Grattis Ifpi, 75 år: Om detta må ni berätta!

Anrika internationella organisationer brukar vanligtvis inte missa tillfället att fira när de fyller jämnt. De ser vanligtvis också till att informera om sin tillkomst på sin hemsida, under rubriken “historik”.
Inget av detta gäller skivindustrins lobbygrupp Ifpi, trots att de i år fyller 75 år. Tvärtom försöker de aktivt, som vi snart ska se, att undanröja informationen om sin egen tillkomst. Hur kan det komma sig? Copyriot har idag nöjet att berätta historien som Ifpi själva vill förtiga.

Året då den grammofonindustrin sammankallade en kongress för att bilda en internationell federation var alltså 1933. Platsen som valdes för denna kongress var Rom. Att Italien då redan i elva års tid hade varit en fascistisk diktatur under Benito Mussolini – den saken bekymrade dem inte det minsta.
Tvärtom valde Ifpi att redan året efter, 1934, återvända till det fascistiska Italien för nästa konferens, som hölls i den lilla turistorten Stresa i norr. Särskilt inbjudna gäster var Cisac, den Frankrikebaserade internationalen för Stim och liknande sällskap. De hade nämligen å det bestämdaste motsatt sig Ifpis strävanden att ge grammofonskivornas producenter egna rättigheter inom ramen för Bernkonventionen, då de befarade att det skulle urvattna kompositörernas rättigheter. Vid mötet i Stresa lyckades dock Ifpi förmå Cisac att ge sitt stöd åt en alternativ linje, där skivbolagens rättigheter skulle garanteras i en särskild konvention.

CISAC betonade emellertid att skyddet icke finge urformas så att upphovsmännens rätt lede förfång. Även den italienska regeringen visade intresse för en sådan lösning av frågan och lät genom en specialkommission utarbeta ett konventionsförslag i ämnet.

[Justitiedepartementet, 1953]

Citatet visar att det knappast bara var medelhavsklimatet som fick Ifpi att förlägga sina första aktiviteter i det fascistiska Italien. Just hos denna regim fick man även särskilt bra gehör för sin lobbyverksamhet.

Sedan marken länge beretts genom ingående diskussioner inom rättsvetenskapen, tog det i Rom verksamma Internationella institutet för privaträttens unifiering år 1939 ett initiativ och sammankallade en expertkommitté som skulle framkomma med konkreta förslag i ämnet.

[Justitiedepartementet, 1953]

Kommitténs ledare Dr. Ostertag, som just slutat som direktör för Bernkonventionen, skaffade snabbt fram ett konventionsförslag. För omväxlings skull – eller kanske för att Mussolinis Italien vid denna tid var på väg att störta sig in i världskrig – förlades kommitténs första möte till byn Samedan i det neutrala Schweiz. Ledamöterna lär ha varit mindre neutrala. Då de utsetts av rättsinstitutet i Rom, kan vi nog utgå från att de antingen var lojala med fascistregimen eller lydiga medlöpare.
Slutsatsen av kommitténs arbete blev ett förslag om att sammanföra grammofonbolagens rättigheter och “utövarnas” (dvs. musikers och skådespelares) rättigheter i en och samma konvention. Detta fick stor betydelse för den fortsatta utvecklingen av de lagar som ännu idag, 2008, reglerar musikekonomin.

Det fortsatta arbetet på Samadenförslagen avbröts av andra världskriget. Efter krigets slut återupptogs det emellertid inom /…/ Bernunionens permanenta kommitté. Denna sammanträdde första gången i september 1949 i Neuchâtel, varvid beslut fattades att remittera Samadenförslagen för yttrande såväl till Bernunionens medlemsstater som till övriga länder. Det följande sammanträdet, som ägde rum i oktober 1950 i Lissabon, utgör ett viktigt led i den fortsatta utvecklingen.

