Kriminella tar över gatorna, sätter ditt och mitt liv i fara. Likt bosättare i Hebron bepansrar de sig för att kunna ta över mark som de inte har rätt till. Om någon påpekar för dessa ligister att deras ockupation bryter mot alla tillämpbara lagar så fnyser de bara överlägset, för de anser sig stå över sådant.
Jag talar givetvis om bilisterna. Bilistpöbeln som parkerar på cykelfilerna i Stockholms innerstad, vilket tvingar oss som försöker cykla att göra en tvär sväng ut på bilgatan – där andra bilister far fram, redo att döda oss. Just eftersom det finns en cykelfil, bryr sig de bilister som kör ännu mindre om att hålla utkik efter eventuella cyklister på gatan.
Tro inte att jag överdriver för att uppnå en dramatisk effekt. Länge nog har det daltats med dessa fega, bilburna våldsverkare. Eftersom inte polisen tycks vara intresserade av att agera mot denna typ av brottslighet, är det upp till oss cyklister att finna former för nödvärn. Ett första steg kan vara att plocka fram kameran.
Av alla bilister tycks de värsta röra sig kring Stureplan. På nedre delen av Birger Jarlsgatan står det alltid minst en glassig bil vars ägare ansett sig ha rätt att tillfälligt parkera mitt i cykelfilen. Idag när jag försökte ta mig fram där, på väg hem från KB, så bestämde jag mig för att fånga registreringsplåtarna på två av dessa kräk.
Första bilens förare var helt obekymrad om att hon stod i en cykelfil. Gick ut, in igen, satte sig och sms:ade – uppenbarligen om någonting som var mycket viktigare än andra människors liv. Genom att hyra bilen på Statoil-macken i Hammarby sjöstad lyckas denna brottsling dölja sin identitet för oss brottsoffer. Men vänta bara till vi cyklister får en motsvarighet till Ipred. Hämnd!
Bil nummer två gjorde något liknande, parkerade “tillfälligt” i cykelfilen för att utföra någon oerhört viktig syssla. Typ äta donuts eller vad nu väktare äter, för bilen är nämligen registrerad på Securitas Sverige AB.
Ägaruppgifterna i bilregistret är offentliga handlingar. Att utnyttja dessa förefaller tills vidare vara den enda vägen att gå. Polisen föredrar ju att tråla i tunnelbanan framför att agera mot härdade trafikbrottslingar som andra människors liv. Kanske inte så förvånande, eftersom alla snutar är bilister. Då återstår någon form av nödvärn.
Under den fortsatta cykelvägen hemåt kunde jag, i all min vägvrede, inte undvika att spåna fram en idé. Tänk om vi gjorde till vana att fotografera bilar som står parkerade i cykelfilen, givetvis så att registreringsskylten framgår. Bilderna laddas upp till en nätsida och kompletteras med ägaruppgifter från bilregistret. När enskilda personer kan identifieras som skyldiga kan det även finnas fall då dessa kan förtjäna en närmare presentation och då kan sidan ge utrymme för folk att posta mer framgrävd information. Vi ska inte glömma bort att det är ligister vi har att göra med. Om de exempelvis sitter i styrelsen för aktiebolag – information som är lätt att hitta på nätet – så har detta ett allmänintresse. Om man identifierar återfallsförbrytare, vars fordon gång på gång sätter cyklisters liv i fara, är det fullt begripligt om folk vill utröna var bilen står brukar stå parkerad nattetid.
Nej, det är såklart inte önskvärt att cyklister ska behöva ta rättvisan i egna händer. Men bilisterna har redan gjort det. De spottar på lagen och vet att de kommer undan med det. Polisen skulle lätt kunna markera att det inte är okej att ens “tillfälligt” ställa sin bil tvärs över cykelfilen. Nära polishuset i Stockholm ligger exempelvis Musikbörsen vid S:t Eriksbron – en butik som dagligen låter cykelbanan utanför ockuperas av varuleveranser, vilket kan få livsfarliga konsekvenser. Om polisen vill få fina siffror över hur många brottslingar de kan gripa så är det bara att spana där.
