Blockera! Blockera! Blockera!

Blockeringsyran hugger vilt mot det nätverk vi lärt oss kalla internet. Veckan har varit smått bisarr. Av de tre exempel som jag här nämner, antar jag att den tredje kommer att förorsaka mest uppmärksamhet.

Först menar EU:s justitiekommissionär Franco Frattini att man bör förbjuda bombrecept på internet. Nej förresten, inte förbjuda utan blockera. Han vill se ett EU-direktiv om att varje internetleverantör ska tvingas att blockera sina kunder tillträde till sajter som innehåller instruktioner om hur man tillverkar bomber. “Detta har inget att göra med yttrandefrihet”, hävde Franco Frattini ur sig. På fullt allvar.

Sen var det IFPI:s seger i Belgien, där en domstol fattade det prejudikat de suktat så efter. Belgiska internetleverantörer blir skyldiga att inom sex månader börja blockera otillåten kopiering i fildelningsnätverk. Hur det ska gå till förblir förstås oklart, men IFPI tänker sig förstås att det ska blockera själva infrastrukturen som gör fildelningen möjlig – och tycker förstås lika lite som Franco Frattini att sådant kan ha någonting med yttrandefrihet att göra.

Värst av allt är att i stort sett ingen ställer de stora frågorna kring vart det epidemiska skrikandet efter internetblockering kommer att leda. Om konsekvenser i andra, tredje hand. Om vilka principer som ska styra blockeringslistorna. Om vad det vi kallar “internet” är. Om inte något så viktigt som ansvar ska fördelas med lite större genomtanke när vi nu råkar sitta här med ett världsomtäckande datornätverk som ingen riktigt hade förutspått. Sådant pratas det inte om. Situationen är rätt sjuk. Så många långsiktiga intressen det finns att inte gå in på det smygande godtyckets väg. Så många som logiskt sett borde fatta sina egna akuta intressen i saken, men som ändå föredrar att prata om närliggande, men oviktigare frågor.

Allt detta är sjukt. Sjukast av allt är dock följande information, som kom till kännedom under fredagskvällen: Från nästa vecka så planerar Rikspolisstyrelsen att tvinga Sveriges internetoperatörer att blockera The Pirate Bay.
Följande är ett citat ur ett nyhetsbrev som går ut bland folk i telekombranschen:

Stoppet kommer att ske i samband med att rikskriminalpolisen i nästa vecka kommer med en uppdatering av den lista som filtrerar sajter som innehåller barnpornografiskt innehåll. I Sverige har 14-15 Internetoperatörer tecknat ett samarbete med polisen, där de förbundit sig att stänga av de sajter som polisen anser innehåller barnporr, bland dessa finns Bredbandsbolaget, Glocalnet och Telia.
Internetsidan Piratebay kommer att finnas i listan. Anledningen är att de medverkar till spridning av barnpornografi och uppfyller kriterierna för de som ska finnas i listan. Beslutet är taget på mycket hög nivå“, skriver Per-Åke Wecksell i det brev som skickats till operatörerna.
/…/
– Man kan inte välja vilka sajter på polisens lista som vi vill, och inte vill stänga ner. Om man inte vill stoppa trafiken till en speciell sajt så får man helt enkelt bryta det kontrakt som har skrivits med polisen, säger Patrik Hiselius, jurist på TeliaSonera /…/
– Vi kommer att stänga trafiken till de sajter som finns med i den filterlista som polisen levererar till oss i nästa vecka.

Alla förstår att detta är rent sabotage. Att det inte har med barnporr att göra. Polisen har hittills inte pekat på något konkret fall av barnpornografi, än mindre har de vänt sig direkt till The Pirate Bay för att ge dem möjlighet att agera. The Pirate Bay är infrastruktur, precis som MSN eller Hotmail, och om den infrastrukturens servrar ska blockeras utifrån vad slutanvändarna kan använda den till, måste i konsekvensens namn även barnporrparadis som MSN och Hotmail blockeras.

Vad som kommer att hända under den närmaste veckan blir mycket, mycket spännande.

Uppdatering, lördag kväll: Under det senaste dygnet har Copyriot haft besöksmängder utan motsvarighet sedan förra sommarens försök att stänga The Pirate Bay. Vi råkade ju vara “först” med att skriva om detta, men kommer inte hinna följa det särskilt noggrant. Mycket annat klokt har skrivits – en vända i bloggosfären kan t.ex. börja hos Beta Alfa.
Absolut obligatorisk läsning hos Oscar Swartz: Polisens hämnd mot Pirate Bay: nya fakta!

