Äppelpöbeln

Ni känner förstås till macmännen. En slags förfolkligad hipster-kultur vars livsstil kretsar kring Apple-produkter, nya “appar” samt idogt twittrande. Macmannen är 20–30 år och bor i lägenhet, typiskt sett i ett av de områden där FI får över 10 procent i valet (Möllevången, Aspudden, Södermalm), saknar körkort och är allmänt harmlös.
Kärleken till Apple är kanske det enda som förenar macmännen med äppelpöbeln. De senare är 30-50 år, röstar på nya moderaterna, bor i radhus eller enplansvilla och tar bilen in till stan där de jobbar som mac-konsulter. Äppelpöbeln är ointresserad av livsstil, utan grundar sin kärlek till Apple i sin tvärsäkra visshet över att dessa produkter är de bästa som någonsin har tillverkats. Om de känner sig angripna så försvarar de sig genom att trolla (och trollas).

Äppelpöbeln hade idag en liten uppvisning i Expressens kommentarsfält. Christopher Kullenberg publicerade en Iphone-kritisk debattartikel som lyfte fram den reella och potentiella makt som Apple har över vilken mjukvara som får köras på en Iphone. Författarpresentationen gör gällande att han “slängde sin Iphone i början av sommaren”, även om jag råkar veta att han tappade den av misstag men upplevde förlusten som en befrielse.

Kommentarsfältet fylldes snabbt av äppelpöbel som gapade om att Chris inte har förstått någonting, att han inte kan vara en riktig doktorand, att han avlönas av skumma intressen, att hans föräldrar borde ha använt kondom samt att han är psykiskt sjuk och borde erbjudas vård. Det senare fick även jag höra när jag förra året ifrågasatte Spotify. Mycket tyder på en överlappning mellan äppelpöbeln och radikalspotifisterna.
Förutom sin rörande trohet till ett visst företag uttrycker de samma dumliberala argument. En teknisk standard som etableras är alltid oklanderlig, menar de, för den är ett uttryck för “marknaden”. Spekulationer i vart monopol kan leda på längre sikt accepteras inte av äppelpöbeln. För i likhet med spotifister och bilister menar äppelpöbeln att den individuella känslan av omedelbar bekvämlighet är den enda måttstock som är giltig när det gäller att värdera ny teknik.

24 kommentarer ↓

#1 Etu on 19 July 2010 at 11:14 pm

Jag personligen tycker att hans artikel var jättebra, läste den på expressen när han länkade den imorse. Och när jag rullade ner mig till kommentarsfältet så såg jag precis fenomenet du beskriver. Och kände “suck, detta är en del varför jag hatar värden”.

Det känns som att macmännen beskrivs ganska bra här i denna video (http://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg (Går att spela med HTML5))

Det behövs fler som ifrågasätter Spotify, jag har blivit rätt kritiserad de gånger jag gjort det.

#2 goto80 on 19 July 2010 at 11:27 pm

Jag misstänker att äppelpöbeln körde Amiga för 20 år sedan. Rick Dangerous 2 dygnet runt och sälja diskar till grannens dotter.

#3 Mats on 20 July 2010 at 12:24 am

Det finns nog många “Macmän” i Expressens kommentarsfält också.

#4 Thomas on 20 July 2010 at 12:50 am

Håller med föregående talare.

Det verkar som om den enda skillnaden mellan Macmän och Äppelpöbel är en 30-årskris.

#5 Storfot on 20 July 2010 at 5:16 am

Microsoftpöbeln är inte bättre

#6 Andreas E on 20 July 2010 at 7:48 am

För att bidra till empirin, I give you: min kommentartråd!
http://www.andreasekstrom.se/2010/05/02/iphone-–-en-telefon-under-all-kritik/

#7 rasmus on 20 July 2010 at 7:59 am

Andreas: Tack för länken, även själva inlägget (som jag missat tidigare) var mycket upplysande för mig som själv knappt hållt i en iPhone men ändå omges av dem nästintill dagligen.

#8 rasmus on 20 July 2010 at 8:24 am

Storfot: Microsoft är verkligen inte bättre än Apple, men min känsla är ändå att de försvaras på helt annat sätt. Till skillnad från äppelpöbeln, som utgår från individuella upplevelser av bekvämlighet, har Microsoft sitt understöd inom stora företag och offentlig förvaltning bland administratörer som framhåller standardens överlägsenhet utifrån ett byråkratiskt perspektiv. Eller?

