Trolltyg, del 6: Trollmi!

trollmi (troll me), symbol showing that you want to be trolled, just for the lulz. Use trollmi in your own fancy. Trollmi may be put on homepages or blogs, in books, in software, as sound logos in music or whatever. Trollmi thus works just like kopimi, from which it is derived.

Logotypen materialiserades först på vernissagen i torsdags, närmare bestämt i galleriets gästbok:

Trollmi-smittan kan dock spåras ända till Korea, närmare bestämt till någon som kallar sig “trollmi” och uppenbarligen är någon form av överstetroll – kolla bara:

70 kommentarer ↓

#1 Harry on 7 November 2009 at 4:06 pm

Är det sånt här trams våra skattepengar ska gå till? Hujeda mig.

#2 Kakan on 7 November 2009 at 4:19 pm

@1 Harry: Vad har det här med skattepengar att göra? Om du syftar på något bidrag så betalar jag tusen gånger hellre skatt för något som Rasmus et al. gör än för att mc-gäng ska få a-kassa för att råna värdetransporter eller för att avlöna politiker som bygger oss tillbaka till kalla kriget och övervakningsstaten.

#3 monki on 7 November 2009 at 4:31 pm

Ful unge, tramsig text. Lägg ner.

#4 Lisa on 7 November 2009 at 4:35 pm

Rasmus, men zzzzzZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz, tror du att någon bryr sig om vad du har att säga? Du är så jävla ointressant.

#5 Lisa on 7 November 2009 at 4:37 pm

Monki, “ful unge”, har du sett dig själv i spegeln eller?!

#6 monki on 7 November 2009 at 4:38 pm

Nä för du stod i vägen, fetto!

#7 Lisa on 7 November 2009 at 4:38 pm

Är så jävla trött på det här pk-samhället. Tror du behöver lite kuk, Rasmus, lilla gubben, så kanske du mår bättre sedan.

#8 Lisa on 7 November 2009 at 4:39 pm

Moget, monki.

#9 Anders on 7 November 2009 at 4:41 pm

I, for one, welcome our new troll overlords.

#10 monki on 7 November 2009 at 4:42 pm

Töntigt att skriva om sånt här när New World Order håller på att införas bakom ryggerna på våra “folkvalda”. Skriv om mer serious business!

#11 Henrik on 7 November 2009 at 4:43 pm

Märks att den här bloggen skrivs av en humanioradoktorand. #trorattdetärriktigvetenskap

#12 isabelle on 7 November 2009 at 4:44 pm

ful och tråkig blogg. gör om, gör rätt!

#13 Lisa on 7 November 2009 at 4:48 pm

Har ni inget viktigare för er än att sitta här och klaga på Rasmus? Era jävla bidragskommunister.

#14 arg skattebetalare on 7 November 2009 at 5:05 pm

Harry och Kakan, etc.: Våra skattepengar har betalat era bredband, lite tacksam vore kanske på sin plats! Dessutom tycker jag att vi skattebetalare måste kunna påverka vad som finns på våra bredband! Jämt jämt jämt är det trams och snusk, dubstep hit och ritourneller dit, aldrig någon substans. Var är kulturen? Debatten? Idrotten? Var finns, med andra ord, själva det essentiella?

#15 Harry on 7 November 2009 at 5:08 pm

Fan vad internet är svårt.

#16 rasmus on 7 November 2009 at 5:09 pm

:’(.(‘(. jag tänker sluta blogga och skänka allt jag skrivit till ABF.

#17 ej anonym on 7 November 2009 at 5:13 pm

instämmer, var är idrotten???? det räcker med sån här barnporr nu, dags för folkomröstning om vad som ska finnas på internet

#18 Mikael Altemark on 7 November 2009 at 5:16 pm

I am the walrus?

#19 Tidsstudiemannen on 7 November 2009 at 5:16 pm

Idrotten? Bah.

1. SAMHÄLLET
2. KÄRLEKEN
3. SYSTEMET
4. GEOGRAFIN
5. MATEMATIKEN
6. FAMILJEN
7. FRITIDSSYSSELSÄTTNINGEN
8. FISKERINÄRINGEN
9. JAKTEN
0. INTET

SUMMA = INTERNETS

#20 rasmus on 7 November 2009 at 5:17 pm

#21 Johan Söderberg on 7 November 2009 at 5:24 pm

Typiskt postmoderna kryptoliberaler att vara sådär “meta”. Skärmdumpar på valrossar är kapitalets sätt att mörka frågan om trollets klasskaraktär.

