Varför det ännu inte finns någon länkad pdf

Flera har frågat om jag kommer att distribuera Det postdigitala manifestet som pdf. Några har gått mer rakt på sak och ställt krav: “TPB-länk, tack!”
Svaret på första frågan (vilket redan har givits men kan upprepas) är kort sagt “nej”. Fast det är klart, om någon distribuerar en pdf via bittorrent så kommer ju jag att ansluta mig till svärmen och därmed delta i distrubutionen. Jag kommer även glatt att länka, samt att åter påpeka att det på bokens försättsblad är tryckt “kopimi”, inte “copyright”.

Men det förutsätter, som sagt, att någon annan sätter igång sin scanner och skapar en pdf-version. Om det sker imorgon eller om ett halvår är ingenting som jag lägger mig i, men jag hoppas allra helst att det börjar spridas flera olika piratversioner av Det postdigitala manifestet. Gärna en cam-version (bokens sidor fotograferade med vanlig digitalkamera). Jättegärna scannade versioner med okända människors marginalanteckningar. Varför inte versioner anpassade för läsplattor, jämte en version av boken i rent textformat? Allt detta vore spännande att se.
Däremot kommer varken jag eller bokförlaget Inkatt släppa en “officiell” pdf. Lika lite som vi kommer att släppa en officiell filmatisering eller en officiell inläsning. Det postdigitala manifestet är en litterär produkt framställd med sikte på papper. Den är oerhört snygg och innehåll dessutom vissa resonemang om varför skillnaden mellan pappersböcker och digitala medier bör bejakas.
Kopimi kan betyda många saker men det betyder inte, menar jag, att man utlovar “digitaliserade versioner” av allt materiellt. För sådant är “formatnihilism” en bättre term. Däremot betyder kopimi att man bejakar all kopiering och odlar en nyfikenhet för allt det som sker i kopieringens glapp. En pdf eller en mp3 är något annat än en bok, även om de baserar sig på en bok.

Kort sagt: Det postdigitala manifestet kan beställas från bokförlaget Ink (eller köpas på bokmässans sista dag, t.ex. i Glänta/Vertigo/Site-montern). Det postdigitala manifestet kan även digitaliseras, kopieras och modifieras på ett otal olika sätt. Kopimi! Nu rör vi oss ner mot den postdigitala festen

44 kommentarer ↓

#1 Andreas Ekström on 26 September 2009 at 9:56 pm

Men vafan. Det är oerhört generöst av dig att bestämma dig för att du gärna ser boken kopierad. Och så har nån mage att höra av sig till dig och kräva att du ska ge ÄNNU mer! Denna förväntan på rättighet till allt tycker jag är lätt provocerande i sig; riktad mot en redan generös person blir det ju rena oförskämdheten.

(För övrigt vill jag bara instämma i prisandet av formgivningen av denna bok, jag har hunnit läsa hälften och ser fram emot andra halvan.)

#2 name on 27 September 2009 at 6:35 am

Att den inte finns på TPB betyder att intresset inte är särskillt stort, trots Rasmus Fleischers idoga försök att blåsa upp intresset genom inlägg som detta.

Synd, det hade varit kul att se vad han skriver.

Tycker hur som helst att det är billigt gjort att inte lägga upp en TPB-länk :( Respektlöst mot eventuella läsare.

#3 Anon on 27 September 2009 at 7:32 am

LOL. När fan blir gammal blir han religiös. Ironiskt att du slutar fildela när det är din egen bok som står på spel. Efter alla spaltmeter av idogt argumenterande… cred=-10.

#4 Andreas Ekström on 27 September 2009 at 7:32 am

“name” här ovan blir som ett slags parodi på hur en kravpirat låter. (Det måste vara en parodi. Det kan inte vara allvar: “Du respekterar inte mig när du inte ger bort ditt material till mig”…)

#5 name on 27 September 2009 at 7:38 am

Andreas Ekström: lägg av. Försök inte sänka debattnivån till att kalla varandra för “kravpirat”. Vi har alla stöttat Rasmus Fleischer i hans krav på öppen tillgång till filmer och musik. Nu spottar han oss i ansiktet genom att vägra oss tillgång till hans egna material. Vi är många som är besvikna på honom, även om du nu råkar vara en av de som skyndar till hans försvar.

