Den eviga kampen

– För oss som ser hur omfattande och välorganiserad handeln med kopiorna är och hur mycket pengar mc-gäng och andra kriminella tjänar på varorna så känns det inget vidare när man hör och ser hur vanligt folk göder verksamheten. Tvärtom så känns det riktigt bra de gånger vi genom en framgångsrik utredning lyckas slå hål på en gruppering och brutit distributionsvägarna. Varumärkesägaren blir nöjd och vi har dragit ett strå till stacken i den eviga kampen mot de som står utanför samhället och dess regler.
– Det är just den känslan som driver mig och mina medarbetare och vi gör helst vårt jobb utan några rubriker.

Niclas Franklin, före detta polis, numera privatdetektiv och vd för Investigation Services Europe, uttalar sig på den nya kampanjsajten vaddubetalarfor.se. En sajt som genom frikostiga hänvisningar till terrorism lyckas återskapa känslan av 2003. Kampanjen sponsras av bland andra Fjällräven, Canada Goose och Volvo.

Ytterst handlar dock den eviga kampen – tro det eller ej – om att skapa bättre arbetsförhållanden i fabrikerna:

– Konsumenterna begriper inte att det billiga priset på kopior just beror på utnyttjande av arbetskraft under vidriga förhållanden

Analysen görs av kampanjansvariga advokaten Ann-Charlotte Söderlund i ett pressmeddelande som även publiceras i oförändrad form av tidningen Dagens Juridik.

11 kommentarer ↓

#1 ChurkNorris on 9 June 2011 at 3:03 pm

Vad äckligt.

Barnarbete används nu som slagdänga av antipirater, förmodligen ägare och företrädare av de samma bolag som själva sysslar och sysslat med barnarbete en lång tid.

För mig känns det på ett sätt ganska bra att kapitalet tar till kampanjer mot piratkopiering, det betyder att jag gör mitt jobb bra, dvs bojkottar vanilla produkter och införhandlar piratkopior av allt jag kan.

#2 Sharpless on 9 June 2011 at 3:39 pm

Det absolut bästa är ju att de flesta “äkta” produkter tillverkas av barnarbetare, de också.

#3 anders bananders on 9 June 2011 at 5:02 pm

“Äkta” och “falsk” tillverkas ofta i samma fabrik. Fabriken får en beställning på en viss upplaga, tillverkar det dubbla och säljer extraupplagan vid sidan av. Skillnaden är enbart immaterialrättslig. Vem som äger rätten att beställa varor med en viss logotype.

#4 erik s on 9 June 2011 at 6:33 pm

Den här artikeln gav mig dagens skratt! Nike och i princip alla andra företag tillverkar sina märkesprodukter i de länder där det blir billigast, vilket brukar vara sydostasien eller Kina.

Så låt oss skriva om ett citat: “- Konsumenterna begriper inte att priset på märkesvaror just beror på utnyttjande av arbetskraft under vidriga förhållanden, dock med enorma vinstmarginaler pålagda”

#5 Jonas B. on 9 June 2011 at 7:55 pm

Så länge de håller tyst om vad man stödjer genom att köpa originalmärkesprodukterna så ljuger de ju inte i alla fall…

#6 Galgresaren on 9 June 2011 at 8:59 pm

Nu har vi inte bara nyspråk att bekämpa. Även ny-argumentation? Eller vad f-n man ska kalla det.

#7 Amelia Andersdotter on 10 June 2011 at 3:12 pm

<3

Det här har jag varit sur över länge: svenska tullar och europeiska tullar beslagtar varor som misstänks för varumärkesintrång även om varorna inte är ämnade för den europeiska marknaden. Det innebär att vi betalar våra statliga tjänstemän (tulltjänstemännen) för att skydda privata företags varumärken i tredje land (t ex Colombia). I förlängningen innebär det också att t ex Nokia inte ens behöver ansöka om varumärken i Colombia eftersom de ändå kan få sina marknadsintressen med avseende på varumärken tillgodosedda genom europeiska tulltjänstemäns ansträngningar. Visserligen ett finurligt sätt att ta sig runt tredje länders (latinamerikanska, afrikanska) länders korrumperade administrationer och vi måste nog fortfarande ha handelsavtal så att man vid EU-tullen kan hävda att man i alla fall i teorin skulle kunna skydda sina varumärken i tredje landet vore det "praktiskt möjligt".

Det är det enda exemplet jag kommit på hittills av "reverse outsourcing", alltså, där privata företags plikt att skydda sina intressen tydligt läggs över i sin helhet på offentlig administration (och utan att ha försökt inkludera t ex HADOPI i modellen).

#8 Dennis Nilsson on 10 June 2011 at 7:57 pm

“anders bananders” skrev det jag tänkte skriva. :-)

#9 chumchu on 10 June 2011 at 10:59 pm

Running Wild alltså. Det var oväntat. Finns det något mer bakom bildvalet?

#10 Johan Andersson on 11 June 2011 at 5:45 am

Känns lite, eller snarare ganska så mycket Antipiratbyrån över uttalandena som Rasmus citerar ur in inlägget. Vidare så att blanda ihop varuförfalskning med piratkopiering ger så mycket förvirrad debatt om ACTA intryck som när justitieminister Ask var på väg att blanda ihop generiska läkemedel med fejkade…
För min del har lusten att köpa så kallade märkesvaror gått ner. Blir nästan kul när det påstås:

Immateriella tillgångar är för många företag en av de största tillgångarna. Detta leder till att marknaden för varumärkesförfalskning ständigt växer. ISE hanterar problem med varumärkesintrång, parallell import, patentintrång med mera.

Citat från Investigation Services Europe. Blanda ihop parallell import och patentintrång med varumärkesintrång (ger sådant intryck för mig men kan vara slentrian uppräkning med).

#11 Amelia Andersdotter on 13 June 2011 at 5:49 am

Här hittade jag sanitetsvaror för 5 miljoner euro konfiskerade i Rumänien någon gång förra veckan. Öststaterna är nog överlag “intressanta” för mer systematiska studier av vad EU:s gränskontroller sysslar med. Huvudnyheterna förra året på Kommissionens direktorat för tullar och gränser (under ledning av Algīrdas Šemedas) var cigarettbeslag – ungefär 60% av alla gränskontrollsrelaterade förstasidesnyheter hos direktoratet rörde cigaretter (vilket delvis har att göra med skatteintäkter förstås).

Kommentera