Lissabon? Varför väljer man, fem år efter andra världskriget, den fascistiska diktaturen Portugal som plats för att fortsätta det arbete som initierats i den fascistiska diktaturen Italien?
Nåväl, kanske var det en slump. Men de konventionstexter som med stor effektivitet
utarbetades på dessa möten var alls inga självklarheter. Tvärtom konkurrerade de med de parallella försök att få till en internationell konvention som skulle ge någonting liknande upphovsrätt till musikerna, som organiserades av ILO i nära samarbete med musikernas fackliga organisationer. Där brydde man sig dock mindre om grammofonindustrins önskemål. Snarare strävade man efter att skydda arbetstillfällen för livemusiker, vilka man ansåg hotades av “mekaniseringen”. Dessa strävanden tog tid på sig och diskuterades grundligt, men om de hade hunnit vore det fullt tänkbart att den internationella upphovsrätten tagit en annan inriktning – där musiker, men inte skivbolag, sågs som legitima rättighetshavare för den musik som spelas i radio och i offentlighetens högtalare.
Nu blev det inte så. Expertkommissionerna, bistådda av Italiens fascistiska regim, hade arbetat snabbare – till grammofonindustrins glädje. Samadenförslaget ledde fram till “Romkonventionen om skydd för utövande konstnärer, framställare av fonogram samt radioföretag”, slutligen undertecknad 1961 och är idag en djupt integrerad del av svensk upphovsrättslag. Det är tack vare den som skivbolag kan ställa hejdlösa anspråk mot The Pirate Bay.
Skivbolag har som bekant (och till skillnad från musikförlag) ingen upphovsrätt i egentlig mening, men tack vare Romkonventionen har de något som kallas “närstående rättigheter” som med tiden kommit att spela en minst lika stor roll.

För övrigt kan vi notera hur George H.C. Bodenhausen, en av de ledande jurister som under 1950-talet arbetade fram Romkonventionen, refererade till det fascistiska Italiens lag om dessa rättigheter, som hade antagits mitt under kriget i april 1941, såsom ett föredöme, “the most up-to-date legislation”. [Bodenhausen, 1954]

Detta betyder inte att Romkonventionen är “fascistisk”. Däremot är det svårt att komma ifrån att den har starka drag av korporativism, vilket satt starka avtryck i upphovsrättsbyråkratin. Det är också viktigt att komma ihåg att musikernas fackliga organisationer förespråkade en helt annan lösning, som inte på samma sätt hade institutionaliserat gödandet av skivbolag. Utan att påstå att Ifpi som organisation hade fascistiska sympatier, drog de taktisk fördel av den fascistiska regimens antifackliga och korporativa politik under 1930-talet – i en dragkamp vars utgång än idag präglar upphovsrättens utformning.

Att Ifpi grundades år 1933 i det fascistiska Italien är idag föga känt. Uppgiften har tidigare funnits på Wikipedia:

It was formed /…/ during 1933 in Rome, Italy, under the fascist government of Benito Mussolini by companies mainly owned or controlled by General Electric in the United States of America.

I april 2005 avlägsnade någon nämnandet av fascismen, men faktauppgiften om var och när Ifpi grundades kvarstod på Wikipedia – tills den 25 augusti 2006. Då redigerades sidan av någon med IP-adressen 195.40.39.2, som raderade varje omnämnande om att Ifpi över huvud taget har en historia. Så har det förblivit på Wikipedias sida om IFPI, till skrivande stund.

Den “någon” som raderade uppgiften om Ifpis grundande, befann sig bevisligen på Ifpis högkvarter i London. IP-numret kan spåras dit. Varför är Ifpi så till den milda grad rädda för sin egen historia, att de försöker hemlighålla att de fyller jämnt i år?

Citerade källor:

45 kommentarer ↓

#1 Perty on 7 April 2008 at 6:07 pm

Du borde översätta den där till engelska…

#2 Johan Svensson on 7 April 2008 at 6:49 pm

Det där var en väldigt intressant liten historia. Deras wiki-sida ser verkligen enormt mager ut.

