Besökte en radiostudio i morse för att intervjuas inför söndagens upplaga av P3 Kultur, som ska handla om trollande. Förutom att jag pratar har de gjort ett strålande reportage där de efter vissa mödor får tag i ett självidentifierat nättroll.
Vad jag särskilt gillade i reportaget var hur de byggde upp en dramaturgi genom att växla mellan ljudeffekter (tangentbordsknatter) och subtila musikinslag i bakgrunden. Musiken fick aldrig skvalkaraktär – vilket oftast är fallet i P1:s reportage – utan intensifierade skiftena i berättandet.
Eftersom reportagen kommer att läggas upp som “podd” (mp3), frågade jag om detta vackra ljudarbete kunde behållas. Enligt radions avtal med skivbolagen måste ju musiken normalt klippas bort ur program innan de görs tillgängliga för nedladdning (med undantag för sådan nedladdning som kallas “streaming” och sker i relativ realtid). Jag fick ungefär följande svar:
– Vi får ha bakgrundsmusik maximalt 10 procent av programtid, så reportaget måste nog tyvärr P1:ifieras lite.
– Men om ni gör poddprogrammet extra långt, som ni sa, genom att behålla en större del av intervjun med mig… betyder det inte att mer musik kan behållas i reportagedelen?
– Kanske, ingen har nog testat de gränserna riktigt.
Det ska bli spännande att höra på söndag. Jag återkommer nog med länk och kommentar då. Om det visar sig att reportagets poddversion inte tillåts ha med det snygga ljudarbetet, då återstår väl bara för mig att rippa radiosändningen och lägga upp en egen mp3-fil någonstans.
32 kommentarer ↓
Våra Platon-program kommer att läggas upp snart. Det är kul, för det är P2:s första pod. Mindre kul att behöva klippa ned den musik som man valt med omsorg.
De borde ju kunna lägga in ett par minuters tystnad efter för att komma upp i rätt procent? Kanske göra nåt kul “bonusspår” efter eller nåt, om nån hävdar att programmet är slut. Det finns ju “musikstycken” som består enbart av tystnad, fast då är det kanske bakgrundsmusik…
Jag känner att gränser behöver testas!
Johan: då får vi skriva en serie musikstycken av varierande längd som består av tystnad och sedan försöka tvinga radion att klippa bort all sin tystnad, om den så bara är en halv sekund lång. alternativt kan man hävda att all tystnad i radio är uppspelningar av cage’s 4’33 – i ett halsbrytande tempo. om en återgivning i ett annan hastighet än den avsedda inte är en återgivning av verket är ju praktiskt taget varje uppspelning något helt nytt.
Enligt Ronström-skalan är varje uppspelning (i viss grad) något nytt…
Hallå! Och tack för att du kom till P3 Kultur-studion (har precis lyssnat och det låter suveränt!). Vad det gäller reportaget du skriver om så kommer ljuden och bakgrundsmusiken att vara kvar exakt som du hörde dem i studion. Däremot är all “vanlig” musik rensad ur programmets poddupplaga.
/Producenten
Halleluja! KD goes SD…
Jag håller med Kristdemokraterna. Det var svårt att skriva det där. Därför ska jag ånyo och skyndsammast styra in piratskutan på rätt kurs. Min vana trogen så älskar jag lekar med ord och dess lydelser och innebörd och just ovanstående……
4’33” är inte bara »Åh, de har gjort en låt som bara är tystnad, tihi!«
Det är en specifik föreställning som handlar om »bakgrundsljud«, publikens ljud och så vidare.
alltså att de klipper bort all “vanlig” musik gör ju p3 lyssnandet drägligare som “podd” än via etern
[…] Om villkoren för musik i radioreportage […]
Kommentera