Youtubify – inte riktigt en klon av Spotify

Youtubify är namnet på en kommersiell, icke-fri programvara som användaren Vebto lade upp på marknadsplatsen Envato i november 2015. Den beskrivs som en “Youtube music engine” och namnets ändelse avslöjar det mesta.

Den som installerar Youtubify kan driva vad som liknar en egen streamingtjänst, till det yttre mycket lik Spotifys webbversion. Det hela kan testas på youtubify.vebto.com, som inte ens kräver inloggning. Det är bara att börja lyssna på det samlade musikutbud som finns uppe på Youtube. (Huruvida detta utbud är större eller mindre än på Spotify ska jag låta vara osagt, men det är inte identiskt. Mycket musik som jag själv lyssnar på finns tillgänglig på Youtube men inte på Spotify.)

Igår uppmärksammades Youtubify på Torrentfreak, som brukar få stort genomslag i internationell teknikpress. Där uppges att det troligen redan finns dussintals, om inte hundratals, liknande sajter som är uppe och rullar.
Ungefär i skrivande stund kan vi räkna med att skivindustrins jurister börjar kavla upp ärmarna för att skriva den första omgången nedtagningsorder. Krismöten bokas in, troligen med deltagande både av skivbolagen och Spotify.

Hur det rättsliga läget ser ut är jag inte rätt person att besvara. Såvitt jag förstår är Youtubify bara ett gränssnitt som används för att spela upp material från Youtube. (Nästa logiska steg vore att bygga in stöd även för Soundcloud och Bandcamp.)
Att bygga ett sådant gränssnitt bryter säkerligen mot Youtubes användarvillkor, men om det bryter mot lagen är inte lika självklart. Lagen skiljer ju sig från land till land och det finns även världspolitiska aspekter i om t.ex. det ryska rättsväsendet är intresserat av att gripa in.

I vilket fall kan konstateras att den som installerar Youtubify på sin server inte startar en egen streamingtjänst, utan bara öppnar en alternativ väg att använda streamingtjänsten Youtube. Det är mest på ytan som det hela liknar Spotify. Även om programvaran också innehåller funktioner för statistisk övervakning av användarnas musikbruk.

Är då Youtubify, ur användarens perspektiv, att betrakta som en klon av Spotify? Det beror nog på vilket användande vi pratar om. Här väcks frågan om vad det är Spotify har att erbjuda.
Ett svar på frågan är “musik”. Åtminstone i Sverige har vi vant oss vid att betrakta Spotify som en musiktjänst i bemärkelsen en tjänst som levererar produkten “musik” i form av låtar och album.
Men efter hand, särskilt efter USA-lanseringen, har Spotify (liksom dess konkurrenter) allt mer utvecklats till att erbjuda någonting bredare, mer omslutande. Jeremy Wade Morris och Devon Powers skriver i en ny forskningsartikel:

Ultimately, we suggest that digital music services no longer sell discrete musical objects, nor do they focus exclusively on content offerings. Instead, services sell branded musical experiences, inviting consumers to see themselves and their attitudes, habits and sentiments about music reflected by the service they choose to adopt.
/…/
The control users have over the choice of music they listen to, over the platforms they listen to music on and even over the files themselves is exchanged for a branded musical experience that foregrounds instant, multi-platform accessibility. The stream, despite attempts by providers to position it as ever flowing and always on, is just as often an opportunity to separate, segment and differentiate among different levels of consumers, and different groupings of musical consumption activities.

Ur detta perspektiv framstår ett gränssnitt som Youtubify som hopplöst efter. Användaren tvingas ju välja! Visst, där finns kanske vissa funktioner för att rekommendera musik. Men vad Spotify har, som Youtubify saknar, är en ambition att leverera ett ständigt flöde av musik som ska följa användaren genom olika känslotillstånd, aktiviteter och klockslag.

Möjligen kan Youtubify bidra till att bringa lite mer klarhet i frågan om vad olika grupper av användare faktiskt förväntar sig av Spotify.

8 kommentarer ↓

#1 Jonatan on 15 February 2016 at 7:46 pm

Jag hörde att man nu kan kolla på TV i spotify. Har lite svårt att få ihop typ “Arga snickaren” på kanal 5 (ett exempel som finns tillgängligt) med spotifys försök att förknippas med typ coolhet?