#3 opassande » Blog Archive » Lite sköna snabbisar on 7 April 2008 at 7:50 pm

[...] fyller 75 år idag, och det firar Rasmus på Copyriot med att förtälja intresseorganisationens smått skämmiga historia som de aktivt dolt på [...]

#4 Stefan on 7 April 2008 at 7:58 pm

Någon med koll kanske borde uppdatera wiki:n igen… ;)

#5 Onsdag on 7 April 2008 at 8:21 pm

Traceroute-sidan har slutat fungera – den dör någonstans hos Easynet. Fast en DNS-koll visar att IP-adressen motsvarar mail.ifpi.co.uk.

Intressant läsning!

#6 MANNE on 7 April 2008 at 8:34 pm

Men fy faaan.. helt snurrigt! :D

#7 Grattis Ifpi, 75 år: Om detta må ni berätta! « pekare on 7 April 2008 at 8:58 pm

[...] år: Om detta må ni berätta! Posted by onasut under Uncategorized | Taggar: ifpi |   *Grattis Ifpi, 75 år: Om detta må ni berätta! Den “någon” som raderade uppgiften om Ifpis grundande, befann sig bevisligen på Ifpis [...]

#8 LA2 on 7 April 2008 at 9:46 pm

I avsaknad av en engelsk översättning av blogginlägget, gjorde jag en notering på http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:IFPI

#9 Jessica on 7 April 2008 at 9:58 pm

Mycket intressant – ett av de bästa Copyriotinläggen någonsin! Upphovsrätt, historia, wikipropaganda och digitalt detektivarbete i en fin blandning. bra jobbat

#10 Opassande Nemnbar on 7 April 2008 at 10:02 pm

Shit is about to hit the fan. Översätt det till engelska bara!

IFPI – Born under a fascist dictatorship, with corporativism in its genes!

Ifpi – Inspired by fascism, concieved by a desire to put the corporations first above all else!

#11 steelneck on 7 April 2008 at 11:06 pm

Absolut strålande!

Som någon skrev, översätt till engelska, pronto, now, on the double. Slashdottning på G. Jag tror att väldigt många formligen vältrar sig i denna info.

Mycket bra grävande journalistik, i synnerhet delen om att de själva försökt dölja förhållandena.

#12 bling on 8 April 2008 at 7:19 am

Varför är jag inte ett dugg förvånad? särskilt med tanke på hur Hollywood bildades…

#13 Perty on 8 April 2008 at 8:53 am

Hmm… Tyckte det kändes bekant med rubriken och nu trilla poletten ner.

Morbid humor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Om_detta_m%C3%A5_ni_ber%C3%A4tta

#14 Oivvio Polite on 8 April 2008 at 9:54 am

Intressant post. Men jag saknar en idémässig utredning: Finns det någon djupare koppling mellan Ifpi och fascismen som ideologi, eller snarare mellan fascism och ett starkt värnande av upphovsrätt?

Den italienska fascismen hade väl som den tyska nazismen stora inslag av korporativism? I en sådan ideologi skulle man ju kunna tänka sig att upphovsmannens intresse skall underordnas Nationens. Nicht wahr?

#15 Jobjörn on 8 April 2008 at 10:12 am

Det vore skitbra om du kunde lägga till en källhänvisning för uppgiften om IFPIs bildande i Italien till Wikipedia-artikeln. Använd gärna någon av följande mallar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Cite_book
http://en.wikipedia.org/wiki/Template:Cite_web
http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Citation_templates

#16 Copyriot › What the IFPI tries to conceal about its origins in fascist Italy on 8 April 2008 at 10:15 am

[...] published nor shared. Required fields are marked * Name * Email * Website Comment ‹ Grattis Ifpi, 75 år: Om detta må ni berätta! Möjligtvis liknande inlägg: “Indexing the Grey Zone”: a talk at [...]