Daltandet med bilisterna måste få ett slut. Jag tror på fullt allvar att det vore en bra grej att börja hänga ut dem, när de gör sig skyldiga till någonting så oförsvarligt som att parkera i en cykelfil. Uthängningen måste förstås göras till ett kollektivt projekt för att få avsedd effekt. Om folk skulle bygga denna enkla nätsida skulle jag lätt haka på.
Uppdatering I: Läs även Karl Anderssons väl illustrerade betraktelse samt Viktualiebroderns kritik av cykelbanorna. Båda inläggen kritiserar den “tvåstatslösning” som jag på något vis utgår från ovan, till förmån för en “enstatslösning”. Mycket klokt skrivet, samtidigt som det gäller att inse att ett enda körfält för bilar och cyklar aldrig kommer att bli jämställt, för bilar är mordvapen.
Uppdatering II: Nu upptäckte jag www.cykelverket.se – strålande, det ovan efterlysta projektet är redan genomfört, åtminstone halvvägs. För att hänga ut enskilda bilister skulle det i princip räcka att bygga ett extra “informationslager” ovanpå, på en helt separat och oberoende sajt…
68 kommentarer ↓
Nu kanske jag är lite “skadad” som bott på en mindre ort i hela mitt liv, men… är det inte bara att kliva av cykeln om man anser det vara en fara, och gå förbi på trottoaren?
Sedan tror jag faktiskt att många av de som parkerar på cykelfilen inte ens reflekterar över, eller kanske ens vet om att det är en cykelfil. Jag vet inte, men jag som inte är i Stockholm speciellt ofta hade kunnat göra samma misstag. Inte för att jag är ligist, utan för att jag inte vet bättre.
Men om nu detta är ett så pass stort problem som du menar, och eventuell “uthängning” är aktuell – kanske vore det en bra idé att sätta en lapp på bilistens fönsterruta för att informera om det farliga i att stå på cykelfilen, och att denne kommer att hängas ut på internet.
Apropos den paradoxala faran vid cykelbanor, kommer jag att tänka på en text av Viktualiebrodern: Kritik av cykelbanor
Det var nog en av de vackraste texter jag läst på länge!
Här i Upsala är det däremot vanligare att de fascistoida fotgängarna sätter käppar i hjulet för cyklisterna.
Personligen har jag angivit på min ansiktsboksprofil under “politisk åsikt” att jag är cyklist.
“kanske vore det en bra idé att sätta en lapp på bilistens fönsterruta”
Ja, en stor sådan, som här:
http://file.qip.ru/file/130918092/97002ada/7931e127_1.html
IMO finns de inga som har så dålig koll på trafiklagar som cyklister, kanske beror det på att det inte krävs något körkort som cyklist.
De få gånger jag kör bil är nog cyklister bland det mest oberäkneliga i trafiken, gillar att kasta sig ut i korsningar och förvänta sig företräde varesig de har det eller inte.
Som fotgängare i innerstan är cyklister också bland det otrevligare som finns, det är inte en gång jag varit nära att bli påkörd på grund av för hög hastighet och ingen ringklocka.
Även om jag personligen sympatiserar med inlägget (cyklist utan körkort) så är ju hela kopplingen mellan privat-offentligt, personligt-gemensamt och övervakningssamhället problematisk på flera plan. Att agera “Dexter” med syfte att bygga ett “gräsrots-1984” verkar ogenomtänkt.
Om du skickar detta förslag till Beatrice Ask så kan hon säkert hjälpa till med att posta bilderna hem till den förmodat skyldige. Nu är ju idén om lila kuvert upptagen, men det finns ju fler färger.
Dessa bilister är de facto kriminella och de vet mycket väl att de inte får parkera över en cykelfil. Att många cyklister är oberäknerliga kan på inget sätt ursäkta detta. Testa att överföra argumentet till ett annat brottsområde och undersök konsekvenserna.
