Fjärde mediet

Befinner mig på Hotel Moskva i Belgrad. Jag bor ganska sällan på hotell, lika sällan som jag ser på direktsänd television. Efter att jag kommit till rummet och fingrat på fjärrkontrollen satt Richard Jomshof (SD) i rutan, som expertkommentator hos den Kreml-finansierade kanalen Russia Today (RT). Han fick lägga ut sin analys av det franska valet, faran med “islamisering” och hur Front National har blivit ett alldeles förträffligt parti.

Första gången jag ser RT i direktsändning, bjuds jag på propaganda för SD. Ett intressant exempel på hur man från Ryssland jobbar målmedvetet med att knyta an till en västeuropeisk målgrupp som ser sig själva som dissidenter, oavsett om de tenderar åt vänster- eller högerpopulism.
Detta några dagar efter att RT börjat sända en talkshow med Julian Assange. Hittills har värden hunnit visa sig kärvänlig med Hassan Nasrallah och Slavoj Žižek. (Såg det senare programmet som inte alls var så spektakulärt som man möjligen hade kunnat tro, utan tvärtom väldigt förutsägbart.)

Sen tipsade @redundans om ett reportage från Kina som sändes i gårdagens Aktuellt (SVT Play, 00:43). De besökte det kinesiska mediehuset “Fjärde mediet” som startades 2008 och vars publik har vuxit snabbt under det senaste året. De är ett privat företag utan officiell kopplingar till regimen, men kommunicerar synsätt som ligger nära regimens. I vilket fall är de fullt accepterade av den styrande eliten i det statskapitalistiska Kina.

När en proteströrelse satte sig i rörelse i Kina för ett år sedan, valde Fjärde mediet att rapportera om de “vanliga kineser” som tycker det är fel att demonstrera.
Russia Today, liksom iranska Press TV, har hårdflörtat med vänsterpopulistiska strömningar i anknytning till Occupy Wall Street, samtidigt som de flörtar med olika slags högerpopulister. Här verkar det som att Fjärdet mediet skiljer sig. De lyfter fram amerikanska Ron Paul-fans. Däremot verkar det inte upphöja rörelser som går ut på gatan – inte ens i väst.

Occupy Wall Street: A Trojan Horse for Nazi Revival” – så löd rubriken på en bisarr artikel som publicerades i höstas av Fjärde mediet. Den är skriven av den japanske konspirationsteoretikern Yoichi Shimatsu, verksam som redaktör på April Media, en annan kinesisk nyhetstjänst med nationalistisk profil. Några smakprov ur nämnda artikel:

Despite appearances of free-for-all equality at Occupy Wall Street protests, a clandestine rightist network – allied with British intelligence agents and a far-right Swedish tycoon – secretly controls the agenda. /…/
The two key operatives behind the OWS – Kalle Lasn of Adbusters and Julian Assange of Wikileaks – share obscure backgrounds with disturbing links to the Nazi underground in postwar Australia. /…/
As recently as 2010, Julian Assange stated: “China is the enemy.” /…/
Currently Assange is under the protection of British intelligence service /…/
The Nazi connections of the Wikileaks founder resurfaced more recently in Sweden, where his website was hosted by Pirate’s Bay, a company financed by far-right tycoon Carl Lundstrum. After selling his family’s Wasa cracker company to Sandoz, the pharmaceutical associated with the CIA’s program in LSD-induced mind-control experiments, Lundstrum has gone on to fund the rightist Pirate Parties which have been expanding across the German-speaking countries.

Hitler! LSD! Piratpartiet! Smaskigare blir det knappast. Och artikeln verkar ingalunda vara ett undantag, för Fjärde mediet kryllar av lika smaskiga konspirationsteorier. Ofta är udden riktad mot “sionisterna”.

Fjärde mediet återpublicerar en hel del material, både text och video, från Russia Today. Men profilen är betydligt mer oborstad. Längst ner på webbsidan 4thmedia.org finns en rulle med länkar som är mycket talande om den tänkta målgruppen. Länkarna är tio till antalet:

  • globalresearch.ca (generell konspiracism, främst amerikanska skribenter)
  • strategic-culture.org (konspiracism, eurasianism, från Ryssland)
  • blog.hiddenharmonies.org (kinesisk nationalism)
  • voltairenet.org (anti-imperialism, konspiracism. Drivs av fransmannen Thierry Meyssan, många partners i Latinamerika och Mellanöstern)
  • counterpunch.org (anti-imperialism med vänsterpopulistisk profil, från USA)
  • veteransforpeace.org (fredsrörelse, USA)
  • informationclearinghouse.info (anti-imperialistisk artikelsamling, USA)
  • presstv.com (språkrör för regimen i Iran)
  • theinternationalforecaster.com (konspiracism, ekonomisk alarmism, drivs av Bob Chapman, USA)

