bussdagar. Annars klarar man sig ganska bra på glesbygden med kollektivtrafik.

De senaste åren har jag sett allt färre trafikpoliser och konsekvensen av detta blir fri hastighet i princip. Vanvettiga omkörningar och allmän respektlöshet är vardagsmat för en bilpendlare. Hastighetskamerorna gör bara att man saktar av när man ser skylten som så snällt varnar.

Häromdagen blev jag och lastbilen framför omkörd av en Volvo med släpvagn (!). Omkörningen utfördes över heldragen linje i en kurva med ingen sikt. Dessutom var hastighetsgränsen 80 km/h som vi båda höll.

Jag efterlyser också enklare sätt att resa över länsgränserna. I kollektivtrafikens värld är länsgränser nästan som nationsgränser.

#13 Simon on 7 October 2011 at 11:36 am

Bilen visar sig vid efterforskning på transportstyrelsen vara skriven på INFERNO COMMUNICATIONS AB. Bilen som den jävliga världsordningens budskap så att säga.

#14 c74po on 7 October 2011 at 11:39 am

En snabb sökning i fordonsregistret visar att XEE079 är registrerad på INFERNO COMMUNICATIONS AB(!)
Det är alltså djävulens mercedes.

#15 Karl on 7 October 2011 at 1:25 pm

Först främst, hur ska man egentligen förstå begreppet bilsamhället? Jag tänker mig något i stil med resultatet av den moderna strukturella omvandlingen av våra städer och det attitydkomplex till trafik och trafikanter som kan associeras med denna, är det på rätt spår?

I så fall, om man ska fokusera på en kritik av bilsamhället (vilket verkar rimligt) så bör väl bilisten förstås som lika fast i dess strukturer som någon annan trafikant? Mer gynnad, i vissa fall, men inte alltid. Att felparkera på en cykelbana är knappast något man gör för att jävlas, utan är i så fall jämförbart med att cykla i förbjudet hög hastighet i närheten av fotgängare – båda är framtvingade av yttre omständigheter, men ingetdera är ursäktligt, särskilt inte om någon blir skadad.

Eller så här: Det är inget nöje att leta gatuparkering eller att sitta i en bilkö på Essingeleden (vilket dock inte ger upphov till någon vidare medkänsla hos mig eftersom folk faktiskt väljer detta själva). Samtidigt är våra förorter i hög utsträckning mycket gynnsamma för gående och cyklister. Faktum är att om det är något som karaktäriserar modern stadsplanering så är det ju avskiljandet av bilister från övriga trafikanter. Det gör att jag har svårt att identifiera mig med påståendet att vi alla tvingas in i bilens tempo.

#16 steelneck on 7 October 2011 at 1:33 pm

Gå till valfri gata med P-mätare/Automat, promenera till korningen och se att där står en skylt som talar om att det är parkeringsförbud. Alltså först anges parkeringsförbud och sedan målas parkeringsplatser upp där parkering är till åten under förutsättning att pengar betalas. I min värld skulle det antingen vara förbjudet eller inte, pengar skall inte ändra på den saken.

Men det är ju inte där problemet ligger, det är värre. I det lilla samhälle där jag bor fanns en gång i tiden över 10 matbutiker och ungerfär lika många kiosker (ca 20 år sedan). Idag, med nästan samma befolkningsmängd, finns en affär och två kiosker, varav den ena nästan uteslutande handlar om spel. Den enda kvarvarande affären ligger 3 kilometer från mitt hem (förr hade jag 3 affärer och två kiosker inom 500 meter). Men i grann-samhället har det vuxit upp flera såna där jätteköpcenter ute på ett industriområde, dit har jag 4 kilometer. Å vet ni vad, även “de gröna” godkänner sånt här i kommunen, så dubbelmoralen är total. Gissningvis är den kvarvarande affären dödsdömd, så även icke-spelkiosken.

