Teorin om seriekopplade medier kanske kan kompletteras med en teori om antimedier. Det blir min första tanke när jag läser om Apples nya patent.
Systems and methods for receiving infrared data with a camera /…/ If the image processing circuitry determines that an image does not include an infrared signal with encoded data, the circuitry may route the image to a display or storage.
För att tala klartext: AFK–DRM!
Apple verkar alltså överväga att iPhone (eller dess efterföljare) ska bli möjlig att fjärrkontrollera, på det vis att en viss infraröd signal ska kunna blockera möjligheten att fotografera. Därmed får arrangörer av konserter, konferenser och annat möjlighet att hindra “läckage” av filmklipp till YouTube. Troligtvis har någon redan ansökt om patent för den motsvarande teknik där ett ultraljud blockerar möjligheten till ljudinspelning.
Detta bitar förstås bara på dem som håller sig till utrustning från Apple. Finns inte en risk att sådant här får folk att välja andra tillverkare? Visst, men den ska inte överskattas. Om systemet slår igenom kan det dessutom skapas incitament i motsatt riktning, genom att arrangörer bestämmer att det i deras lokaler är förbjudet att använda elektronik som inte är från Apple (eller annat licensierat företag). Många väljer nog att vara tillgängliga på telefon även på t.ex. ett museum framför att kunna ta bilder där.
Fredrik Edin spekulerar i fortsatt spotifiering:
Jag gissar, förlåt garanterar, också att det lika snart kommer att finnas en ”app” som känner igen vad du försöker fotografera och tillhandahåller officiella bilder för en mindre summa. Eller någon annan motprestation. Som exempelvis att ta del av reklam.
Och Malte ser en möjlighet till politiskt kontrollbruk:
Polisbilar utrustade med IR-sensorer kan skickas till demonstrationer eller andra situationer där polisvåld är sannolikt. Det är redan en standardreaktion hos polisen att försöka avhysa folk som dokumenterar deras övergrepp och en sådan här teknologi kommer bara att göra det lättare för dem.
Det förstås är tänkbart även med signaler (infraljus, ultraljud eller radio) som stänger av andra funktioner. Sådant lär skapa entusiasm hos polisstrateger från Washington till Peking. Om väl en majoritet av befolkningen kan förmås att “frivilligt” använda elektronik med sådana här spärrfunktioner inbyggda så går det med politiska medel att göra dem obligatoriska för alla tillverkare.
Om detta kan kallas för ett antimedium, finns det då andra antimedier att jämföra med? Exempel från historia, samtid och framtid är välkomna.
64 kommentarer ↓
Ett annat exempel torde vara de mobila störsändarna för satellit och annan radiotrafik som brukats militärt, men även mot civila i ex. Teheran och mot Ship to Gaza.
Teknologin övervägdes, om jag minns rätt, även för biografer för att folk inte skulle ha mobilerna ringande under den sk. “upplevelsen”. Förslaget stötte dock på patrull eftersom man då inte kunde ringa 112 vid ex. en brand.
Det är därför vi måste bygga fler Feindsendungen för att motverka Störsendungen.
Vad sägs om störsändare mot piratradio?
http://www.dn.se/kultur-noje/essa/radio-nord-och-kampen-mot-mediepiraterna
Åtminstone förr fans en särskild plastfilm som kunde tejpas över registreringsplåtar och dylikt. Den blänkte till vid fotografering och omöjliggjorde identifiering.
Oj, chrisk hann före.
Jag är ingen skrivarexpert, men fanns/finns det inte ett DRM mot att skriva ut dollarsedlar? Vissa pixlar får ej skickas via USB-kabeln och printas på papper. Detta gällde framförallt high-endskrivare som i någon mening kunde fixa en hyfsat autentisk kopia.
Min inställning är svartnaivistisk. Det heter inte “jailbreak” av en slump, för iPhones är inget annat än högteknologiska handbojor. Vi tar på oss dem så lydigt och i sådana massor, att det hela liknar en skock får som tror att vargen tar dem om de lämnar sin inhängnad.
Drep dessa skadechip offentligt! Inte för att du ska kunna bevara din spotifierade “upplevelse”, utan för att det är så jävla motbjudande att se människor i bojor varje dag på gatan!
Vad menar du egentligen med antimedium? Ett medium som har inbyggda funktioner för att begränsa sin egen funktionalitet? Skulle t ex självupplösligt Buttericksbläck kvalificera?
Mer allmänt när det gäller störsignaler tänker jag på de österrikiska aktivisterna som använde ballonger och laserpekare för att slå ut övervakningskameror:
http://www.newscientist.com/article/dn8530-activists-hijack-public-cctv-signal.html
Tror mig också ha sett någon som, baserat på samma idé, utvecklat en osynlighetsdräkt täckt av ljusdioder som bländar ut dess bärare på digitala kamerabilder.