#22 Ove 41 on 7 November 2009 at 5:24 pm

Typiskt åttio talister. Alltid ska det vara nytt nytt nytt. Varför skkrivet du inte om Bilderberger gruppen? Våga se Sanningen

#23 JB on 7 November 2009 at 5:25 pm

Johan Söderberg: Valrossar? Det där var en NARVAL, kära vän. Redo att slita ut tarmarna på kommunister som dig.

#24 toan slödderberg on 7 November 2009 at 5:28 pm

vaddå meta valrossar, idiot tror du det går själv eller!? man får harpuna dom innan dom harpunar dig!! lycka till grabben!!!!

#25 Mohamed Omar on 7 November 2009 at 5:29 pm

Frågan som PK-akademikerna inte vågar ställa sig är vem som ligger bakom hotet mot narvalarnas överlevnad. Flera narval uppges ha hittats berövade på organ. Indicierna pekar samfälligt mot en liga av judiska rabbiner som enligt uppgift använder narvalsspjuten i sina ritualmord på muslimska barn. Jag har inga bevis, men frågar mig varför Sanningen systematiskt tystas ned och varför inte Rasmus et.al. vågar forska i den judiska handeln med narvalsorgan.

#26 Truth Seeker on 7 November 2009 at 5:34 pm

Här har vi en liten sekt av så kallade kopimister, nu under täckmantel av “trollmister”, som försöker presentera sin ockulta praktik som någonting harmlöst och rentav roligt. Det är en oerhört smart taktik, använd redan av jesuiterna. Sanningen är nämligen att sekten ifråga sysslar just med trolldom, svart magi, med målet att “trolla” bort sökandet efter Sanning fram tills den dag då sekten är redo att visa sitt verkliga ansikte – vilket lär ske strax efter att “massvaccineringen” gjort den breda massan till villiga får.

#27 Anna on 7 November 2009 at 5:39 pm

PK-maffian är uppenbart livrädda för SD.

#28 Dr Sven Abrahamsson (Ph. D) on 7 November 2009 at 5:41 pm

Truth Seeker: Som du kanske vet så samarbetar Rasmus med CIA och vill därför följdaktligen bagatellisera och slvara bort hur USA:s regering sprängde WTC och därmed tjänade miljarder på kriget om oljan. Allt detta torrt akademiskt ivory tower-teoretiserande fyller bara en funktion; att lura massorna.

#29 isabelle on 7 November 2009 at 5:44 pm

typiskt skandalakademiker som bara är ute efter pengar och kändisskap att skriva sån här smörja.

#30 Lisa on 7 November 2009 at 5:57 pm

Isabelle, apropå smörja så har ju inte du någonting att komma med själv. Du är bara en dum blondin med glitterögonskugga.

#31 omni on 7 November 2009 at 5:58 pm

ALLTSÅ JAG BLIR SÅ JÄÄBLA FÖRVANNAD!!!1
SOM OM DET INTE VAR NOG MED FULA BILDER PÅ BÄBISAR PÅ INTERNET!! MÅSTE DU SKRIVA “LULZ”?!?!?!???!!!?!?!?!??!?!!!???!
DU ÄR SÅ JÄVLA DUM JAG HATAR SIG!!
DET ÄR SÅ JÄVLA TYPISKT DIG ATT ATACKKEERTA ANDRA NATIONER OCH NATIONALITETER DU ÄR EN JÄVLA RASIST!! MEN JAG HAR GENOMSKÅDAT DIG RASMUS FLEISHCER!!! “FLEICSHER” ÄR TYSKA OCH BETYDER FAKTISKT “SLAKTARE” OCH DET ÄR SÅ JÄVLA TALANDE FÖR VEM DU ÄR OCH VAD JAG SKA HA FÖR YRKE FÖR ATT HANDSKAS MED DIG!!!
SATANS FNASK!!!11!”