Förr behövde jag ingen bil, jag kunde åka buss till jobbet och promenera till affären. Men allt eftersom affärerna försvunnit så har mitt dagliga bilåkande givetvis ökat, och jag är ju knappast ensam. När folk då ända tar bilen, så blir det lätt så att folk även tar den till jobbet, vips så dras busslinjer in, icke lönsamt. Så nu kör även jag bil till jobbet också, någon buss finns inte längre. Skyll på Coop, ICA och suboptimerande politiker som tänker fel. Det är inte mer stordrift vi behöver, även om det blir miljövänligare för Coop och ICA.

Det var även bekvämare förr, då gjorde det inget om man mitt under matlagningen upptäckte att man hade glömt att köpa mjölk. I många fall behövde jag inte ens stänga av spisen medan jag hojjade iväg till affärn och hämtade den där mjölken. Idag är det ett evigt skitdjävla tråkigt planerade för man kan ju inte fara till affärn på samma sätt någe mer.

Mitt exempel var ett litet samhälle i en liten kommun, men saken ser i grunden likadan ut i storstäderna, men där blir saken givetvis värre på grund av trängseln. I min lilla stad behöver vi alla fall inte trängas. Dock, trängseln innebär faktiskt att en del småaffärer faktiskt kan överleva i storstäderna, trängseln är en konkurensfördel för dem.

#17 Lasse on 7 October 2011 at 1:41 pm

Glöm inte heller bort riskanalysen.
Hur stor risk är det att få en böter om man står ett par timmar på en cykelbana?
Ingen risk alls enligt mig. Om man å andra sidan skulle stå i en korsning skulle bevakningsföretag lappa bilen inom en timme.
Att inte ställa sig på cykelbanan blir i detta sammanhang idioti.

Jag tror inte denna skillnad i risk beror på juridiska beslut utan på en marknadsekonomisk evolution i samband med att kommunen outsourcat parkeringsövervakningen.

#18 Lasse on 7 October 2011 at 1:57 pm

Dessutom jobbar den ende anställde i INFERNO med chefsutbildning.
Alla som vill kan därmed dra slutsatser om chefer och detta beteende.

#19 steelneck on 7 October 2011 at 1:57 pm

Den onda spiralen. Med avståndet till affären ökar, så minskar småhandlandet och planerandet ökar. Storhandlande kan inte göras gåeende eller med cykel, då krävs bil för att kunna lasta. Storhandlandet innebär nog också att vi slänger mer mat som hunnit bli dålig, det innebär också att vi behöver större kyl och frys som även de drar mer energi än små. Men som sagt, för Coop och ICA så innebär stordriften att de kan se miljövänligare ut.

Ett citat av Hans Rosling:
“I always regarded the corporate sector to be like the horse on the old farm, it was the force of the horse that brought food on the table. My grandpa tought me to be very polite to the horse, never talk bad about the family horse, to pet it and we did not eat the horse, it was sacred. But one thing they never did with the horse, they never asked the horse for advice. That is how we should deal with the corporate sector.”

Jag tror bestämt att våra politiker och stadsplanerare ber hästen om råd.

#20 haha on 7 October 2011 at 3:12 pm

själv hade jag dragit nyckeln utmed lacken lite diskret, du är en bättre man än jag.

#21 Jonas on 7 October 2011 at 3:18 pm

Jag hade svårt att se bilhatet i inlägget för allt det klasshat som stod i vägen. Om Rasmus istället skulle beskriva sin upprördhet över en sliten polskregistrerad Skoda felparkerad av sin svartjobbande ägare skulle han behöva skriva om det personliga meddelande fullständigt.
Inte så konstigt, bilen som statussymbol fungerar naturligtvis åt båda hållen.

#22 chrisk on 7 October 2011 at 3:19 pm

Alltså, INFERNO-mercedes i kombination med geten. Detta kan inte bli någon annat än drönande och höstig BLACK METAL!

Jag tar mig friheten att dikta lite på tyska:

Die Hausziege sitzt am Fenster.
In den Straßen, ein ewiges Larm.
Ein schwarzer Mercedes haltet schon,
sieht aus wie ein infernaler Monster.
Jeden Tag, Nachtfluglärm im Sonnenschein,
Gerüche der Chefs.
Diese Wagen sind keine Käfern,
sie gehören nicht zum Leben.
Sie stammen aus Hades,
das Todesreichtum!