Offentliga toaletter med blått ljus för att försvåra för narkomaner att hitta venerna.
Minns nån konstnär som gjorde en slags reflekterande burka som skulle förhindra cctv-övervakning. Hittar ingen länk dock.
Var placeras förresten kryptering i den här mediateorin? Kan det räknas som ett antimedium för tredje part?
Vad sägs om Volksempfaenger från III Riket? Och som nämnts tidigare av chrisk on 20 June 2011 at 1:35 pm – cirklar på våra sedlar som gör att vissa bildbehandlingsprogram (dock ej Gimp) vägrar att kopiera dessa.
tycker att gag-ball räknas som antimedium.
Och är inte teorin om härskartekniker en teori om antimedium?
Med delegering till människor finns ju även en tradition att förbjuda fotograferande på muséer och utställningar. Minns en brutalt otrevlig vakt på Tate Modern för några år sen.
Köttingar har ju dock nackdelen att de är “obvious”. Så allt som kan byggas in i svarta lådor är att föredra, så protesterar bara ett fåtal d/i/ssidenter.
gsi: var inte volksemfaenger en vanlig radiomottagare?
Kom på en till: RFID-säkra plånböcker och passfodral. Typiskt tyskt hack.
chrisk: Du har rätt att antimedium som strategi ofta är “obvious” och därför till dess nackdel. Den ger information om att något upplevs som hotfullt, vilket framgångsrikt har använts för att rikta ännu mer uppmärksamhet mot det och skapa taktiker för att kringgå. Osynliga signaler och andra svart lådor är något mer effektivt, men förvrängning av medier brukar vara en lurigare taktik än antimedium.
Kanske exempel på antimedia:
Bortpipande av förbjudna ord i ljud och utsuddande av förbjudna kroppsdelar i bild. På senare tid har till och med läpprörelser börjat suddas vid förbjudna ord. En teknik som används är att direktsändningar från prisutdelningsgalor etc. fördröjs med några sekunder (så att de strängt taget inte längre blir direktsändningar) för att kunna censureras i realtid.
Militärt finns naturligtvis många exempel på att man angriper fiendens medieteknik. Störsändare har nämnts, men en så enkel sak som kamouflage kan också betraktas som antimedial teknik. Ett extremt exempel är att man riktar en laserstråle mot exempelvis ett reflexsikte på ett pansarfordon för att (permanent) förblinda skytten som tittar genom det. Jag tror att sikten normalt är utrustade med anti-anti-medial teknik som ska förhindra det.
Om vi säger att KRIGET är ett antimedium så har vi kanske lagt grunden för en hyfsat grandios postkittlerism…
Alltså, jag vet inte om det går att definiera “antimedium”. Det var bara ett ord som dök upp. Men att döma av den fantastiska lista på exempek som redan har trillat upp så var det ett produktivt ord.
Intressant att det ger två olika utvecklingslinjer för olika typer av antimedier. Det militärindustriella komplexet inriktar sig på medieformatet, medan det underhållningsidustriella komplexet inriktar sig på medietekniken. Genom mediernas seriekopplade politiska ekonomi går bara det sistnämnda profitera på…
Just så är det ju!
Ja, hur ser vi på exempelvis censur? Ett antimedium? Saker som inte förhindrar med kanske förändrar, som remixar eller olika former av “semiotic resistance” där exempelvis ett reklambudskap ändras så det betyder något annat eller raka motsatsen?
Censur begagnar sig nog av antimedier, ja. (Däremot skulle jag nog inte säga att centuren är antimediet, lika lite som SVT är ett massmedium.)
Medium plus antimedium resulterar inte i noll, utan snarare i nya (eller annorlunda) medier.
Kanske kan man jämföra relationen mellan medium och antimedium med relationen mellan produktion och antiproduktion hos Deleuze & Guattari. Det vill säga antimediet som en nödvändig del i mediet. Fast nu spekulerar jag bara från höften…
Jobbade för många år sedan med militär radio. Där klassades störsändare som ECM, Electronic Counter Measure. För att motverka ECM utvecklades “hoppradion” som hoppade pseudoslumpmässigt i frekvens, ECCM – Electronic Counter Counter Measure. Motståndarsidan utvecklade då en ECCCM, en störsändare som följde den ursprungliga sändaren. Naturligtvis gick utvecklingen vidare mot en ECCCCM… När jag slutade hade man kommit upp i ECCCCCM. Vet tyvärr inte hur många C:n man jobbar med idag.
Haha, och till slut antar jag att själva hoppandet går så fort att det i sig – oberoende av den ordinarie signalen – kan användas för att överföra information.
Antimedier skapar medier?
Inte processen – censuren – men väl objektet – censorn.