#32 Marcus on 7 November 2009 at 6:29 pm

Ja, haha, det var ju roligt ett tag och alla föll i fällan. Men det uppenbara är att det inte blir trollande av det, varken for lulz eller något annat, utan blott en lek på metanivå. Riktiga troll kan inte bjudas in. Detta är mer likt Roast på Berns – och ungefär lika roligt, lika länge.

Jag tror att vi är mer betjänta av att utveckla våra strategier mot att troll förstår våra mer allvarligt syftande – om än inte skrattbefriade – diskussioner.

#33 Geraldine on 7 November 2009 at 7:20 pm

Trash! You are repeating your self too much. REPEATMI?

#34 Henrik on 7 November 2009 at 7:42 pm

I just heard some sad news on talk radio – Horror/Sci Fi writer Stephen King was found dead in his Maine home this morning. There weren’t any more details. I’m sure everyone in the Copyriot community will miss him – even if you didn’t enjoy his work, there’s no denying his contributions to popular culture. Truly a Lolmerican icon.

#35 COPYRIOT | “Pirate Paintings”: Att ta över en vernissage on 7 November 2009 at 9:06 pm

[...] Trolltyg, del 6: Trollmi! [...]

#36 Bängt on 7 November 2009 at 11:58 pm

Tyckte detta var schysst, alla gick ju på det helt.

#37 Olav on 8 November 2009 at 1:48 am

Det är då så jävla typiskt för denna bloggvärld. År efter år, tid efter tid, kommer dessa fåniga inlägg och alla köper det, inte genom att betala utan att låta sig luras.

Bloggarna, speciellt de kopimistiska lever och frodas i sitt eget självbedrägeri. De tror sig kunna roa genom att intellektualisera, att tänka genom att raljera och inte minst ger de falska sanningsanspråk genom att förvirra.

Postmodernism, poststrukturalism och postkritik. Alla dessa post-ismer som haglar ned för våra väggar, likt helvetets lava rinner ner över de fåraktiga.

Att det längre inte finns någon stolthet kvar i att bilda proletariatet, denna strävsamma strävan som kanske inte alltid varit förenlig med jämlikhet, men åtminstone har varit funktionell, har helt försvunnit. Dagens ideologiska överbyggnad är inte längre dialektisk.

Nej, den är trialektisk och har snubblat på gaveln till syntesen. Tro fan att massorna lider! Tro fan att de trollar!

Sverigedemokraterna står vid dörren som aldrig för. Som tomtar och troll tidigare plågade civilisationen. Kommer de in? Ja, tro fan det när trollen nu är de intellektuellas nya mammon!

#38 Skaladuskitai on 8 November 2009 at 2:55 pm

I think Rasmus is a pretty cool guy, eh writes about trolls and doesn’t afraid of anything

#39 MIltos Manetas on 8 November 2009 at 3:22 pm

The concepts of Trollmia and Lulz are great concepts and necessary. We are all happy with these concepts!

#40 omni on 8 November 2009 at 6:05 pm

HÅLL KÄFTEN MARCUS!!! DU ÄR PRECIS SOM RASMUS DIN JÄVLA STRUTFJOLLA!! HAR DU OCKSÅ TYSKT PÅBRÅ ELLER DIN JÄVLA NAZIST!!!!!!! DU ÄR TA MIG FAN VÄRRE ÄN HITTLER!!!!!

#41 omni on 8 November 2009 at 6:07 pm

RASMUS DIN LILLA LÖJLIGA HITLERJUDENT VARFÖR FUNKAR INTE BILDLÄNKNING?!?!?!!!

#42 omni on 8 November 2009 at 6:07 pm

JAG ÄR FÖRSTRYCKT!!!!

#43 omni on 8 November 2009 at 6:09 pm

JAG VET VAR DU BOR!!! DET ÄR inte OK ATT DISKRIMNIERA MOT OSS BARA FÖR ATT DET ÄR “DIN” BLOGG!! JÄVLA SKITBLOGG!!!!

#44 Marcus on 9 November 2009 at 9:56 am

Det intressanta med “omni” här är ju hur hens pseudo-trollande är framdrivet enbart av den här kontexten, av uppmaningen “trollmi”. Personangreppen och nazi-referenserna är förutsägbara och påklistrade, och därigenom fullkomligt konsekvent med den här trådens conatus. Det är m a o ett “trollande” som följer strömmen, som är icke-disruptivt, och som därför – per definition – inte är trollande.