#6 Johan on 27 September 2009 at 9:16 am

Jag fick tag på boken redan i lördags kväll hos Fronesisgubbarna. Gillar hittills särskilt de generösa marginalerna som bjuder in till randanteckningar. Mina kommer nog inte att skannas, men där tycks finnas mycket skoj att kommentera på.

#7 db on 27 September 2009 at 10:06 am

name, du har missuppfattat hela grejen. Du är den enda som kräver att andra ska göra saker åt dig. Det har Rasmus aldrig gjort. Han har tvärt om skrivit en bok som du kan göra precis vad du vill med. Och du klagar och gnäller. Uppryckning!

#8 kristoffer on 27 September 2009 at 10:08 am

Herregud vilket gnäll från anon, digitalisera bokjäveln själv och dela med dig av, detta skulle jag och flera uppskatta då jag befinner mig utomlands.

#9 name on 27 September 2009 at 10:08 am

db: kom igen nu, det är inte jag som kräver att andra ska göra något. Det är Rasmus Fleischer som kräver att *någon annan* lägger upp hans bok på TPB!

#10 name on 27 September 2009 at 10:13 am

kristoffer: anon påpekar bara dubbelmoralen i Rasmus Fleischers ideologiska övertygelse. Han verkar inte ens vara särskillt intresserad av boken, så du får nog vända dig till någon annan för att få den digitaliserad. Rasmus Fleischer, kanske?

#11 name on 27 September 2009 at 10:29 am

name=troll

#12 Anon on 27 September 2009 at 11:15 am

Mmm. Dubbelmoral var namnet.

#13 Erzx on 27 September 2009 at 11:45 am

Anon och Name, har ni ens läst inlägget? På vilket sätt kan man påstå att Copyriot är dubbelmoralisk? Han skriver ju rakt ut att han ser fram emot att någon fildelar hans bok (och kommer t.o.m. delta i strömmen själv) Har Rasmus någon gång påstått att artister har en skyldighet att själva lägga lägga ut sina egna verk på TBP, eller? Rasmus har ju också en synnerligen välmotiverad anledning att inte lägga ut en officiell torrent.
Disskusionen blir speciellt ironisk med tanke på bokens innehåll. Den tar ju upp de problem som uppstår när allt material blir tillgängligt digitalt för alla hela tiden.

#14 name on 27 September 2009 at 12:47 pm

Erzx: Jag har läst inlägget, och tycker det är väldigt tydligt att Rasmus Fleischer vill att *någon annan* gör jobbet åt honom. Han deltar gärna i delningen, men orkar uppenbarligen inte lägga ned tid på att lägga upp boken själv. Låter som ett ganska vanligt leacher-beteende, något som inte brukar ses med blida ögon. Jag är mycket förvånad över hur många som tycks vara villiga att försvara detta.

#15 Mikael on 27 September 2009 at 1:01 pm

Jag föreställer mig att jag förstår vad Anon och name upplever (även om jag inte riktigt håller med).

De tänker sig att Rasmus sitter på en PDF-fil. Att bygga en .torrent och slänga upp på torrage (eller sina egen sida) skulle ta honom 10 sekunder. Istället ber han dem att köpa boken och spendera några timmar på att digitalisera den.
När boken säkerligen i slutändan ändå kommer att dyka upp på tbp/zshare/pastebin tycker Anon/name att det är stelbent och teoretiskt av Rasmus att dra paralleler mellan att lägga upp en PDF och att göra filmatiseringar och ljudboksinläsningar när det helt uppenbart är mycket mer mödosamma projekt. Jämförelsen blir så absurd att de tror att Rasmus (av ekonomiska skäl) inte vill att boken ska nå världen i digitalserad form.

Fan, jag borde bli medlare i Grannfejden.

#16 Elias on 27 September 2009 at 1:03 pm

Boken är till stor del ett konstverk, som det är möjligt att uppskatta utan att köpa ett eget exemplar. De åsikter som Rasmus presenterar går att ta del av på andra vis, genom att exempelvis läsa den här bloggen eller kontakta honom personligen.
Han är uppenbarligen inte intresserad av att anstränga sig för att så många som möjligt skall få tillfälle att läsa just den texten, men kommer stödja det om någon annan känner för det. Jag tycker att det är mycket bra tänkt!