När kriget nu är ett faktum tar jag fram Klausewitz:
ANTIMEDIER ÄR POLITIK MED ANDRA MEDEL
När vi skiftar ut från uppenbara människor, ex. vakter som säger “här får du inte fota”, till smarta infraröda strålar, störsändare, detektorer osv. uppstår en ny form av teknologisk “friktion”. Medan det rena krigets antimedier syftar till att “sabba” och störa ut, syftar det civila våldets antimedier till att slå split i kopimi.
Ju fler dessa blir, desto mera tungrott blir det. En pol vaggar mot paranoian; “tänk om jag blir gripen när jag filmar gallerian”. En annan pol skapar allt fler uppförsbackar; “Vänta en halvtimma, måste gå runt DRM, du får ljudfilen snart”.
Men vi skall inget frukta, ty även om lervällingen är tjock har vi krypto och reverse-engineering på vår sida!
En annan intressant sak är att medan störning av medieformat är en svår fiende i det att den är destruktiv, deterritorialiserande etc, medan den i kapitalistisk mening produktiva fokuseringen på medieteknik är tämligen harmlös och måste låna det statliga våldsmonopolet för att öht göra någon skillnad bortom fårflocken.
Oj, vilken konstig mening. Hur blev det så? Jag menade att krigsmaskinen är svår att göra något annat åt än att uppfinna något nytt, att själv ständigt vara i rörelse precis som den. Underhållningsindustrin däremot är lätt att smarta ut och den behöver därför Statsapparaten och dess halvtama Krigsmaskin för att kunna förtrycka sig till framgång.
Tolkar man “medium” i något vidare mening är ju denaturering av sprit ett effektivt sätt att se till att en vara bara kan användas på de sätt man betalt för att få lov att använda den på…
Tv-b-gone finns för alla. Till exempel på Teknikmagasinet för 169:90.
http://www.teknikmagasinet.se/
Apple kan inte få patent på detta, därför att det redan är känt att stänga av kamerafunktionen på en mobil med ir-signal inom ett avgränsat område, JP2005277811. Läs på se.espacenet.com.
Och det finns MÅNGA publicerade patentansökningar på att stänga av med radio, Bluetooth, RFID etc etc.
chrisk, det där med dollar har jag också hört, liksom att det även gäller svenska sedlar, men jag tror det är en skröna. När jag var liten gick jag på skrönan om att SVT sett till att man inte kunde spela in “Kalle Anka på julafton” på VHS genom nån speciell signal, en skröna som uppenbart uppkommit av desperata föräldrar som sett mystiken och traditionen kring tv-mediet försvinna när allt är tillgängligt överallt, jämför med spotify-spyan.
Angående biografer så trodde jag störsändare användes sen länge, var flera år sedan jag fick täckning inne på någon biograf. Annars är störsändare på fängelser och häkten standard.
Dawwe: Kalle Anka skyddades alltså mot inspelning av ett pseudoantimedium!
Två företeelser som påminner om det antimediala kommer jag att tänka på.
Det ena var att lamporna på vissa offentliga toaletter sades, när jag var mindre, ha ett visst violett ljus som gjorde att narkomaner inte kunde se sina vener för att injicera.
Det andra är dessa bänkar som designats för att hemlösa inte ska kunna sova på dem:
http://architectures.danlockton.co.uk/2006/10/05/anti-homeless-benches-in-tokyo/
@Dawwe: Det med sedlarna är inte en skröna, mönster på sedlarna känns igen av mjukvara i scanner eller bildbehandlingsprogram som förhindrar antingen inläsning eller utskrift helt eller delvis (http://www.rulesforuse.org/pub/index.php).
Sen finns det mjukvaror där detta inte är implementerat vilket i sig gör att hela rasket faller som skydd…
Wikipedias användarblockerings- och artikellåsningsmöjligheter – är det att betrakta som antimedier? Och i ett mycket vidare perspektiv: skulle låsmekanismen på dörrar kunna vara något slags antimedier?
Väldigt intressant diskussion i vilket fall.
Kreativ makeup för att lura ansiktsigenkänningsmjukvara i övervakningskameror? http://cvdazzle.com/
[…] att gårdagens inlägg om spotifiering av bilder var intressant får du inte missa diskussion kring anti-media på […]
Störsändare är olagliga och lär inte användas på biografer. Att det är dålig täckning i salongerna kan bero på att man är djupt inne i byggnaderna och att signalerna helt enkelt inte når in. Till exempel har Telenor ingen GSM-täckning i Liljeholmsgallerian av denna orsak, däremot 3G.
Jag vet att man diskuterade störsändare på fängelser, men fick man verkligen tillstånd för det? Sist jag hörde nåt om det har jag för mig att man fått avslag.
Dags att hala fram min gamla Nikon F3 då. Undrar när analog teknologi blir olaglig.
Här är ett intressant exempel på panoptiskt pseudomedium som också bör sorteras in i klassifikationssystemet:
http://www.smp.se/nyheter/tingsryd/aventyrsgard-anmald-for-kameraovervakning(2942424).gm
Kommentera