Jag drog upp några linjer för en deleuzisk analys av sorgetroll och lulztroll på annan plats och de är användbara även här: “omni” och hens likar opererar helt och hållet med/genom denna inlägg+kommentarers tillblivelselogik, inte mot eller utanför eller med sin egen. De kommer inte från en supplementär dimension till vilken deras ingång, hastighet och riktning är relativ; inte heller verkar de med en absolut hastighet och riktning. De är med andra ord inte troll.

I själva verket är det endast en kommentar som tar diskussionen på största allvar, analyserar den inom ett serious business-paradigm, som kan hota ett trollmi-inläggs conatus. Det torde härmed vara uppenbarat.

#45 Anon on 9 November 2009 at 2:11 pm

Marcus är helt uppenbart ghey.

#46 RedLib on 9 November 2009 at 2:11 pm

*LOL* Det här lät kul men efter att ha sett kommentarerna så ska jag nog avstå från att använda trollmi :-/

Troll gör sig bäst i sin naturliga omfattning.

#47 Marcus on 9 November 2009 at 3:36 pm

Sorry, Anon. Personangrepp fungerar inte i den här tråden, inte ens om du har hittat en “kreativ” felstavning på sk Urban dictionary. Kom upp ur sandlådan och våga ta något på allvar.

#48 rasmus on 9 November 2009 at 4:06 pm

christopherkullenberg.se är såvitt jag vet den enda blogg som hittills vågat sätta en TROLLMI-logga på sin frontsida… ;)

#49 Erzx on 9 November 2009 at 8:24 pm

Vad är det för ett sätt Rasmus?? Nu går det ju inte att att förstöra kommentarsfältet genom att trolla eftersom det är själva meningen att man ska trolla i kommentarsfältet? Hur har du tänkt att något stackars seriöst troll ska kunna förstöra diskussionen då på riktigt? Nä jag tycker faktiskt att vi måste införa ett förbud mot sådant här!

#50 Marcus on 10 November 2009 at 7:38 am

Erzx: Du har rätt. Tyvärr bemöts dock alla träffande analyser med tystnad eller mer infantilt leksakstrollande i den här tråden. Att Trollmi-uppmaningen effektivt håller trollen borta har vi redan avslöjat, att det också tycks motverka en konstruktiv diskussion är nu uppenbart och desto tristare. Slutsatsen är att Trollmi-konceptet är ett djupt misslyckande.

#51 rasmus on 10 November 2009 at 9:14 am

Marcus: Men hjälp vad sur du låter! Misslyckande för vad? Du verkar dels förutsätta ett syfte, typ bättre diskussioner, dels en tanke om att man alltid ska utropa “trollmi”, att man alltid bör utropa “trollmi”. Men det har ingen påstått! Det funkade i galleriets gästbok. Gott så. Alltså är det itne “ett djupt misslyckande”.

Detta är en lek som jag tror att du överskattar.

#52 Marcus on 10 November 2009 at 9:30 am

Jag hävdar bara att leken överskattar sin egen förmåga att vara rolig, “for the lulz” eller vad man nu vill kalla det. Detta är ju syftet, eller hur? Och det har misslyckats.

#53 Marcus on 10 November 2009 at 9:37 am

Och – känner jag mig tvungen att lägga till – det är viktigt att våga analysera detta, för att vinna en större insikt om hur trollningsprocesser etc fungerar. Sedan lät jag kanske sur över att ingen annan verkar vara intresserad av det, utan hellre befinner sig på lekplatsnivå. Nå, då är jag väl sur då.

#54 rasmus on 10 November 2009 at 9:40 am

Nå, du skrev att “Trollmi-konceptet är ett djupt misslyckande”, vilket jag upplevde som en väldigt trist inställning till koncept överlag.

Att däremot den ovanstående kommentarstråden inte kommer att ge några Nobelpris i humor, det är väl klart. Ingen har heller påstått det. Å andra sidan har ingen heller hävdat det. För de som skrev gav den nog kort och anspråkslös underhållning, kanske rentav en möjlighet att testa ett beteende man själv ogillar. Ord som “djupt” känns malplacerade i sammanhanget.