#17 monki on 8 April 2008 at 10:22 am

Piratpartiet diskuterar detta här:
http://forum.piratpartiet.se/Topic101404-15-2.aspx

Jag skrev följande kommentar där:

Poängen med inlägget på Copyriot är inte att skuldbelägga IFPI för att ha ett smutsigt ursprung som visar att de egentligen skulle vara fascistister. Som att de bakom den nuvarande politiken hade en ideologisk färgning. Internet, cybernetiken, magnetbandet…alla har sina smutsiga ursprung och det handlar inte om att analysera dolda intentioner.

Poängen är att IFPI strategiskt hade nytta av de korporativistiska tendenserna i Italien och Portugal.
“Detta betyder inte att Romkonventionen är ‘fascistisk’. Däremot är det svårt att komma ifrån att den har starka drag av korporativism, vilket satt starka avtryck i upphovsrättsbyråkratin.”

Inte nog med det, det är inte frågan om en grupp som av historiska tillfälligheter råkade befinna sig i en fascistisk stat. Det är aktiva val att strategiskt utnyttja den kororativistiska välviljan för att få igenom sin agenda.

Som Rasmus skriver:
“Det är också viktigt att komma ihåg att det musikernas fackliga organisationer förespråkade en helt annan lösning, som inte på samma sätt hade institutionaliserat gödandet av skivbolag. Utan att påstå att Ifpi som organisation hade fascistiska sympatier, drog de taktisk fördel av den fascistiska regimens antifackliga och korporativa politik under 1930-talet – i en dragkamp vars utgång än idag präglar upphovsrättens utformning.”

Det fanns alltså en annan möjlig väg som inte realiserades, delvis på grund av IFPIs strategiska utnyttjande av fascistiska regimer.

IFPI är en organisation som inte bara vill dölja en smutsig historia, utan dölja att de har en historia (eller snarare en genealogi) överhuvudtaget. Att ha det innebär att man är ett resultat av de-på-den-tiden-dominerande krafterna. Ett resultat av en konflikt som kunde ha tagit många andra vägar. Vägar som det även idag går att återupptäcka. Vad IFPI vill är istället att framställa sig som en naturlig, opartisk, oproblematisk och ohistorisk försvarare av upphovsmännens intressen. Någon utan historia går inte att ifrågasätta.

#18 rasmus on 8 April 2008 at 10:54 am

Så, engelsk översättning färdig. Har dock inte tid att försöka sprida länken, så ni som hoppades på spridning uppmanas göra det själva. Tack för alla uppmuntrande tillrop!

Jobjörn: Jag har varken tid eller lust att gå in och härja på Wikipedia. DIY!

Oivvio Polite:
Jag återkommer antagligen snart, efter att ha läst av lite reaktioner, med ett uppföljande inlägg.
Tills dess kan jag hänvisa till Monkis utomordentliga kommentar.

Angående frågan om kopplingar med fascimen som ideologi, så understryker jag än en gång om att det inte handlar om att stämpla upphovsrätten i sig som någonting fascistanstruket.
Däremot, om vi talar specifikt om Romkonventionen som ett resultat av utdragna överväganden om vem som skulle och inte skulle ha rättigheter till ljudinspelningar, går det möjligtvis att tala om korporativa inslag vars samband med den italienska fascismen det nog inte går att blunda för. Observera dock att detta inlägg inte är ett forskningspapper. Däremot kan det inte helt uteslutas att ett sådant kommer någon gång i framtiden. Jag ämnar överväga i vilken mån dessa frågor kan platsa inom ramen för mitt pågående avhandlingsarbete i historia.

Oivvio, jag tror inte man bara kan definiera korporativism som att olika intressen underordnas Nationen. Snarare handlar det väl om ett representativt politiskt system som tar avstånd från den individbaserade parlamentariska demokratin, och i stället låter olika branscher representeras. Samhället delas upp i olika områden som styrs av experter inom respektive område: lantbruk, industrier, kulturområden…
Den som är intresserad av den fascistiska synen på korporatism kan med fördel läsa ett inlägg av bloggaren Fas, som betecknar sig som kristen “nationalanarkist”. Han citerar Nysvenska Rörelsens manifest: “Korporatismen rycker undan grunden för klasskampen genom att göra företagen självägande (liksom stiftelser). /…/ Vinsten delas mellan företagsledning, aktieägare och anställda.

