Ytterligare två noteringar om robotförlagen

1.
När jag ändå besökte Stockholms universitetsbibliotek passade jag på att plocka fram boken Baroque artists, utgiven av Books LLC. Innehållet är identiskt med artiklarna i Wikipedia-kategorin med samma namn, vilket upptar omkring femhundra sidor. Trycksaken kostar 492 kronor hos Adlibris, vilket väcker frågan om hur universitetsbiblioteket hushåller med sina pengar.
Enligt nätkatalogerna utkom boken den 15 september 2010 exakt två månader senare stämplades den in på Stockholms universitetsbibliotek.

Boken är försedd med ett utförligt register, kanske lite väl utförligt. Komiskt nog listas bland alla namn på barockkonstnärer även ordet “info”, som hänvisas till sidan 97. Jag antar att Books LLC-roboten helt enkelt indexerar alla ord som Wikipedia-artiklarna råkar länka.

2.
Ögnade åter igenom Sydsvenskans artikel om robotförlagen som publicerades den 11 december, strax efter att Copyriot för första gången i Sverige uppmärksammat detta fenomen. “Titlarna är på väg bort”, sade då Adlibris vd Pär Svärdson, syftande på de två mest kända robotförlagen, Books LLC och VDM/Alphascript. Samma sak sade Bokus affärsområdeschef Mats Fagerström.
Snart två månader har nu gått, men varken Adlibris eller Bokus har avlägsnat Wikipedia-utskrifterna ur sitt sortiment, däremot har Adlibris lagt in en varningstext.
Nu väcks frågan: har nätbokhandlarna stött på några praktiska eller juridiska hinder mot att begränsa det egna utbudet? Eller har de helt enkelt ändrat sig, vill de trots allt sälja dessa titlar? Amazon verkar ju vara fast förvissade om att behålla dem i utbudet, trots klagomål från kunder som känner sig lurade. Hur stora intäkter kan det röra sig om för nätbokhandlarna? Tips från insidan mottages tacksamt.

Uppdatering:
Ni märker hur jag gör research: slänger ut lite trådar och hoppas att någon journalist ska haka på och lyfta telefonluren. Vilket var just vad Computer Sweden gjorde idag. Där förklarar Adlibris vd Pär Svärdson sin delvis ändrade uppfattning:

Till en början tyckte han det var rimligt att filtrera bort de robotskrivna böckerna, men han tänkte om när kunder började kontakta Adlibris och undrade varför vissa böcker de ville köpa hade försvunnit.
– Vi är väldigt delade om det här. Man kan ju tycka att det vore bäst att filtrera bort dessa böcker, men vissa av dom vill människor verkligen ha.
/…/
Men finns det inte en risk att kunder som köper såna här böcker känner sig lurade?
– Jo, det är klart, men samtidigt finns det böcker som människor verkligen vill ha. Det bästa vi kan göra just nu är att informera om att böckerna är kopierade från internet, säger Pär Svärdson.

Att vissa kunder verkligen är beredda att betala dyrt för dessa utskrifter betvivlar jag inte (även om jag betvivlar att de skulle välja Adlibris om de kände till Wikipedia Book Creator). Det intressanta är att dessa kunders betalningsvilja tydligen är tillräckligt för att motivera hundratusentals titlar i katalogen. Är den det då även för miljontals titlar? Om utvecklingen fortsätter som hittills är det fullt tänkbart att robotförlagen står för majoriteten av alla böcker hos nätbokhandlarna innan detta år är slut. Någonstans uppnås en punkt där allt fler upplever sökresultaten som sönderspammade. Jag är nyfiken på hur nätbokhandlarna resonerar kring detta.

Tidigare inlägg i detta ämne:

78 kommentarer ↓

Ännu har ingen kommenterat.

Kommentera