Vad händer på marknaden för akustiska fingeravtryck?

Må vara att mina kräkreflexer triggas av ordet “app” och allt vad det står för. Nu uppmärksammar jag ändå en sådan och kan väl då inte undgå att i någon mån marknadsföra den. Men jag försöker just nu att inte alls tänka på iPhone-skocken utan vill bara ställa en fråga i hopp om att få veta mer om vilka databaser på serversidan som den berörda mjukvaran svara mot. Så, till saken.

Daniel Johansson skriver i sin notissamling “Digitalnytt” på webbsidan Musikindustrin.nu (som drivs av Ifpi och Musikförläggareföreningen):

Den svenska utvecklaren Erik Andershed har utvecklat iPhone-appen Limili som liksom Shazam automatiskt kan identifiera vilken låt det är man hör genom att man låter luren “lyssna”. Limili har dock ytterligare en funktion, möjligheten att direkt kunna lägga till låten på olika tjänster och lyssna på den on demand. Tjänster som stöds är Spotify, Grooveshark, iTunes, Last.fm, Rhapsody, Play.me, We7 och Youtube. Limili kostar 15 kronor.

Tekniken kallas för “akustiska fingeravtryck” och förutsätter på serversidan en mastig databas där sådana lagrats för alla möjliga låtar. Tjänsten har sedan flera år erbjudits via bl.a. SonyEricsson-mobiler.
För tre år sedan bloggade jag om möjliga strider kring musikens metadata med utgångspunkt i detta. Då konstaterades att de tillgängliga tjänstern använde en databas över akustiska fingeravtryck från företaget Gracenote, som av allt att döma saknade konkurrenter. Ett halvår senare såldes Gracenote till Sony för 260 miljoner dollar.

Vad jag nu undrar är varifrån Limili och Shazam köper tillgång till akustiska fingeravtryck. Är det från Gracenote, eller har det dykt upp konkurrenter?

I linje med Applands allmäna slutenhet ger inget av företagen någon information. Som appländska konsumenter förväntas vi köpa sånt som funkar och inte ställa några besvärliga frågor. När en produkt bara kostar 15 kronor vore det förmätet att börja fundera på vart den kommer att utvecklas i framtiden, inte sant?
En forumtråd om Shazam kvarlämnar bara frågetecken rörande databasen. Erik Andersheds företag Clay Ltd. använder förvisso Twitter men bara för att spamma folk så det är väl ingen idé att ställa frågan dit. Däremot hoppas jag att någon av Copyriots läsare har bättre koll på vad som händer på marknaden för akustiska fingeravtryck.

Uppdatering: Något oväntat kom snabbt svar från Erik Andershed via det Twitter-konto som annars bara används för robotgenererad spam. Ja, det där klassar Twitter tveklöst som spam och det är bara en tidsfråga innan kontot kommer att stängas av precis som hans tidigare företagets tidigare konto stängdes av. Men vi tackar för hjälpsamheten i databasfrågan!

Limili köper akustiska fingeravtryck från det Berlinbaserade företaget Mufin som ägs av Magix AG.
Lite snabb vidaresökning ger för handen att Magix i sin tur har köpt rättigheterna till AudioID från Frauenhofer-institutet, för vilka Mufin nu är ensam leverantör.

Det vore ändå intressant att få veta mer om databasernas karaktär. Framför allt borde vi spekulera i möjligheterna till en open source-databas för akustiska fingeravtryck, vilket skulle kunna få en serie intressanta konsekvenser. En av dem är att skivbolagen förr eller senare skulle hävda att de borde ha någon form av rättigheter inte bara till ljudinspelningar utan även till de akustiska fingeravtrycken till dessa. Frågan är om detta inte ändå kommer att ske. Vad händer då med företag som Mufin och Gracenote?

7 kommentarer ↓

#1 Michael on 18 November 2010 at 10:28 am

MusicBrainz använder sig ju av MusicIP:s tjänster för att identifiera musik via sina PUID

http://musicbrainz.org/doc/MusicIP
http://musicbrainz.org/doc/PUID
http://blog.musicbrainz.org/?p=160

#2 Magnus Hult on 18 November 2010 at 11:21 am

AllMediaGuide/Rovi/allmusic.com har ett system (som de verkar ha haft länge) som heter Lasso.

#3 olle on 18 November 2010 at 6:25 pm

http://www.soundhound.com/ verkar ha ett eget system de kallar Sound2Sound…

#4 johan ronström on 19 November 2010 at 1:32 am

Vad jag förstår använder inte soundhound fingeravtryck alls utan konverterar ljudet till intervall-notation (typ: litet intervall uppat, följt av lång ton, stort intervall nedåt, kort ton osv.) som jämförs med inlagda låtars t.ex MIDI. Diskuterar ett liknande system för sökning på bl.a. folkwiki.se

#5 johan ronström on 19 November 2010 at 1:44 am

Jag hade fel. Sounhound använder som olle säger egna s2s med fingeravtryck och går om det inte matchar vidare till Midomi som matchar intervall och tempo.

http://www.quora.com/How-does-SoundHound-work/answer/James-Hom

#6 Johan Svensson on 19 November 2010 at 8:56 pm

Jag håller för övrigt med dig om Twitter – om ett företag börjar prata med mig out of the blue så betraktar jag det precis som om de börjar skicka email out of the blue – jag trycker på spam-knappen.

#7 rasmus on 19 November 2010 at 9:57 pm

Här en rolig illustration på bristande självinsikt kring spam.

Kommentera