#9 MTBSvetto on 20 July 2010 at 9:56 am

Freetards och OSSfolk är ju precis likadana de. Att påstå att en sida är värre än någon annan när det kommer till att trolla sönder kommentatorsfält är bara trams.

Personligen så upplever jag Microsofts inlåsning av företag som till exempel satsar på Sharepoint vara bra mycket värre än vilken plattform privatpersoner har på sin mobil eller laptop. Det är ingen reell inlåsning. Byter man mobil så är det bara att föra över de snuskiga MMSen man fått och inse att 7 kronors apparna man ändå inte använder längre är 7 kronor som var värda sina pengar, men nu får man köpa nått annat att roa sig med medan man sitter och väntar på försenade vänner.

#10 rasmus on 20 July 2010 at 10:25 am

MTBSvetto: Om jag hade upplevt att jag hade stått på “en annan sida” hade det bara känts löjligt att kritisera äppelpöbeln, men så upplever jag inte. Har själv använt mac sedan 1984, vilket inte betyder att jag stödjer Apple i allt vad de gör.

#11 "annorlunda" on 20 July 2010 at 10:44 am

intressant är också hur apple fortfarande lever på sin image av utanförskap, som vi alla vet är det nya inne, eller som Tiqqun beskriver det utifrån en reklam för underkläder: “var dig själv, var annorlunda”

http://cupidtino.com/

macanvändarnas livsstil, har blivit en livsform som kanske inte går att reduceras ned till bruksvärdet av produkten, det är väl självklart att apparna endast har värde genom den ytan av användbarhet som produceras, eller som en här skrev, något att roa sig med medan man sitter och väntar på försenade vänner.
…eller kanske visa dessa vänner vad man har gjort/vad man är, när de till slut dyker upp.

cupidtino igen: “show off your taste” samt, “attractive, minimal and cool. No flash(!)”, “it’s exclusive”
människors närhet till varandra bestäms av et de visar upp, utan att de “egentligen” visar upp ngt alls. för Macdesignen är ju avsaknaden av design, den rena funktionaliteten. eller…?
är detta äktheten i vårt post-ironiska tillstånd?
vore interessant om någon kunde säga/länka till ngt om Macideologins förhållande till stil

#12 Jessica on 20 July 2010 at 4:27 pm

Tack för ett av det mest läsvärda inläggen sedan dess tillkomst!
Jag har med förvåning och irritation följt nyhetsmediers totala avsaknad av kritiskt tänkande när “nya” Apple-produkter lanseras, allt sedan första Ipod. Estetiken hyllas unisont som något självklart “sexigt”. Vad nu sex har att göra med Apple. Undermåliga funktioner diskuteras överhuvudtaget inte. Jag tror inte det är en marknadsföringskonspiration, däremot kanske en form av masspsykos.

#13 Jessica on 20 July 2010 at 4:43 pm

“dess”=bloggens

#14 Jack on 21 July 2010 at 3:51 am

Appleprodukter är idag så utbredda att man kan fundera på om det ens är särsilt relevant att tillskriva konsumenterna några särskilda egenskaper annat än i syfte att håna eller smäda.. Apple är idag folkligt. Och de är väl troligen där företaget och fenomenet övergår till att bli lite frånstötande, kanske särskilt sett ur den analyserande och och den på distans betraktande akademikerns perspektiv..

Jag uppfattar det som att den egentlig drivkraften i kritiken mot Apple och Spotify (eller andra användarvänliga företag) inte så mycket har att göra med hur dessa företag fungerar och agerar utan mer vilka (och hur många) som anammar deras produkter. Detta illustreras tydligt av hur stor plats hånfulla spånerier och skriverier om hur en Apple eller Spotifyanvändare (givetvis omskrivna med nedlåtande eptitet som äppelböbel eller spotifister) är eller ser ut. Pöbelns patetik måste slås fast på bekostnad av alla andra perspektiv och infallsvinklar.

Det är inte helt uppenbart vad Kullenberg egentligen förespråkar i sin artikel.Tydligt är iallafall att man ska bojkotta Apple. Detta är det trygga ,och ständigt återkommande, intellektuella förhållningssättet Att, istället för att presentera alternava vägar och möjligheter, höja ett varningens finger och nyktert, objektivt och med kylig akademisk distans konstatera vad som är bra och vad som är dåligt/tveksamt/skadligt för folket, Internet och galaxen som helhet..