Jag tror de flesta kan läsa en undertext i inläggets ordval. Givetvis handlar det även om att ifrågasätta slentrianmässiga resonemang om kriminalitet och övervakning, genom att jag själv väljer att applicera dem på ett annat område. Jag förordar rentav ett Ipred för cyklister, som ni kan läsa. Detta bör förstås föranleda en nypa salt av valfri storlek. Jag litar på att läsarna av denna blogg kan tänka själva.
Men faktum kvarstår. Bilarnas ockupantbeteende måste få ett stopp. Att sätta stora varningsskyltar på dem (gärna i färgen lila, gärna med hårt klister som förstör bilarnas lack) var en bra idé.
“Givetvis handlar det även om att ifrågasätta slentrianmässiga resonemang om kriminalitet och övervakning, genom att jag själv väljer att applicera dem på ett annat område.”
Apartheid i trafiken är en pedagogik, för en uppdelning i vi-och-dem”. Du använder en oförsonlighet lånad från den stora världen på dennna lilla värld.
Jag menar tvärtom att oförsonligheten i den stora världen är delvis ett resultat av de senaste årtiondenas inlärda oförsonlighet genom påverkan av trafikmiljöernas apartheidpedagogik.
En integration av trafikslag i trafikmiljön skulle, omvänt, innebära en pedagogik för tolerans och acceptans för “Den andre”.
Malte Max ovan var så vänlig att länka till min blogg.
Jag förespråkar ju som tidigare känt öppna konflikter. Främst eftersom jag tror att sådant gynnar ett socialt samhälle med brett engagemang.
Därför kommer jag fortsätta med att sätta upp foten mot backspegeln när jag far förbi bilar som parkerat i cykelfilen, att stanna och skälla ut folk som gör i cykelfilerna och påpeka att bilar ställt sig på trottoar eller övergångsställe genom att skriva det i lacken med mina nycklar.
Viktualiebrodern: Mycket insiktsfullt om trafikmaktordningens apartheid. Samtidigt tror jag, som Jesper Nilsson, på att synliggöra konflikten i stället för att bara acceptera den byggda miljön som ett faktum.
Varför inte ringa polisen på 112 varenda gång du ser en bil stå och blockera cykelfältet. Ser du en ordningsvakt i närheten så be denne hjälpa dig upprätta en polisanmälan för det farliga uppträdandet.
Om polisen blir nedringd av folk som anmäler trafikvårdslösheten på 112 så kanske de börjar reagera?
[…] was a repost from April 2002, inspired by this post by Rasmus Fleischer (in Swedish but there are pictures). Some of the same thoughts are discussed by Viktualiebrodern […]
Bra idé där med telefonkampanj via 112. Ett problem bara : kan man inte bli bötfälld för att ringa 112 när det inte handlar om att anmäla något allvarligt?
<3 den här posten!
Tomten: Ordningsvakter jobbar väl bara för sina uppdragsgivare… Jag vet f.ö. inte om jag skulle våga be Securitas-slöddret i andra bilen ovan att polisanmäla sig själva.
Polisen förordar att man skall kontakta Gatukontor och Parkeringsbolag vid eventuella felparkeringar. De vill helst handskas med aktiva trafikbrott. Alltså rattfyllerism osv.
Jag tycker dessutom att det är problematiskt att mediera konflikter via ordningsmakt, av flera anledningar. I dessa fall skulle jag föredra performativa handlingar. Visa på konflikten, lev ut den och var delaktig i trafikmaktsordningens utformning. Motståndets estetik på två hjul.
[…] Sluta dalta med bilisterna – häng ut dem! […]
Okaraktäristiskt obalanserat inlägg av Herrn och sjunkande kvalitet rakt igenom. Tvinga mig inte att avsluta min RSS-prenumeration. Började just forma mig åsikten att även om jag i princip inte håller med om något du skriver så har du en underbar förmåga att resonera som jag definitivt uppskattar och gärna tar del av.