68 kommentarer ↓

#1 wilson on 6 July 2007 at 7:17 pm

Mycket intressant läsning, tack!

Franco Frattini är även förespråkare för att införa förbud mot vissa våldsamma datorspelstitlar. Hoppas det blir bättre när vi får ett generationsskifte bland politikerna.

#2 TPB on 6 July 2007 at 7:21 pm

Läggtill följande i din hosts fil för att kommarunt filtret:

83.140.176.146 http://www.thepiratebay.org
83.140.176.146 thepiratebay.org
85.17.40.227 tracker.thepiratebay.org
85.17.40.228 a.tracker.thepiratebay.org
85.17.40.228 vip.tracker.thepiratebay.org
85.17.40.228 tv.tracker.thepiratebay.org
85.17.40.227 tpb.tracker.thepiratebay.org
85.17.40.68 open.tracker.thepiratebay.org
83.140.176.156 torrents.thepiratebay.org
83.140.176.148 static.thepiratebay.org
83.140.176.149 rss.thepiratebay.org
83.140.176.150 upload.thepiratebay.org
85.17.40.68 tracker.prq.to
85.17.40.227 tpb.tracker.prq.to
85.17.40.228 tv.tracker.prq.to
83.140.176.146 trackerwww.prq.to
83.140.176.146 http://www.thepiratebay.se
83.140.176.146 thepiratebay.se
83.140.176.156 torrents.thepiratebay.se
83.140.176.148 static.thepiratebay.se
83.140.176.149 rss.thepiratebay.se
83.140.176.150 upload.thepiratebay.se

#3 Lasse on 6 July 2007 at 7:24 pm

Ni bör nog förklara hur man härjar runt i hosts-filen för oss vanliga dödliga. :)

#4 Lars on 6 July 2007 at 7:26 pm

Är detta verkligen sant? Om RPS alltså. Nyhetsbrevet inleder med “Brevet garanterar inte att allt som sägs är sant, men att det åtminstone nästan är det”

#5 rasmus on 6 July 2007 at 7:29 pm

Lars: Informationen kommer från flera oberoende källor inom ISP-branschen, som nåtts av informationen från Rikspolisstyrelsen.

#6 Gunnlög on 6 July 2007 at 7:37 pm

Det låter som ett aprilskämt!

#7 toxi on 6 July 2007 at 7:39 pm

annars kan man installera egen dns server tex bind och peka om sina uppslag till 127.0.0.1 istället för isp:en dnser, då gör man direkt uppslag och går förbi polisens patetiska “filter” för evigt.

http://www.isc.org/index.pl?/sw/bind/

#8 JesusKristus on 6 July 2007 at 7:45 pm

Och efter TPB skall sverigescenen blockeras?

#9 Thomas Tvivlaren on 6 July 2007 at 7:58 pm

Men vad i h-e!!! Sker det här verkligen i Sverige? Precis när jag trodde att gränsen var nådd för tokerierna så är det dags igen…och varje gång blir jag lika förvånad.

#10 Lars on 6 July 2007 at 7:59 pm

Det här är verkligen illa, men ändamålsglidningen med porrfiltret var ju väntad. Men på sätt och vis är det bra, tillräckligt många är engagerade i fildelningsdebatten för att vi kanske kan få en debatt om polismyndighetens censur av vår kommunikation på nätet.

#11 En annan Lars on 6 July 2007 at 8:08 pm

Se där. Polisen lockar först alla ISPer att skriva på ett avtal om att “blockera” mer eller mindre uppenbara barnporrsidor mot att få lite goodwill – en no-brainer för ISP-företagen. Några år senare har avtalet utvecklats till en utmärkt hållhake för att få dessa ISPer att “blockera” lite vad som helst för att inte bli beskyllda för att stödja spridning av barnporr genom att bryta avtalet. En sådan förvånande utveckling.

Nästa steg blir troligen att byta ut det rätt verkningslösa DNS-filtret mot något med lite högre effekt.

#12 Snild Dolkow on 6 July 2007 at 8:28 pm

Det finns inte en chans att slutanvändare kommer att godta det här. Resultatet kommer väl, tyvärr, att bli att barnporrfiltrens existensberättigande tunnas ut.

#13 Kristoffer Forsgren on 6 July 2007 at 8:38 pm

På något vis hoppas man ju att det här bara är ett dåligt skämt. Dessvärre har jag en otäck känsla av att så inte är fallet.