#19 Cugel on 8 April 2008 at 3:56 pm

Interpol har ett intressantare förflutet. Både Prags bödel Reinhard Heydrich och krigsförbrytaren Ernst Kaltenbrunner har varit innehavare av president posten i Interpol.

#20 IFPI Erases Evidence Of Fascist Roots For 75th Anniversary | TorrentFreak on 8 April 2008 at 5:30 pm

[...] of the Phonographic Industry (IFPI) celebrates its 75th anniversary this year. How come? Thanks to Copyriot, here is the story that the IFPI wants to hide from the [...]

#21 opassande » Blog Archive » Ifpi, prostitution och Vincent Gallo on 9 April 2008 at 7:25 am

[...] att dölja sin historia, nu en kommentar om diskussionerna och reaktionerna som följde efter hans initiala postning. Då jag följde diskussionerna och olika lästips i några tabbar, hamnade jag dessutom på Fokus, [...]

#22 Zwartbaard.nl » Blog Archive » IFPI Erases Evidence Of Fascist Roots For 75th Anniversary on 9 April 2008 at 7:50 am

[...] of the Phonographic Industry (IFPI) celebrates its 75th anniversary this year. How come? Thanks to Copyriot, here is the story that the IFPI wants to hide from the [...]

#23 Is it just me or is it really gross when phlegm bungee jumps back into your face after you’ve tried to spit it out? « Mostly random ramblings; on occasion something actually worthwhile on 9 April 2008 at 11:23 am

[...] you, not so much about piracy as culture in general – very worthwhile I assure you), as well as Copyriot for some entertaining reading in regards to IFPI’s 75 year anniversary (also in [...]

#24 Dezcon » Blog Archive » Copyriot kastar ljus på IFPI’s förflutna on 9 April 2008 at 9:01 pm

[...] Läs vidare [...]

#25 P-H on 11 April 2008 at 8:45 am

suck. att du orkar. patetiskt.

#26 rasmus on 11 April 2008 at 9:11 am

P-H: Utveckla är du snäll.

#27 Copyriot › Teater kan inte kopieras on 11 April 2008 at 9:29 am

[...] Grattis Ifpi, 75 år: Om detta må ni berätta! [...]

#28 P-H on 11 April 2008 at 10:25 am

jag blir bara så trött på alla små hobby-don quijottar som ska stångas med alla stora och ofattbart onda skivbolag och intresseorganisationer. alla väderkvarnar är lika onda – på dom bara! suck. och jag antar att du kollat min ip-adress redan och ser att jag jobbar på ett hemskt och ondskefullt skivbolag. kan berätta att idag ska vi äta griljerade spädbarn till lunch och skölja ner det hela med färskt människoblod faktiskt.

#29 rasmus on 11 April 2008 at 1:20 pm

P-H: Mogen kommentar.

Antar för övrigt att du inte har läst inlägget ovan, då det klargörs att det inte handlar om att utmåla skivbolag som “onda”, utan snarare om att bidra till historieskrivningen om Romkonventionen.

Angående uttrycket “små hobby-don quijottar” kan jag förresten medge att jag är ganska liten – knappt 170 centimeter lång. Däremot är “hobby” aningen fel då jag trots allt är avlönad historiker som skriver avhandling som delvis berör sådant som nämns i inlägget.
Om du anser det vara förkastligt att historisk forskning tittar på rådande upphovsrätts förhistoria så är du mer en välkommen att argumentera för din uppfattning.
Det vore också intressant att höra dig kommentera sakinnehållet i vad som här skrivits, vilket skulle intressera mig betydligt mer än dina middagsplaner.