(reserverar mig för grammatiska felaktigheter)

#23 Kalle P on 7 October 2011 at 3:30 pm

“Den inhemska get sitter vid fönstret.
På gatorna, en evig Larm.
En svart Mercedes håller redan,
ser ut som en infernalisk monster.
Varje dag, natt flygning buller i solskenet,
Luktar av chefer.
Dessa bilar är inte skalbaggar,
De tillhör inte livet.
De kommer från Hades
död rikedom!”

#24 chrisk on 7 October 2011 at 3:33 pm

Gillar “död rikedom” :D

#25 Björn Persson on 7 October 2011 at 7:50 pm

Jag tror att geten skulle trivas bättre på den infernaliske bilistens gräsmatta än på garageuppfarten, gärna med en rabatt med höstblommor inom räckhåll.

#26 Yxe on 7 October 2011 at 7:56 pm

Man skall inte spotta på bilar, man skall göra så här istället: http://www.obrazky.pl/powieksz.php?nr=6005

#27 e on 7 October 2011 at 8:56 pm

om ni gitter ge er etter våra getter
ska vi bila era bilar till dom för evigt vilar

#28 Gunnar on 7 October 2011 at 8:58 pm

“Every time a cyclist goes through a red light, God kills a kitten”

#29 Phyx on 7 October 2011 at 9:57 pm

Cyklister och fotgängare är ett satans gissel i den här stan(Göteborg), speciellt de med barnvagn då de tror att bara för att de skjutsar sin avkomma i en liten korg framför sig så är de odödliga. Samma gäller cyklister och fotgängare som cyklar ut och springer ut mitt i vägen från buskar och röda trafikljus, de senare gärna mitt i natten med uppfälld huva och utan reflex. Vi har en fastslagen standard i “trafiken” som innefattar såväl bilar som fotgängare och det är en del av livet i samhället. Samma regler som gör att jag inte får gå naken på allmän plats, döda folk eller öppet ta mig en öl på en parkbänk. Jag är bilist, men även ansvarsfull fotgängare med reflex och SJÄLV övervakar jag om det är säkert att korsa en väg, hoppa över en bäck, äta en konstig svamp, prova joga osv. Vissa verkar se det som att bilister har all skyldighet att stanna, tvärnita, lämna företräde m.m och att om man är till fots eller cykel så har man bara rättigheter. I det system som vi valt att kalla trafiken(jag fick iaf inte chansen att vara med och bestämma dessa lagar och regler) så har ALLA involverade parter både rättigheter OCH skyldigheter. Jag har en skyldighet att stanna och låta dig gå över vägen vid ett övergångsställe, men du har ingen rättighet att bara strosa ut mitt i gatan med ett spädbarn en halvmeter framför dig. Hjälps vi åt så kommer detta lösa sig. Dessutom ser jag inte andra billister som ting, jag ser andra bilister som trafikfaror och en möjlig dödsorsak som jag hela tiden måste anstränga min hjärna för att undvika att kollidera med. Inte för att jag gör dumma filbyten, svänger utan att blinka eller struntar i döda vinkeln. Utan för att alla jävla as som fick körkortet tillsammans med en liten grön plastnyckel, en kupong för en gratis bågfil på Bauhaus och ett vykort som tack för att dom flyttat till Göteborg gör det. Det är inte ok att parkera på en cykelbana. Det är inte ok att göra en fulparkering på en busshållplats eller att dra en liten snabbvisit vid en bankomat över två handikapprutor heller. Biltrafiken är full av idioter som inte borde få sitta i en bil ens på passagerarsäte. Jag skiter i om du så slog sönder alla rutorna på bilen(vilket du nog borde ha gjort), men hur kan du skylla ditt val att cykla ut i trafiken med ditt barn på att en bil stod på cykelbanan? Jag säger som Strindberg: Förutom barnaskratt och fågelkvitter så är fanimej cyklister och fotgängare det värsta jag vet.