#17 Emil on 27 September 2009 at 1:31 pm

…och nu verkar det som om någon tagit dig på orden och gjort en cam (för visst måste en inscanning vara en cam)

#18 name on 27 September 2009 at 1:36 pm

Om det tar 10 sekunder för Rasmus Fleischer att lägga upp boken så är det ju ännu ynkligare av honom att avstå.

#19 name on 27 September 2009 at 1:38 pm

Emil: tack!

http://thepiratebay.org/torrent/5101894/Rasmus_Fleischer_-_Det_postdigitala_manifestet.pdf

Men, som sagt, lågt av Rasmus Fleischer att kräva att någon annan tar sig tiden att göra detta.

#20 Emil on 27 September 2009 at 1:43 pm

Hoppas du förstår vad Rasmus menade med sin bloggpost efter att du läst boken *suck*

#21 Mikael on 27 September 2009 at 1:44 pm

“Lågt” förstår jag inte riktigt hur man kan tycka att det är. Trist är väl dock att det blir fult och att det är svårt att kopiera text.

#22 Emil on 27 September 2009 at 2:26 pm

…och en oredigerad OCR-tolkning: http://pastebin.com/f2c959d60

Fast det verkar högst statiskt och olevande. Då är det mycket mer intressant med en wiki där flervägskommunikation är möjlig: http://bluwiki.com/go/Postdigitala

#23 Andreas Ekström on 27 September 2009 at 2:45 pm

Det här är något av det konstigaste jag har läst. Hela den här tråden. Jaså, du ger mig det här paketet med en skjorta i? Men vad är du för en jävla idiot till presentgivare som inte öppnar paketet åt mig och stryker skjortan och tar av mig mina befintliga kläder och tvagar mig och klär på mig den nya skjortan?

Så här: Rasmus har beslutat sig för att avstå sin lagliga rätt till materialet. Det är generöst av honom och helt i linje med hur han normalt agiterar. Konsekvent till hundra procent.

Att nu begära ännu mer av en person som redan har varit generös är så gränslöst girigt, oförskämt, dumt, egoistiskt och downright ouppfostrat att vederbörande borde spärras in i en vecka i sällskap med Magdalena Ribbing och en rotting.

#24 Mikael on 27 September 2009 at 3:22 pm

Andreas Ekström: Vill först påpeka att jag inte tycker att Rasmus gör något fel, men din liknelse är lite konstig. Rasmus har ju inte gett bort någon skjorta. Han har sagt att om någon köper de skjortor han ritat upp och sytt så har de rätt att låta andra skapa plagiat av skjortan. Många skulle säkert säga att plagiaten blir fulare och tar längre tid att göra pga att Rasmus inte skickade med symönstret som han ändå hade. Somliga tycker att det är konstigt eftersom de tolkar det som att han ofta tycker att det fint att dela mönster.

#25 dheym on 27 September 2009 at 3:57 pm

haha, är förvånad över att någon faktiskt TRODDE att boken skulle finnas som “oficiell pdf”. mer själklart “pr-knep” eller vad man ska kalla det är väl svårt att tänka sig.

har skumläst pdfen nu, ser intressant ut, mycket känns ju igen från bloggen men tror innehållet gör sig bättre mer strukturerat och sorterat. ska läsa mer noggrant när mitt pappersexemplar kommer.

#26 Anders on 27 September 2009 at 4:34 pm

Jag är inte det minsta irriterad på att det inte kommer någon “officiell” pdf. Däremot är jag lite irriterad på att boken fanns till salu på bokmässan redan i torsdags, medan jag som förhandsbeställde boken inte fått den ännu. (Förhoppningsvis får jag den imorgon eller så.) Hade jag inte förhandsbeställt boken hade jag köpt den i torsdags…

Jag är lite fascinerad av min irritation här. Har jag en inre releasedatumsfetischist som gör sig hörd? Tycker jag det är något slags moraliskt imperativ att de som förhandsbeställt något ska få det innan det finns tillgängligt för de som inte förhandsbeställt? Eller är jag irriterad på mig själv som förhandsbeställde trots att jag skulle till bokmässan och borde kunnat räkna ut att boken skulle finnas till salu där? Jag lutar åt en kombination av de två sista alternativen.