Det här var ju bara en arg röra av åsikter. Eller mestadels i alla fall.
Nedanstånde bör dock läsas med förutsättning att vi förhoppningsvis kan lämna diskussionen om bilismens vara och icke vara ur ekvationen. Jag är en hängiven cyklist sedan många år med många olika cyklar och cykelrelaterade intressen men känner ingen som helst nytta med att inta ett politiskt perspektiv på mitt primärval av fordon.
Således: Bilister är ingen homogen beteendegrupp och även om många faktiskt tråkigt nog parkerar på ett sätt som tvingar cyklister att göra rätt farliga manöver bör majoriteten inte kollektivbestraffas. Därtill har du fel, alla snutar kör inte bil (även om de flesta faktiskt verkar ha en tråkig inställning till cyklister). Jag har själv nämligen blivit haffad av cyklande polisen – långt svårare att cykla ifrån dem än göra standardmanövern då polisen följer efter en i bil, nämligen cykla upp på trottoaren på motsatt sida av vägen. Det, däremot funkar varje gång. Rekommenderas varmt.
Cyklar själv varje dag längst med den bana du beskriver och jag vet faktiskt inte vilket som är värst: Varuleveranserna? Big bag-säckar som spiller över byggskrot på cykelbanan? (Fått punka två gånger av denna anledning) Andra vinglande cyklister som gör omcyklingar farliga? Uruselt tajmade trafikljus? Till exempel. Jag skulle själv sätta pengarna på andra cyklister är den största faran. En Big Bag som är i vägen kan jag beräkna hur jag ska bemöta. På andra plats kommer dock bilister som öppnar bildörrar mot cykelbana/väg utan att se sig för.
Vilket beteende en trafikant får är som bekant en bland annat en produkt av vilket fordon denne framför (eller inte framför då). Personligen fungerar “tydligt aggressiv” för mig. Jag får oftast bra respons från bilister, även om jag begår rena lagbrott. Så länge bilisten kan se exakt vad det är jag håller på med – är irritationen långt mindre än om jag velade mig fram och tillbaka från punkt A till B och skapade ett osäkerhetsmoment hos föraren.
Så ur mitt eget cyklistego har jag långt färre problem med biltrafiken än jag har med er, cyklistbröder och systrar. Jag anser att ni oftast beter er fullständigt vidrigt och okunnigt på era cyklar. Faktum är att de flesta av er borde ta bussen. Eller stanna helst hemma, faktiskt. Det blir bäst så.
Någon förespråkar att “sätta upp foten i backspegeln” på bilar som parkerat fel. Lycka till med det! Jag undrar om du skriver det där för att bättra på din tuffa gatuimage eller du faktiskt har testat göra det någon gång? Det har jag. De flesta backspeglar återfjädrar som du säkert vet. Cyklister har ingen sådan funktion. Givet din vektor och gravitationen borde det oftast ha varit du som befinner dig på marken, inte backspegeln. Har du någon teknik jag inte kommit på själv för att slippa personskador i samband med detta tilltag skulle jag uppskatta att få tips.
Efter tillräckligt många mil på två hjul börjar man formulera en del tankar som uppkommit i inlägget ovan. Det är sant. Jag förstår det till viss del. Men varför göra det så komplicerat och digitalt? Varför skilja den faktiska situationen från handlingen? Mina förslag på motaktion, om det nu är vad det handlar om – är lite enklare.
Här är en av dem: http://pedalerclothing.com/wordpress/?p=937 – elegant och grafiskt. Att trycka upp några tusen sådana kort kan inte vara svårt och nog kommer de som gå förbi att skratta lite rått åt felparkeraren. Att skämmas är en kraftfull social läxa.