Det som både du och Kullenberg ofta glömmer bort är att man kan vara ett fan av något, tycka om något och investera känslor i konst, böcker, internettjänster, tekniska prylar,eller enskilda verk av olika slag utan att för den sakens skull lida av extrem dumhet, omognad och bildningsmässiga tillkortakommanden. Känslosamhet är inte synonymt med ointelligens. Alla är inte akademiker och även de som är det är inte nödvöndigtvis fans av det cerebrala, känslodränerade, distaniserade objektiva och allvetande förhållningsättet och livsstilen. Om nu folk, låt vara ganska osnyggt, i kommentatorsfält reagerar på detta smått nedlåtande förhållningssätt(nu senast illustrerad av Kullenbergs artikel, men nättaktivistiska texter kan generellt tjäna som exempel) är det nödvändigtvis en något negativt? Måste nättaktivistiska frågor och funderingar absolut alltid drivas ur ett von oben-perspektiv?

#15 Christopher Kullenberg on 21 July 2010 at 8:42 am

Jack: Jag satte inte rubriken om bojkott själv, jag brukar inte förespråka den formen av reaktivt motstånd.

Jag förespråkar gärna alternativ, något jag har utvecklat vidare på min blogg. På mobilsidan finns gott om öppna alternativ, exempelvis Nokia/Maemo och Android. Att bygga program för dessa plattformar är konstruktivt och gör så att kod delas och utvecklas enligt användares behov.

Det är olyckligt att du upplever att tonen sker ur ett von-obenperspektiv. Det är inte alls min intention. Du har rätt i att det med ett akademiskt perspektiv innebär att man utövar en viss form av våld, något jag ständigt reflekterar över.

Men nätaktivism drivs nog knappast bara av akademiker, även om det kanske är de som skriver mest (bloggar, artiklar). Tvärtom tror jag att allt för få akademiker tar sig an de här frågorna, och stannar i sina elfenbenstorn. Och det anser jag vara snäppet värre, dels eftersom man då kan gömma sig bakom vetenskapligt språk och litteratur, med obegripliga referenser till böcker ingen annan har läst.

Jag ser inte ned på apple-användare alls. Tvärtom är(har) jag varit en storkonsument av deras produkter. Men vad jag ville få fram var att det finns en oroväckande tendens i mjukvarutvecklingen och i tjänsteanknytningen.

Tack för kommentaren, den var tänkvärd!

#16 rasmus on 21 July 2010 at 10:39 am

Jag bojkottar då inte Apple. Framför allt vore det mig främmande att angripa äpelpöbeln för dess patetik eller känslomässiga relation till teknik, för jag ser inget fult i sådant. Tycker att Jack mest svamlar.

#17 noname on 21 July 2010 at 1:11 pm

Tycker att Jack har en poäng. Oavsett om du menade det eller inte, så kändes det som om du angrep, till en början åtminstone.

#18 Jack on 21 July 2010 at 4:03 pm

Kullenberg skrev;

“Jack: Jag satte inte rubriken om bojkott själv, jag brukar inte förespråka den formen av reaktivt motstånd.”

Ja, rubriksättningen var lite olycklig, den anslog kanske reaktiv ton som inte riktigt speglade artikelns innehåll.

Nu läser jag inte din blogg regelbundet men jag tycker det är positivt att du pekar på att det finns alternativ till Apple. Ur ett kommunikativt perspektiv ger det ett lite mer framåtskridande intryck. Tankar och ideer reser troligen längre om man visar att man inte bara är anti utan även kan vara pro någonting. Och när det gäller nätpolitiska frågor bör väl målet ändå vara att nå ut längre än den inre kretsen. Hela internetövervaknins och nätneutralitetsproblematiken kan inte enbart lösas av …eh… irc-freaks och nittotalsnostalgiker ( överdriver lite) om du förstår vad jag menar. “Folket” måste vara med på något sätt. Det är väl där ord som pöbel, dumliberal,spotifår etc kanske inte alltid är det mest effektiva,om man nu ska försöka resonera lite pragmatiskt.