#30 Christian on 15 April 2008 at 10:03 pm

Intressant. Tack!

http://whois.domaintools.com/195.40.39.2 är dock att föredra för “ip-spårningen” dock.

#31 Copyriot › Ifpis jubileum uppmärksammat i Tyskland on 21 April 2008 at 11:12 am

[...] Grattis Ifpi, 75 år: Om detta må ni berätta! [...]

#32 Ifpi: “Vi vill döda internet” « Onsdag on 26 April 2008 at 10:43 am

[...] 26, 2008 Ifpi, skivbolagens lobbyorganisation, har inte helt oväntat bestämt sig för att stämma en svensk [...]

#33 Creative Commons » Blog Archive » Die Gründung der IFPI on 26 April 2008 at 11:17 pm

[...] (4) gehört, weckte das beim schwedischen Historiker Rasmus Fleischer (5) die Neugier, näheres zur Geschichte des Verbandes (6) herauszufinden [...]

#34 Copyriot › Mussolini och den korporativa staten on 11 May 2008 at 1:22 pm

[...] Grattis Ifpi, 75 år: Om detta må ni berätta! [...]

#35 Men från Peking hörs det inget « Kamikazepiloten on 7 June 2008 at 12:53 am

[...] på Max Fleischers magnum opus? En vänstersluggers högoktaniga brandfackla rätt ner i halsen på IPFI & Monique Wadsted? Jag tror vi kan utgå från att det är så. Så långt sträcker sig min [...]

#36 Fascismen slår tillbaka | Kopit on 14 August 2008 at 8:01 pm

[...] har nyligen blivit blockerad av fasciststaten Italien. Det är antagligen Ifpi, med sina starka rötter från 30-talets fascistiska Italien, som ligger bakom påtryckningar hos myndigheterna. Ifpi har [...]

#37 Copyriot › Det neofascistiska Italien: Blockaden av The Pirate Bay är bara ett symptom on 15 August 2008 at 6:05 pm

[...] Grattis Ifpi, 75 år: Om detta må ni berätta! [...]

#38 Copyriot › Nätcensur avvärjd on 26 September 2008 at 11:53 am

[...] Grattis Ifpi, 75 år: Om detta må ni berätta! [...]

#39 Copyriot › Dubbla budskap om Ifpis grundande on 17 October 2008 at 4:53 pm

[...] Grattis Ifpi, 75 år: Om detta må ni berätta! [...]

#40 Landortsbiografens död, eller? « Filmkoll on 19 November 2008 at 3:39 pm

[...] av wrongy på november 19, 2008 Nu har visst 327 biograf-ägare gått ut med att stödja den fascistiska IPRED-lagen. Det intressanta är att den artikeln verkar ha försvunnit i cyberrymden, försök [...]

#41 Copyriot › Att Ifpi grundades i Italien var ingen slump on 28 November 2008 at 1:28 am

[...] Grattis Ifpi, 75 år: Om detta må ni berätta! [...]

#42 yo mstuff! - Efter Ipred1 kommer… Ipred2 on 15 December 2008 at 1:01 pm

[...] används för kommande lagförslag även i Sverige, särskilt som att Antipiratbyrån och Ifpi menar att den aktuella Ipred1-lagen är "ett steg i rätt [...]

#43 Enligt Min Humla » Förändringens förbris on 15 April 2010 at 4:25 pm

[...] förknippas med korruption och fascism, och att samme minister kritiseras av en organisation som föddes i just det fascistiska Italien på [...]

#44 COPYRIOT | Mussolini, teaterpolitiken och upphovsrätten on 25 October 2010 at 9:33 am

[...] Grattis Ifpi, 75 år: Om detta må ni berätta! [...]

#45 .es-pere « Stenskott on 9 February 2011 at 10:04 pm

[...] ständigt förändrande fenomen, vilket kanske tydligast åskådliggörs av 1930-talets plötsliga införande av näraliggande rättigheter och nutidens förflyttning av upphovsrättens innebörd från samhällelig konsensus till [...]

Kommentera