#30 chrisk on 7 October 2011 at 10:27 pm

e: fina rim!

#31 Mjömark on 8 October 2011 at 1:01 am

http://i.imgur.com/e7fHf.jpg

#32 Henk on 8 October 2011 at 1:51 pm

mmm, jag misstänker att “Bike lane rage” kommer att vara en växande trend. Helt rätt agerat! Ett annat tips är att sätta en fet repa på framhuven.

#33 Carl W. on 8 October 2011 at 3:25 pm

Relevant GIF-animation: http://www.jwz.org/blog/2011/08/nice-animation-showing-how-wide-the-bike-lane-really-is/

#34 Annacondan on 8 October 2011 at 4:53 pm

@Phyx Vad tycker du att han skulle ha gjort istället för att cykla ut i trafiken? På många håll saknas cykelbanor och där är man hur som helst hänvisad till vägrenen.

#35 Viktualiebrodern on 8 October 2011 at 7:06 pm

“Vägvreden som skapas av att människor isolerar sig i livsfarliga projektiler fortplantas även som affekter utanför bilarna.”

Compartmentalisering och apartheid uppstår som en fysisk materialisering av de makthavandes inre splitting.

Men den fysiska materialiseringen ger en smittoeffekt, så att också denna splitting överförs till andra inblandade.

Det krävs en Ingeborg Bachmann, och kanske var det också för henne bara en besvärjelse, att säga att “draksådden stannar hos mig”.

Trafiken är ett pedagogiskt system. Nu för splitting och manikeism och den draksådden ger dessvärre en god skörd.

Avpatologisera trafikpolitiken! Avskaffa apartheid.

#36 Jonas B. on 9 October 2011 at 9:44 am

Phyx: Cyklister är trafikanter, vare sig du vill eller inte. Att det skulle vara oansvarigt att cykla i trafiken faller på sin egen orimlighet. Cyklister hör hemma i trafiken. Behärskar du inte trafiksituationen gör du bäst i att lägga körkortet på hyllan en tid.

Hatet mot övriga trafikanter (“satans gissel”) är nog precis vad Rasmus syftar på. Jag stöter ofta på det när jag cyklar i stan. Många bilister önskar konsekvent bort cyklisterna ur trafiken, något som leder till många osäkra situationer. Allt blev mycket värre när stan (till hälften) byggde cykelbanor i slutet av 90-talet.

Sen dess tycker många att trafiken bör lämnas åt bilisterna. Men så är det inte. Allt i från cyklister till hästdroskor ska samsas i trafiken. “Trafiktempot” är inte något som dikteras av bilistkollektivet. Enda undantaget är motorvägarna som tillfaller bilisterna allena (och som en ren observation tycker jag många fler cyklister respekterar motorvägarna än bilister respekterar cykelvägar).

#37 Isak Gerson on 9 October 2011 at 3:58 pm

chrisk: Vilken poesi! Jag baxnar av den. Den måste tonsättas med lite industriell metall.

#38 Wille on 9 October 2011 at 6:03 pm

“många fler cyklister respekterar motorvägarna än bilister respekterar cykelvägar”

<333

Jäkligt fint uttryckt.

#39 DanceK on 12 October 2011 at 3:07 pm

Såsom icke-bilist boende i Göteborg känner jag stort medlidande för mina med-icke-bilister i Stockholm.

I centrala Göteborg kan man i stort sett aldrig köra snabbare än 30. Därtill är breda gator i allmänhet mer trottoar än bilbana och de flesta stora stråken är enbart till för fotgängare. Det är alltid en fröjd att gå genom stan efter en helg i Stockholm, eller andra bildominerade städer i Europa där man spenderar mer tid vid övergångsställe än man faktiskt gör gående.

#40 Kärlek, hat och cykelbanor « Jeppelin on 14 October 2011 at 3:51 pm

[…] och hat. Jag har inte heller några som helst svårigheter att förstå den anonyma reaktion som Copyriot rapporterade om, och med tanke på mina känslor inför detta i sammanhanget ändå rätt banala problem förstår […]

Kommentera