En annan är kanske lite klurigare, men skulle nog fungera ganska väl. Man kan med förhållandevis enkla medel bygga en liten tryckbehållare med hyfsat enkelt borttagbar, men väl synlig färg i (självlysnade grisrosa, till exempel). Med ett fingertryck från en ledning på styret släpps en ventil på utsidan av behållaren av felparkerarens bil pryds med en finfin neonrand färg. På nätet börjar man sedan cirkulera ryktet att även om färgen går bort lätt så är den utblandad med kiss. Eller någon annan otrevlig vätska – allt för att punktmarkera cyklisternas revir…
Bonus här att det skulle gå att färgmarkera nästan vad som helst. Gående som använder cykelbanan, varuleveranser, etc. Därutöver skulle de bilar som verkar ha en viss tjusning för att accelerera förbi cyklister på oerhört nära håll kunna få sig en fin stänk också. Ja, möjligheterna är oändliga.
Behållaren kan dessutom göras hyfsat liten och skulle nästan inte märkas bland det övriga skrot som standardcyklisten hojar runt med på sin oestetiska Cykelringen-hoj. Förresten, är det ens olagligt att montera något dylikt på cykeln?
Ja, ni förstår. Sparka inte sönder saker, det är brutalt, funkar dåligt och är ganska dumt. Och förväntat. Var subtila och gör det opopulärt att sabotera för cyklister.
Change from the inside, och allt det där, ni vet.
Alternativet är kanske att vi får acceptera att cyklister är som gående – de rör sig lite hur de vill. De följer inget standardmönster. Med det följer en hel del friheter – och en hel del risker som man får acceptera.
Ett lysande initiativ! Många cyklister känner hat emot andra människor som befinner sig i närheten av dem och deras cyklar. Bilar är mordvapen!!!! Fotgängare är facister!!!! Lekande barn är ivägen!!! Bort med dem, häng ut dem, döda dem, bara de försvinner!!!
En sådan sida skulle kanske kunna göra att cyklisterna får utlopp för sitt hat så att de inte behöver ta ut det på övriga trafikanter.
Har hört rykten om en “Nolltolerans”-kampanj gällande felparkeringar. Målet ska tydligen vara att ingen, oavsett fordon, ska få parkera fel. Vägverket och Svenska cykelförbundet har tillsammans satt upp riktlinjer som alla måste följa. “Alla ska med”, så att säga. Effektivitet är nyckelordet – man ska kunna ta sig från punkt A till B på ett så effektivt sätt som möjligt, helst utan störande exteriör som drar till sig uppmärksamhet. All s.k “streetart” skall även den bort. Den eller det som står i vägen ska bort. Bort, bort, bort. De ska bestraffas, hånas, hängas ut.
cyklisterna i innerstan är ju den största faran. jag håller med om allt som skrivs om bilister, men blir upprörd när du försöker hävda att cyklister skulle vara bättre. cykla inte så jävla fort för i helvete så kanske 1) du inte bidrar till trafikolyckor som involverar bilister samt 2) man kan gå som fotgängare utan att vara livrädd för galna cyklister som susar förbi i över 50 km/h när det är allmänt känt att hastighetsgränsen går där. den gäller även cyklister – som alltså är lika stora trafikbovar i den här stans vägklimat som bilisterna.
Underbart att inlägget väcker så intensiva reaktioner, både positiva och negativa men framför allt idérika! Det tar jag som ett tecken på att det var lyckat.
Inte minst kommentaren från Cornelius tar jag som ren uppmuntran, eftersom den var så generös med idéer. Att sen inte Cornelius höll med och “hotar” med att sluta följa Copyriot, det rör mig inte i ryggen. Syftet med den här bloggen för att tillfredsställa en läsarskara. Om antalet läsare skulle halveras skulle jag inte se det som ett misslyckande, men om kommentarerna skulle upphöra skulle jag tycka det var lite trist.
Den bilist som står i cykelfältet har även att se fram emot en husrannsakan där hushållets samtliga bilar och billiknande föremål tas i beslag eftersom dessa kan ses som förberedelse till brott. Medan polismyndigheten skyndsamt utreder ärendet (tar sällan mer än 18 månader) är bilistens körkort indraget samt Statoil-kortet spärrat.