Hur som helst är det en världslig sak – jag får ju boken förr eller senare, och tills dess kan jag ju läsa något annat.

#27 Calandrella on 27 September 2009 at 5:15 pm

Har Rasmus en PDF? Isåfall tycker jag att han gott borde kunna ta sig den minut (kanske) det tar att lägga upp den någonstans. Har Rasmus inte en PDF är fallet helt annorlunda.

#28 name on 27 September 2009 at 5:26 pm

Calandrella: Rasmus har naturligtvis en PDF (eller något motsvarande format), men han väljer att låta andra göra jobbet åt honom.

Någon kanske anser att Rasmus har gjort ett “jättejobb” som skrivit boken? Nej, inte enligt den allenarådande diskurs som präglar den här bloggen och andra. Boken i sig har inget värde, ej heller det arbete som nedlagts i att skapa den. Detta på grund av att den kan mångfaldigas. Sådant som kan mångfaldigas har inget inneboende värde. Endast akten att tillgängliggöra boken (eller att “framföra” boken, med valfri definition på “framförande”) har ett värde.

Detta har alltså Rasmus inte tagit sig tid att göra – lågt.

#29 enondengod on 27 September 2009 at 5:41 pm

Oj, vet inte vad jag ska säga… Kommentarerna gör att jag kliar mig i huvudet.

Jaja, blev förvånad över att det ens är diskussion om detta. Tycker inte alls att du gör något konstigt Rasmus, boken verkar jätteintressant och jag skulle haft den i handen om jag kunnat komma på festen i lördags. Det får bli ett vanligt internetköp ist.

Disk. på P1 häromdagen var rolig att höra förresten.

Cheers,
/E

#30 johan on 27 September 2009 at 7:13 pm

de som fortfarande inte fattar är ju samtidigt de som faktiskt behöver läsa boken. vilket dilemma!

#31 rasmus on 27 September 2009 at 7:37 pm

Hepp! Det finns redan en torrent på The Pirate Bay, upplagd idag söndag klockan 12.08. Hurra för den anonyma uppladdaren! (Med reservation för att jag ännu inte sett filen.) Låt se om det dyker upp fler…
[Skrev kommentaren innan jag såg att länken redan hade postats här av andra.]

#32 name on 27 September 2009 at 7:40 pm

Name: Det är detta som är framförandeakten…och du/jag är värdet…

#33 AndersH on 27 September 2009 at 7:58 pm

@ name #28

Vilket “jobb” är det “han väljer att låta andra göra” menar du? Och på vilket sätt är det jobbet “hans jobb” eller “hans ansvar”?

Det extra jobbet är det väl den som aktivt vill ha ut det på TPB som får göra?

Det vanliga vid TBP-distribution är för övrigt att någon helt annan än upphovsmannen digitaliserar/kodar och lägger ut (relesegrupper etc). I de tidigare fall där upphovsmännen sagt saker i stil med “jaja, sprid det som ni vill” har väl ingen därmed också krävt att upphovmannen själv måste utföra själva hanteringen kring ett spridande?

#34 Mikael on 27 September 2009 at 9:40 pm

@ dheym #25
Det största PR-knepet är ju uppenbarligen att inte lägga upp någon bok. Har du någonsin sett så här många kommentarer på den här bloggen?

#35 monki on 27 September 2009 at 10:43 pm

Hela poängen med inlägget var ju att säga att digitaliseringen inte är ett “jobb” som “ska göras”. DETTA ÄR FORMATNIHILISM. Vad som kommer hamna på the pirate bay, oavsett vem som lägger upp det kommer INTE att vara BOKEN “Det postdigitala manifestet” utan något helt annat. Vad detta annat kommer att vara vill varken rasmus eller förlaget ta sig tolkningsföreträde till. Själv har jag läst in en kort snutt av manifestet spelandes ukelele på en nintendo DS, får se vad som blir av det…

#36 chrisk on 27 September 2009 at 11:57 pm

Instämmer med monki.