Då återstår att se hur mycket liv det verkligen blir. Förmodligen kommer många (medelsvensson alltså) att sitta vid middagsbordet och tycka att det inte gör något om glinen som tankar får det lite svårare.

Vi är nog betydligt färre som ser det hela i ett större perspektiv. Att det hela mer och mer glider över till godtycklig censurering och blockering.

Jag hoppas att det blir ett helvetes liv om detta ifall det faktiskt är sant.

#14 En sur karamell » Bloggarkiv » Låt inte polisen gå runt lagen on 6 July 2007 at 8:48 pm

[...] Rasmus Fleischer publicerade nyss något uppseendeväckande på copyriot: [...]

#15 projo’s blog » Blog Archive » Polisen spärrar The Pirate Bay on 6 July 2007 at 8:57 pm

[...] Så var det dags igen. Dumheterna vet inget slut. Kan inte bara alla dinosaurier hos polisen som uppenbarligen inte förstår sig på den digitala [...]

#16 neoj on 6 July 2007 at 9:08 pm

http://www.opendns.com/

#17 opassande » Blog Archive » Nu ska The Pirate Bay stängas ner igen on 6 July 2007 at 9:18 pm

[...] mer på Copyriot och [...]

#18 John Nilsson on 6 July 2007 at 9:45 pm

@Snild

Jag vet inte om det är “tyvärr” TPB är inte den enda sajten som inte förjänar att vara på listen som hamnat där.

#19 popoffsky on 6 July 2007 at 10:02 pm

hey, jag har aldrig fått BP via TPB, dock, en gång, via hotmail.

#20 Tim on 6 July 2007 at 10:27 pm

Det kommer att bli intressant nästkommande år, Sverige lär gå om USA, Saudiarabien och China tillsammans i censur och “terroristskydd”. Länge leve det “fria demokratiska Sverige”….

#21 Tim on 6 July 2007 at 10:29 pm

Just det, detta på IDG nu:
http://www.idg.se/2.1085/1.114401

Rikspolisen har fått kalla fötter och ska nu “samtala” med TPB, intressant att de kom på det efter media spridit ordet.

#22 AE on 6 July 2007 at 11:16 pm

Jag tror att det hela handlar om http://bayimg.com/, TPBs nya tjänst för ocensurerad upladdning av bilder. TPB är nog ute på lite tunn is när de börjar hosta innehåll som kan vara copyrightskyddat… efter en snabb titt kan jag också konstatera att mycket av innehållet är ganska tveksamt (ungt & naket). Hoppas detta inte visar sig vara ett stort misstag från TPBs sida.

#23 Jug on 6 July 2007 at 11:51 pm

Jag undrar om att helt enkelt använda OpenDNS också går runt deras “filter”? Det är dessutom som bonus en riktigt snabb DNS som mycket väl kan vara snabbare än din ISP’s. :-)

#24 Vetgirig on 6 July 2007 at 11:52 pm

När Aftonbladet en gång förbjöds på 1800-talet så startade de Det andra aftonbladet
och när det föbjöds det trejde aftonbladet – det blev upp till sjugosex aftonblad allt
eftersom varje tidigare tidning förbjöds.

När kommer http://www.piratebay2.org upp ?
Undrar hur många pirate bay de måste skapa innan de ger upp ?

#25 fisk0 on 7 July 2007 at 12:02 am

I längden kommer det här bara att leda till att fler och fler får reda på möjligheterna till att ta sig förbi polisens blockeringar, och vips så är hela barnporrfiltret oanvändbart, och en stor del av sveriges internetsurfande befolkning kommer att ha full tillgång till barnpornografi att surfa in på av misstag eller med mening.

#26 Sjukfan on 7 July 2007 at 1:28 am

Om de genomför det här så är det bara att börja lämna in MSN, Google och andra som oxå ger tillgång till otillåtet material.

#27 80kbps32KHzMP3 on 7 July 2007 at 1:28 am

Tja jag är inte orolig, själv är jag inloggad på UpUnet-s Uppsala Universitet och de blockar inget!

#28 Axel on 7 July 2007 at 2:47 am

bryr mig inte.. enkelt att komma undan sådan skydd
tex
http://www.sneakonline.com
http://www.codedup.com

etc..

#29 Pung on 7 July 2007 at 2:49 am

Detta var obehagligt. Vad är det som håller på att hända med detta land?