Jag tycker stundtals att tonen i din och Rasmus blogg (kanske inte nödvändigitvis just i din expressen-artikel utan alltså mer generellt) kan vara ett problem om man nu vill uppnå något slags praktiskt resultat (uppmärksamhet kring nätpolitiska frågor) med sin kommunikation. Om någon uppfattar Rasmus ton som raljernande eller nedlåtande så kommer han att tycka att man svamlar. Då tycker din jag fras “Du har rätt i att det med ett akademiskt perspektiv innebär att man utövar en viss form av våld, något jag ständigt reflekterar över.” känns lite hoppfull (även om jag tycker att akademisk perspektiv som en form av våld är en rätt hård formulering) eftersom den ändå möjligen antyder att kommunkation, hur budskap framförs och hur det uppfattas av mottagare kan ha någon slags betydelse. Det måste vara något positivt.

För övrigt uppsattar jag ditt trevliga tonfall.

#19 rasmus on 21 July 2010 at 6:51 pm

noname: Klart att jag angrep! Inte macmännen, men äppelpöbeln. De som t.ex. hävdade att Christopher Kullenberg borde erbjudas psykvård för att han inte gillar iPhone. Är det så konstigt att jag förundras över de människor som skriver sådant?

#20 Jack on 22 July 2010 at 5:42 am

Rasmus skrev:

“Klart att jag angrep! Inte macmännen, men äppelpöbeln”.

Du beskriver Macmannen som att han “saknar körkort och är allmänt harmlös”. Smickrande. Du ser inte ner på Macmannen. Han är bara sådär lite allmänt harmlös….

“Är det så konstigt att jag förundras över de människor som skriver sådant?”

Du förundras alltså över att det finns folk som i ett kommentatorsfält på en kvällstidning uttrycker sig idiotiskt Det köper jag inte riktigt. För mig känns det mer som att du såg en chans att vädra lite lätt nedlåtande funderingar kring appleköpare och jag tycker inte dina observationer kring denna enorma konsumentgrupp känns särskilt underbyggda (ta bara en så oerhört simpel sak som att mängder av applekonsumenter är kvinnor.. hade du sett appleköpare som en neutral grupp hade inkluderat kvinnorna i din analys men det gör inte ). Du gör det lätt för dig.

#21 rasmus on 22 July 2010 at 5:47 am

Jack: Jag ser ner på folk med körkort, eftersom jag är en inbiten bilhatare.
Om du följer inläggets första länk hittar du den text av Isabelle Ståhl där begreppet “macmän” först introducerades. Den slår liksom an tonen. Det är inte gravallvar, utan generaliserar på ett lekfullt sätt. Precis som jag gör här.
Och jag är inte nedlåtande gentemot Apple-köpare, det vore absurt. Jag har som sagt använt mac sedan 1984 och köpte en senast för ett halvår sedan.

#22 Inlägg som berör – 23 juli 2010 « Nattens bibliotek on 23 July 2010 at 5:13 am

[…] Då kanske du ska läsa Rasmus Fleicher inlägg som kategoriserar Äppelpöbeln? Tyvärr känner jag mig lite träffad. […]

#23 Jack on 24 July 2010 at 1:37 am

Jag har läst Isabelles text och den präglas, som allt hon skriver, av en väldigt hög densitet och språklig hantverksskicklighet. Flera elegant formulerade observationer, kanske särskilt den om cyberkoftor och hur vi i Sverige hellre rättar in oss i ledet istället för att skapa egna alternativ till uråldriga multimediaföretag. Dock känns det för mig som att begreppen Macmän och Machipster möjligen börjat spela ut sin roll nu när Apple-produkter finns (och i än större utsträckning kommer att finnas) i var mans hem.

#24 (tm) on 3 August 2010 at 10:48 am

För att leka Äppelpöbel får jag ändå tillstå att Android dras med en del allvarliga problem med användarupplevelsen men också med infrastrukturen – att OS-uppdateringar sker på operatörernas nåder känns inte speciellt betryggande(och har inte heller fungerat speciellt bra hitills). Och även om Android är öppet så knyts användarna närmare Google, om inte med tvång(då det finns alternativ till Googles appar), men genom passivitet. Apple kontrollerar vad som händer på telefonen(panopticon?), Google försöker ta in massans göranden(panspektron?). Jag vill inte idealisera Apple och den låsta iPhone-plattformen är problematisk, men det är lätt att idealisera Android. Och sen är det klart att det finns en estetisk aspekt på det hela – jag vet inte hur många spotifykritiska inlägg jag läst som på ett sätt varit välargumenterade men som samtidigt inte kunnat avstå från att påpeka att spotifister är osofistikerade typer som gillar minimalistisk design och passé musik(eller använt spotifydiskussionen som ett sätt att manifestera sin egen obskyra – och därmed överlägsna – musiksmak).

Kommentera