Om man tänker sig innehåll som neutralt och endast tänker sig formaten som snabbare eller långsammare eller mera eller mindre kostnadseffektiva hamnar man fel.

Boken kopieras just nu mellan papper och hjärnsynapser, mellan datorer, mellan … och… och…

Precis som med det postdigitala internet kopieras säkerligen även delar av boken även mellan människor utan att den fysiska boken ens är i rummet.

#37 COPYRIOT | Inte många timmar hann gå innan manifestet dök upp i en scannad pdf-variant on 28 September 2009 at 12:19 am

[...] ← Varför det ännu inte finns någon länkad pdf [...]

#38 Ink bokförlag on 28 September 2009 at 9:33 am

Hej! Ni som beställt ett exemplar av “Det postdigitala manifestet” kommer att få det i veckan. Boken kom precis från tryckeriet och är fortfarande rykande varm.

Ni som inte beställt ett ex men vill göra det kan uppsöka http://www.inkbokforlag.com/postdigital.htm

/Ink förlag

#39 Anders on 28 September 2009 at 4:55 pm

Hej Ink!

Jag börjar tycka det är kul att jag får boken lite “sent”. Då hinner jag ju se diskussioner som den här innan jag faktiskt läser boken… Jag hinner tänka och fundera innan jag faktiskt läser. Det känns ganska spännande.

Jag tänker inte ladda hem pdf:en och läsa innan jag fått boken i brevlådan. Däremot kan jag tänka mig att ladda hem den efteråt.

#40 opassande » Blog Archive » Den perfekta politikern existerar inte on 28 September 2009 at 5:53 pm

[...] ibland bli lite rörigt i kommentarsfält, där skribenter måste försvara sig genom att säga att något inte står skrivet. Medan några försöker påpeka att det är vad de upplever texten kommunicerar. Vi hamnar i [...]

#41 Urban on 28 September 2009 at 9:44 pm

Det har hänt saker på wikin den senaste tiden: http://bluwiki.com/go/Postdigitala

#42 Björn Paxling on 1 October 2009 at 7:59 am

Den här diskussionen i kommentarstråden tycker jag mycket liknar den som uppstod efter att det tillkännagavs att TPB sålts. Personligen hade jag inga svårigheter att förstå resonemanget i att TPB riskerade att bli för stor/allenarådande, och att infrastrukturen för fritt informationsutbyte blir sårbart när det byggs kring ett enskilt system (som TPB). Den väl omtalade “hyra-teorin” ger att nedstängning av en piratsite ger flera nya, och det verkar kunna gälla lika väl om IFPI/BREIN etc stänger ner siten, eller om de drivande gör det själva. Utveckling kan se ut på olika sätt. Jag vet inte säkert, men har en hypotes om att många av de som såg säljandet av TPB som ett enormt svek inte i särskilt stor utsträckning själva gjort releaser eller tagit andra egna initiativ för att skapa/mixa/konvertera content till andra, utan främst litar på att smörgåsbordet ska vara dukat när andan faller på.

Den som läst Rasmus inlägg noga finner ingenstans att han kräver att boken scannas eller på annat sätt distribueras digitalt. Däremot öppnar han upp för innovation och nyskapande när han bjuder in svärmen att omforma och redistribuera hans bok efter eget tycke. Märk väl att releasen av en “officiell PDF” skulle kunna riskera att hindra en del av initiativen och skaparglädjen hos de som nu redistribuerat boken (exempelvis genom en wiki, vilket kanske inte skulle skett annars). För tusan, bloggen heter Copyriot och här hyllas ofta initiativ där vi svärmande omformulerar, mixar och delar med oss av innehåll till allas gagn, hade bloggen istället hetat “Serve’n'feed” eller “Content distributah no#1″ hade jag varit mer benägen att kalla detta dubbelmoral. Nog.

#43 rasmus on 1 October 2009 at 8:15 am

Väl talat, Björn Paxling!

#44 Andreas Ekström » Blog Archive » Magdalena Ribbing och en rotting on 2 October 2009 at 12:45 am

[...] vet inte om ni har sett det, men det har i kommentarfältet till den här postningen hos Rasmus Fleischer yttrats en del bisarra grejer (alltså inte av Rasmus, utan av några kommentatorer) som jag högg [...]

Kommentera