Den där samlingen är ju högintressant. Inte för att alla de länkade nödvändigtvis ser sig själva som delar av en gemensam “scen”, men för att aktörer i Kina – som i någon mening står nära regimen – ser dem som en viktig scen för “public diplomacy“. Fjärde mediet bidrar, tillsammans med Russia Today och andra, till att skapa ett visst mått av samhörighet mellan självutnämnda dissidenter som i höger/vänster-termer skulle stå långt från varandra.
Reportaget i Aktuellt berörde inte detta. Det handlade bara om hur nya aktörer i Kina lägger resurser på att kommunicera en annan bild av landet till västvärlden. Men till vilken västvärld, vilken målgrupp?

12 kommentarer ↓

#1 zeze on 26 April 2012 at 3:42 pm

Ja, det är onkeligen en ny propagandavärld som växer fram.
Angående RT så har jag haft mer tur de få gånger jag tittat, har sluppit SD:are. Däremot fick jag en bättre redogörelse för konflikten mellan Sudan och Sydsudan än jag sett i svensk TV.
Assanges första program med Hizbollahledaren var mycket bra journalistik, tror jag nog man måste säga vad man än tycker om Nasrallah och hans politik. Det andra programmet var kul att se men lite tramsigt. Och där levde man ju inte upp till reklamen om att släppa fram röster som inte hörs i vanliga media, för både Zizek och Horowitz är väl frekvent förekommande där.
Sen är väl frågan om man bör ställa upp i såna media som RT. Jag tror man svarar olika beroende på hurpass utdefinierad man upplever sig vara från vanliga media samt hur angelägen man är att nå ut. Det kan nog finnas lägen när man skulle tacka ja till RT även om man hade betänkligheter mot dem i övrigt.

#2 Albert on 26 April 2012 at 6:18 pm

Jag upplever inte att RT är värre än exempelvis Fox News, CNN, BBC eller något av Bonniermedierna i Sverige. Det är bara olika intressen bakom, som ser till att nyheterna vinklas på olika sätt, och det är ju bara bra att läsa nyheter som vinklas på olika sätt. Bara man är medveten om att inga av dem är neutrala (P1 är väl det närmaste neutralt man kommer i Sverige).

När jag skrev ungefär samma sak i en annan kommentar skrev någon (intensifier?) om “vinklingsnihilism”. Men jag har inte riktigt förstått än vad det innebär. Låter intressant i alla fall ;)

Rasmus, vad tror du förresten om valkampanjen som pågår nu i Belgrad, har du märkt av den?

#3 rasmus on 26 April 2012 at 9:59 pm

Albert: Ja, valrörelsen märks ju i högsta grad som ett störande moment (som med alla valrörelser överallt).
Om RT är “värre” än Fox News eller inte, det finner jag inte vara en särskilt relevant fråga. Skillnaden är att Fox News etc riktar sig till en inhemsk publik, medan RT har en internationell målgrupp och då inte i största allmänhet, utan inriktningen är särskilt på människor i västvärlden som upplever sig själva som “dissidenter”. (Jag tror att JN kan säga mer om detta och ser fram mot att läsa hans tankar om ovanstående inlägg.)
Detta nog tolkas som att RT praktiskt bejakar en “multipolär” värld (just det scenario som både Zizek och Horowitz, i rörande överensstämmelse, klassade som en dystopi), medan t.ex. Fox News bejakar en unipolär världsordning med USA som centrum.

#4 Mattias on 27 April 2012 at 7:56 am

Du missade http://www.infowars.com/ i listan av 4thmedias länkrulle.

#5 Albert on 27 April 2012 at 8:13 am

Om du missade det så är det här förresten ett intressant experiment från Belgrad. Två konstnärer gick med i samtliga stora partier, samtidigt, och erbjöd ett “marknadsföringsprogram”. Kruxet var bara att programmet var ett direkt plagiat av Goebbels “knowledge and propaganda” från 1928, men inget av partierna reagerade förrän konstnärerna gick ut i media och berättade om sitt experiment… Ett lyckat prank.

Angåend RT så är det nog så att jag försvarar dem lite eftersom jag helt enkelt gillar kanalen. Det gäller bara att ha i bakhuvudet att de är finansierade från Kreml.

Sen tror jag att även Fox (eller om det var CNN) också har ett program riktat till en europeisk publik medan de har ett annat program som riktar sig till den inhemska publiken i USA (där det, till skillnad från den internationella versionen, helt saknas kritik mot USA:s militära insatser runt om i världen).