#55 rasmus on 10 November 2009 at 9:41 am

Och analyserandet – trollteorin – får plats i kommentarerna till 9 av totalt 10 inlägg i serien. Räcker inte det?

#56 Marcus on 10 November 2009 at 9:41 am

Okej. Fel av mig. Det är ett grunt misslyckande.

#57 Marcus on 10 November 2009 at 9:43 am

Om det räcker med 9 av 10? Diskussionen bör väl föras där den gör störst nytta, där som är dess naturliga plats

#58 Marcus on 10 November 2009 at 9:44 am

det vill säga mitt bland det som är dess studieobjekt. När jag kommenterar dina teorier så gör jag det där de teorierna finns. När jag analyserar leksakstrollande så gör jag det där de finns.

#59 rasmus on 10 November 2009 at 9:49 am

Det är väl utmärkt att analysera leksakstrollande där det finns, men det är inte så konstigt att det först fungerar nu, någon dag senare, när leksakstrollandets hastigheter saktats ned.
Därtill kanske man kan se hela trollserien som en “plats”, dvs. en serie av kommentarsfält. Så om just den här tråden är obekväm, fungerar nog även de kommande, där ungefär samma folk kommer att läsa.

#60 Marcus on 10 November 2009 at 9:53 am

Men där funkar inte srs bsnss-kommentarer som ett brott, en disruption mot diskussionens hastigheter och riktningar.

#61 T on 10 November 2009 at 10:26 am

Niggers and Jews – Bad news.

#62 Komplisera mera... on 10 November 2009 at 12:43 pm

Troll är idioter som förstör för andra på nätet, dom har ingen konstruktiv funktion bara för att dom sitter och grupprunkar till bilder av narvalar tillräcklig länge för att nån ska orka överanalysera dom utifrån olika trendiga filosofiska riktningar…

#63 notwist on 10 November 2009 at 5:05 pm

#62 bra försök

#64 Harry on 10 November 2009 at 9:22 pm

Nu förstår jag inte. Varför hänger Rasmus på Marcus trollande? Nu blir jag åksjuk.

#65 Marcus on 11 November 2009 at 7:50 am

Harry: Bra fråga! Jag vet inte, men ser tre möjligheter:

1. Han föll för det.
2. Han spelade med.
3. Han insåg att upprättandet av en riktig diskussion neutraliserar denna typ av trollande (och öppnar dessutom för ett mer genuint trollande, exemplifierat av “Komplisera mera” – om det var ett lulz- eller sorgetrollande kan man spekulera i, jag lutar åt lulz).

Hursomhelst kan ni alla dra åt helvete nu. Jag har andra saker att göra för era skattepengar!

#66 Heiti Ernits on 11 November 2009 at 8:16 am

Oerhört underhållande! Speciellt biten där Mac etablerade en ny “troll-attraktor” som fick trollningen att go fo-real…

Jag funderar liksom Harry (#64): Föll Rasmus för mac-trollet? Ifall så, då har experimentet fungerat på riktigt….

#67 rasmus on 11 November 2009 at 8:19 am

Harry, Marcus: Någonstans mittemellan de tre alternativen, det vill säga närmast trean. Jag kände mig någorlunda trött på att engagera mig själv i tråden och körde på att försöka återengagera den, vilket någonstans tvingade mig att falla för och/eller spela med i Marcus trollande. Gränsen är inte alltid solklar! Jag funderade lite på vad som är mest destruktivt: Troll som trollar sönder alla diskussioner – eller diskussionsvärdar som är så rädda för att “falla” för troll att de aldrig vågar engagera sig…

#68 chrisk on 11 November 2009 at 11:19 am

Oj va många vändningar! Disruptionen i lulztrollandet med serious business var oväntad, men samtidigt effektiv.

Jag måste skriva mer om detta!

#69 Komplisera mera... on 15 November 2009 at 2:57 pm

notwist: vadå? Det är ioförsig hopplöst inlindat, men det ända den här dekonstruktionen handlar om är att man skiter i det verkliga problemet och resonerar sig hög på sin egen självkänsla…

#70 Ava Avane Dawn on 19 July 2010 at 10:56 pm

Om någon trollar där det inte syns, finns trollet då?

Kommentera