[…] cyklismen som en liberal motkraft mot Stockholmsmoderaternas ohöljda bilism och Rasmus Fleischer manar till undervakningsaktivism mot billigisterna. Även här i Oslo pågår kampen mellan bilism och cyklism, men om möjligt än […]
Absolut, Rasmus!
Om någon (du kanske?) vill fundera på hur man skulle kunna konstruera en intelligent, subtil och bra kampanj mot cykelbanehindrare så är jag gärna med och spånar (du har säkert min mailadress via detta fält?). Både gällande det tekniska och djungeltelegrafen. Finns oerhört mycket man kan göra. En smart aktion är av sådan sort där motståndarna står och applåderar och vet inte riktigt varför de svängde i sin åsikt.
Angående “hota” att hoppa av din blogg så ska du se det mer som en besvikelse att se dig skriva i affekt hellre än via reson, logik och efterforskning – som du brukar göra. Jag följer bloggar både vars innehåll jag håller med och inte håller med. Svårt att lära sig något nytt om man bara får sin uppfattning bekräftad.
Men hur bloggaren resonerar – är definitivt ett huvudkrav. Och det har du lyckats bra med hittills anser jag.
Så… din idé är att döma folk utan rättegång, då du inte vet om det är den registrerade ägaren som parkerat på det viset så väljer du ändå att bestraffa denne helt utan någon som helst rättssäkerhet? Du och Ask har mycket att tala om!
Du har rätt i sak annars, men att bli upprörd å cyklisternas vägnar är trångsynt och egocentrerat. Bilisterna i storstan hotar många fler liv än så, när de parkerar på trottoarer (tvingar ut barnvagnar, handikappade i gatan), nära hörn och övergångsställen (skymmer sikt) osv.
Dessutom är generellt sett fan cyklisterna värre, de stannar inte för rödljus, tycker att ALLA ytor är deras mark inklusive vägar, cykelbanor, trottoarer, gräsmattor osv. Full fart bara, skit samma om nån råkar vara i vägen eller om det är grönt ljus för fotgängare eller bilister.
Jag är säker på att JUST DU inte beter dig så…
(För att undvika missförstånd: jag är ingen bilist, ej heller cyklist. Jag försöker bara överleva i Stockholm. Svårt mellan dessa två stammar av hänsynslösa egocentriska galningar, med livsfarliga vapen i händerna).
Att se detta som en fråga endast om bil kontra cykel är mig främmande, särskilt som jag själv ofta försöker ta mig fram med barnvagnen.
Jag identifierar mig varken med cyklister i allmänhet eller med barnvagnsförare i allmänhet, och förstår att vissa bilister blir förbannade över att inlägget klumpar samman bilister – men då har ni nog bara missat den möjligtvis subtila ironin (jag använder normalt inte ord som “ligister”, “dalta” etc).
Kan alla cyklisthatare som inte äger en cykel vara snälla och återvända till kommentarsfälten på dn.se? Snälla?
alex: “cyklisterna i innerstan är ju den största faran”
Det där hävdas ofta. Men kan du då som stöd för det ge oss statistik som visar hur många som allvarligt skadas resp. dödas genom fysisk krock med en cykel? Samt samma statistik för de som blir påkörda av bilar?
Håller med, och du, det finns en infrastruktur för det du skriver om, den ligger bara och väntar. Starta en Stockholms-grupp här!
http://www.mybikelane.com/
Ja, eller kopiera och förbättra konceptet till en svensk sajt, ni som kan sånt dära. Jag önskar mig även en tillhörande Android-app :)
Hej Rasmus…
Detta var faktiskt ditt andra verklighetsfrånvända inlägg…*ler*.
Trots att du inte gillar att jag fortfarande läser din blogg så gör jag det ändå….just på grund av att du är så jävla bra…Men du är inte alltid bra…Ibland krånglar du till det med lite dumheter från dig sida ,tyvärr…
O nu har du för andra gången faktiskt gjort det.