#6 JN on 29 April 2012 at 9:14 am

Jo, jag har nog mer att säga om detta, men nu ska jag till skogs ett par dagar. Återkommer i nästa vecka.

#7 JN on 4 May 2012 at 3:19 pm

RT och SD, ja. Faktum är att någon Ekeroth – brorsa skämde ut Sverige fullständigt i “Crosstalk” angående Tolousemördaren. Samtidigt som RT – stjärnan Max Keiser, denna populistvänsterns Glenn Beck, haft Rick Falkvinge som gäst vid ett flertal tillfällen. Tror faktiskt jag sett Falkvinge även i rena nyhetsinslag, utanför “Keiser Report”. Så för Sveriges del bedöms alltså Piratpartiet och Sverigedemokraterna som de riktiga dissidenterna. Vilket de naturligtvis har rätt i – de enda två partier med representation som inte är aktuella för någon som helst regering. Intressant nog är det också dessa partiers representanter som är mest aktiva på internet. Jag undrar om inte RT gör en sådan analys av sina målgrupper, hur mycket de delar olika klipp via sociala medier osv, samt vilka som är dissidenter i vilka länder: i USA har ju de som RT bjuder in antingen en vänsterprofil, eller så hör det till libertarianhögern. Plus konspiracisterna då förstås. Men målet tror jag alltså är att få maximal spridning på nätet, dvs en “viralstrategi”, vilket gör att de skenbara motsättningarna mellan de olika målgrupperna inte är ett problem, utan tvärtom en tillgång, i och med att det ökar spridningen.

Vad de gäller kopplingarna till Kreml tror jag dessa överspelas en smula av konkurrerande västmedier, utan att ha något direkt på fötterna. Faktum är att RT rapporterat en del om protesterna kring de ryska valet. Kan förstås vara en skenmanöver för att framstå som “opartiska”, särskilt bekvämt då de riktar sig till utlandet. Men den invändningen följer förstås en konspiracistisk logik.

#8 Jan Wiklund on 20 May 2012 at 4:28 pm

Egentligen är det väl ganska självklart att alla stormakter i sin strävan att försvaga sina konkurrenter försöker underhålla goda relationer till konkurrenternas respektive dissidenter.

Egentligen är det inte annorlunda än att varje någotsånär framgångsrik folklig rörelse invaderas av opportunister som försöker utnyttja den som plattform för sina egna intressen. Sen är det en annan sak om detta påverkar så mycket att det är något att bry sig om. Antagligen beror det på hur seriös rörelsen är.

Jag vill minnas att 70-talets rörelser i västvärlden i stor utsträckning trodde sig lyckas genom att publiceras i media. Det finns en bok om detta, av Todd Gitlin, en av ledarna för den amerikanska antikrigsrörelsen. Rimligen borde oppositionella idag ha lärt sig något.

#9 Mats Carlsson on 6 June 2012 at 4:26 pm

Nja, Jomshof var lite oförberedd , enligt twitter trodde han de skulle diskutera Marine Le Pen ich inte franska valet

https://twitter.com/RichardJomshof/status/198495293300408320

#10 Alex Rowe on 18 November 2013 at 4:54 pm

Skriver på en kandidatuppsats som till viss del berör detta. Har någon koll på vad som akademiskt har skrivits om RT, PressTV, Al Arabiya, Al Jazeera, Euronews, BBC World, CNN International och liknande engelskspråkig världsomspännande media. Tänker främst på eventuellt bakomliggande syften med att sprida sig utanför en inhemsk publik.

Länkar till allt akademiskt som berör detta är av intresse. Tack.

#11 rasmus on 18 November 2013 at 8:16 pm

Alex Rowe: För att svara snabbt, tror jag inte att den akademiska forskningen riktigt har hunnit ikapp den här utvecklingen ännu. Din kandidatuppsats har alltså potential till att bli ett pionjärarbete. Skicka den gärna när du är klar!

#12 Alex Rowe on 25 November 2013 at 4:19 am

Tack för snabbt svar Rasmus.

Huvudämnet i uppsatsen är inte detta, utan det är mer ett sidospår. Skriver egentligen om hur medborgarjournalister rapporterar om världsnyheter/globala nyheter. Just den grupp jag undersöker, som är knutna till Wikipedia, verkar i mångt och mycket luta sig mot BBC World. Bland icke anglosaxisk media är det endast Al Jazeera som sticker ut.

Skickar hurusom gärna texten när den är klar. Troligtvis i slutet av december.

Ångrar nu lite att jag inte skrivit mer om detta ämne.

Kommentera