#2 Eva on 15 February 2016 at 9:52 pm

Det har funnits olika interface till youtube ett tag nu. Diverse spelare har ju fungerat mot youtube. Gnomes Totem, mpsyt och mobilappar. Mjukvarubibliotek som quvi har gjort det möjligt i många program.

Har lite svårt att förstå varför någon skulle sätta upp en server med webbinterface som mellanhand? Vad är det egentligen som erbjuds och vad vinner man på att driva servern? Misstänker att det är något jag inte fattar…

#3 rasmus on 15 February 2016 at 10:37 pm

Eva:
Vad som erbjuds är väl bl.a. något som åtminstone är lite mer “socialt” än när man bara kör ett lokalt gränssnitt mot Youtube. Youtubify ger ju möjligheter att utbyta spellistor och sånt, som många gillar.
Vad man vinner på att driva servern? Tja, man kan samla in data om användandet, kanske trycka in lite reklam…

#4 Niels Möller on 15 February 2016 at 11:53 pm

En kollega körde (och kanske kör fortfarande) en musikspelarapp som om jag fattade det hela rätt laddade ner en musik*video* i taget från youtube till telefonen, kastade bort bilden och spelade upp ljudet. Han hade ett tillräckligt väl tilltaget dataabbonemang för att kunna köra denna app hela dagarna…

Men att gå via en extra server kanske kan vara ett sätta att kasta bort bilden på rätt sida om mobilnätet, och därmed slippa betala för att ladda ner den?

#5 x on 16 February 2016 at 3:06 pm

Två öppna projekt som kan nämnas i sammanhanget är
https://rg3.github.io/youtube-dl/
https://github.com/mps-youtube/mps-youtube

Spotifys försök med “branded musical experiences” kan ses som kundinlåsningssträvan på en marknad där de stora aktörerna går mot att ha samma varusortiment (jättelika låtkataloger). Om inlåsningarna blir stora uppstår intressanta regleringsfrågor. T ex möjliga krav på aktörerna att bistå migrering av användarnas egna produkter (spellistor och favoritkataloger som användarna lagt tid på att tillverka) vid byte till konkurrerande tjänster.

Spånar vi vidare och drar saker till sin spets är en konkurrens- och interoperabilitetsreglering som klyver branschen i två delar tänkbar
1 Reglerat standardiserad råvaruleverans: jättekatalog av standardiserat identifierbara diskreta låtar och metadata, med konkurrens främst utifrån täckning och pris. Jfr elbolag eller internetleverantörer.
2 förädling, filtrering, användarvänlighet: konkurrens om pris men även bäst/snyggast användargränssnitt, kurering av spellistor, exklusiva chattar med artister, sociala inslag, etc. Även här kan en del enheter (spellistor, favoritlistor, …) standardiseras så att de är migrerbara.

#6 Alaoglu on 16 February 2016 at 4:14 pm

Varför används inte DOI-systemet för musik? Det skulle göra migrering av metadata trivial. (Är det just därför det inte används?)

#7 Magnus on 17 February 2016 at 6:39 pm

Det kan ju också vara så att somliga av oss inte *vill* umgås med musiken som just ljudtapet, ett slags ständigt strömmande mjukt bad som bara skvalar på. Jag har själv ett mycket direkt förhållandetil musik och lyssnar på många olika slags genrer, från funk, soul och metal till opera, jazz, triphop och folkmusik från olika håll (jag har skivor från KLF till Stan Getz till Palestrina!) men jag stänger alltid av automix-funktionen på Youtube och Spotify, och vill inte ha musiken på för jämnan.

Musik är troligen den konstart som har förändrats och expanderat mest i min livstid (under de senaste 40-50 åren, kan vi säga), både i fråga om komposition, möjligheter att spela och redigera, att spela in, sampla och spela upp, olika stilar och musikens plats inom kulturen och det sociala livet – men det betyder inte att den mår bra av att alltid finnas med i bakgrunden eller som pausinslag var femte minut. Eller som inslag i trender, hela tiden. Förmågan att lyssna medvetet och noga är en nödvändig motvikt, och kanske en konst.

#8 Johan on 25 February 2016 at 3:09 pm

Youtubify borde vara ännu en del i popoffrens önskedröm(ar). Nu ännu mer!
Popoffer dröm låt YouTube sköta de tunga delarna sen kör det genom Youtubify.
Ännu mer strömmings-gränssnitt!

Kommentera