Cyklister ÄR faktiskt inte jordens, eller ens guds barn….Faktiskt skulle i alla fall teoretiskt, en bilist KUNNA vara Guds barn, Eller ett barn av en ny obskyr musikgrupp från en bakgata i Tyskland eller nåt liknande som du skulle kunna gilla…FAST han/hon kör bil utan att veta att han lyckades tvinga en cyklist att svänga 4 decimeter från raka linjen en fredag vart det nu kan vara…
Jag kan lova dig Rasmus att personen ifråga MÅSTE inte vara en terrorist eller galning bara för det…Det kan faktsikt vara en kompis till dig tom!!!
Ha det Rasmus o fortsätt skriva som vanligt återigen.
Puss o kram
Jan
Men du, är det inte bra med lite hinder då? Hur ska vi annars kunna välja i det enorma urvalet av vägar och snår? Är det inte bara trevligt att tvingas kliva av cykeln ibland? Vill vi verkligen ha ett helt “spotifierat” samhälle? (:
Jag tänker ofta att den rätta medicinen vore att bogsera ut det felparkerade bileländet i vägbanan och parkera det där i stället, så att cykelbanan blir fri. Något säger mig att aldrig så tillfälliga parkeringar mitt i vägen skulle mötas av ordningsmakten med något mindre tolerans.
Intressant läsning. Själv hade jag ett litet möte med polisen idag. Vid ett rödljus när jag skulle göra en högersväng cyklade jag upp på en (tom) trottoar, gick av och fortsatte leda cykeln. Detta ville de ha till att jag “cyklade mot rött”. Jag blev intagen i en låst polisbil där de ställde massa frågor till mig, bland annat mina föräldrars namn och adress (?) 1500 kronor i böter. De hade blivit tillsagda av sina chefer att vara “extra hårda mot cyklister” eftersom “de tror att de kan göra som de vill”.
Vermon: Rätt tänkt. Givetvis måste stadsrummet vara räfflat för att det ska fungera som en stad, där olika människor finner vara på olika platser av olika karaktär. Valet bland alla tusentals vägar underlättas dock av att ingen gatukorsning ger fler valalternativ än vad du kan räkna på ena handens fingrar. Det vore en annan sak om varje korsning gav dig valet att omedelbart teleporteras till vilken annan korsning som helst.
(Och jag kliver av cykeln en hel del. Alla som läst in en cyklistisk identitetspolitik i inlägget ovan gör en vrångtolkning. Än en gång: jag identifierar mig inte med cyklister, jag identifierar mig med alla som motsätter sig bilarnas våld.)
@ cykelmobben: Om man ringer 112 och säger på engång att det inte är något allvarligt som hänt. Typ att din katt sitter fast i ett träd o behöver brandkår, Att du vill komma i kontagt med jourhavande medmänniska, tror de går bra att ringa om du låst dig ute,
så det finns möjligheter att ringa 112 även om det inte är behov av akut hjälp.
Problemet är egentligen kass stadsplanering. här på landsorten har vi fullgod täckning av separata cykelväga. Att man inte har samma i Stockholm i stället för att låta cyklarna dela asfalt med bilar är dålig planering i kombination med tät urbanisering.
Den bästa lösningen vore att nog bredda trottoaren ut över nuvarande cykelfil och att asfaltera en ny cykelfil på trottoaren, skyddad från trafiken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Bicycle_lane_at_Forsta_Langgatan_Gbg.jpg
Jag förstår din frustration. Efter ett antal resultatlösa anmälningar till Sthlm Stad och även polis vart det inget bättre runt caféet hemmavid. Jag fick börja missnöjesblogga helt enkelt, vilket är lika resultatlöst men iallafall lite tillfredställande …
http://gateau-parkeringar.blogspot.com
Rasmus!
Har du ordnat en site där vi kan gemensamt hänga ut dessa bilister till idioter?
vill få ut meddelandet till aktörer via en hemsida man kan MMSa eller maila bilder på lagbrytarna.
hör av dig
conenrik: Sa jag att jag tänkte fixa det? Nej.
Däremot har jag fortsatt att kommunicera med andra som är intresserade av att bygga saker. Om du vill delta i det kan du väl ge dig till känna här. Jag har inte tid att vara någon slags koordinator, tyvärr.
rasmus: Detta sätt att skapa idéer till projekt som du absolut inte själv vill dra igång har återkommit åtminstone ett par gånger under mitt läsande, tex ett copify (för att kopiera ned musik från spotify) och ett verktyg för att migrera vänner från facebook.
Är inte riktigt säker på vad jag anser om strategin. Den påminner lite om karaktären Manfred Macx från Accelerando, fast på lite mindre nivå och något mindre framgång. Å andra sidan så är kanske framgång för projekten inte något du eftersträvar, utan snarare en intressant diskussion om ämnet med nya angreppsvinklar.
David: Det är knappast en genomgående “strategi”. Alternativet vore att hålla tyst när idéer om möjliga projeky dyker upp, för idéerna är fler än vad tiden räcker till. Dessutom kan de förändras till något annat när folk börjar diskutera dem här.
Viktigt att inse är att jag inte betraktar Copyriot som min enda eller ens främsta kommunikationskanal. Många inlägg skrivs inte främst för en “allmän” publik, utan riktar sig i första hand till människor som jag redan har intensiv kontakt med via andra kanaler (främst IRC). När idéer kastas fram är det i praktiken oftast en del av ett mer kontinuerligt samtal som förs där – i vilket majoriteten av bloggläsarna inte deltar. Jag skäms inte det minsta för att använda bloggformatet på det sättet.
Varje gång man cyklar förbi Scandic vid Medborgarplatsen så står det taxibilar över cykelfältet. Vid Björns trädgård hänger ju som bekant polisen. Jag har vid ett flertal tillfällen hoppat av cykeln och informerat poliserna om att de har ett jobb att göra, men de har aldrig visat intresse. Där är det så tydligt för man kan alltid peka på problemet.
Poliserna säger ibland att det är parkeringsvakternas ansvar. Men huh? Inget parkeringsväktarbolag kontrollerar väll cykelfilerna? Det är ett livsfarligt ställe eftersom att det kommer insvängande bilar från Folkungagatan.
Imorse läste jag i DN att polisen skulle satsa mer resurser på att beivra cyklisters trafikbrott, men wtf? Det är ju helt proportionslöst att stå och slacka i situationer som uppenbart skapar livsfara och sedan prioritera t ex cyklister som trampar mot rött när det är helt bil- och folktomt.
@Mrhama: Att ha helt separerade cykelbanor finns det inte plats för i innerstan, men i förörtsmiljö är den lösningen vanlig. Dock lider den varianten av samma problem som Viktualiebrodern tar upp i sitt blogginlägg ovan.
Om cykelbanorna har helt andra stråk med genomgående planskilda korsningar kan det gå ganska bra, men om man har en cykelbana som går parallellt med en huvudled eller annan större väg, kanske separerad med en fem-tio meter bred gräsremsa, så blir det besvärligt vid varje korsande väg. En sådan lösning ger en falsk säkerhet men kan egentligen vara farligare. Bilförarna koncentrerar sig på bilvägskorsningen och ser inte cykelvägskorsningen.
[…] på cykeltemat: Copyriot – sluta dalta med bilisterna, Karl Andersson – Why I avoid bike paths, Viktualiebrodern – En kritik av cykelbanor […]
[…] Något så trivialt som lagring räknas som behandling, och något så personavlägset som ett fotografi av en registreringsskylt räknas som […]
[…] Rasmus startade ett upprop mot Stockholmsbilisternas parkeringsnonchalans. Han skulle få jobba hårt i Kiev för dokumentera trottoarparkerare. […]
Håll dig på trottoaren din jävla fåntratt!
Kommentera