Brrr…. :-(

#30 Foliekeps on 7 July 2007 at 2:57 am

Konspirationsteoretikerna kanske har rätt i alla fall. Dom vill åt vår frihet. Usch! :-(

#31 Emilitokai on 7 July 2007 at 4:02 am

Detta kommer bli en flopp från polisens sida ifall det ens genomförs, som någon sa så kommer endast folk lära sig gå runt blockeringarna och vips var allt meningslöst igen.

#32 ozamosi » Bara två saker är oändliga, universum och mänsklig dumhet. Och jag är inte säker på det förstnämnda on 7 July 2007 at 4:32 am

[...] ett antal timmar sedan satt jag och läste ikapp mina feeds. Den här gången hade Rasmus Fleisher skrivit om hur EU:s justitiekommissionär Franco Frattini vill se ett EU-direktiv om att varje [...]

#33 Hur du slipper få din internettrafik censurerad « Basic personligt on 7 July 2007 at 8:05 am

[...] hos Copyriot, Aftonbladet, DN, SvD och [...]

#34 Jon on 7 July 2007 at 8:45 am

Mycket intressant, om än väldigt skrämmande.

Jag läste inlägget med följande citat ständigt i åtanke;

“Av de tre exempel som jag här nämner, antar jag att den tredje kommer att förorsaka mest uppmärksamhet”

När jag läst klart det första exemplet tänkte jag “det här måste ju vara svårslaget”.

Sen insåg jag att det bara blev värre. Och VÄRRE.

Själv befinner jag mig för tillfället i Australien och kommer därför inte kunna “uppleva” detta. Det ska dock bli väldigt intressant att läsa- och höra om det.

#35 M on 7 July 2007 at 11:03 am

Vilket extremt ogenomskinligt svepskäl!

Citat ur nyhetsbrevet:

“Internetoperatörer tecknat ett samarbete med polisen, där de förbundit sig att stänga av de sajter som polisen anser innehåller barnporr, bland dessa finns Bredbandsbolaget, Glocalnet och Telia.
“Internetsidan Piratebay kommer att finnas i listan. Anledningen är att de medverkar till spridning av barnpornografi och uppfyller kriterierna för de som ska finnas i listan. Beslutet är taget på mycket hög nivå“ ”

Första meningen innehåller ett ganska roligt syftningsfel!

Nyhetsbrevet glider sen från “innehåller” till “medverkar till”. Ingår medverkan verkligen i kriterierna? I så fall, varför blockeras inte andra infrastrukturer som youtube och imageshack (de är ju dessutom “värre” eftersom de kan lagra själva bilderna/filmerna)?

#36 *Required on 7 July 2007 at 11:46 am

http://en.wikipedia.org/wiki/Hosts_file

Där kan ni läsa om er ‘hosts fil’ och där finns även ett par bra länkar, sedan är det bara att fylla i IP-adresserna till thepiratebay.org och voops så har ni kringgått Gestapo’s (rikspolisstyrelsens) filter och ni kan fortfarande använda er ISP’s DNS (för allt annat än TBP) för att inte verka misstänksam…

#37 Alter Ego Resonerar - » Piratpolisen slår till on 7 July 2007 at 11:54 am

[...] ligger mycket sanning i det som t.ex Copyriot skriver “The Pirate Bay är infrastruktur, precis som MSN eller Hotmail, och om den [...]

#38 Ole Husgaard on 7 July 2007 at 12:32 pm

On May 29th this year the American Chamber of Commerce held a hearing in Stockholm with the title “Sweden – a safe haven for pirates?”. Falkvinge and Engström from Piratpartiet were in the audience, as well as Oscar Swartz.

At the hearing a representative from the danish anti pirate group was one of the speakers. He told about the great success they had had in Denmark getting allofmp3.com blocked with the danish child pornography filter. He also advocated child pornography as the way to fight piracy, as the politicians understand child pornography better than copyright.

Coincidence? My guess is that somebody attending this hearing got “inspired” by this. Probably some anti piracy agency uploaded a torrent with child pornography disguised as something uninteresting (so nobody would look at it and report it to TPB, who immediately remove such torrents if they find out) and then reported them to the police.

The swedish police probably knows this isn’t really about child pornography. At least I really hope that your police would investigate and prosecute when child pornography is distributed in Sweden, instead of just putting the distributer’s web site on a block list.

#39 Osten87 on 7 July 2007 at 1:11 pm

He also advocated child pornography as the way to fight piracy, as the politicians understand child pornography better than copyright.

FY FAN VA SKADAT!!!

#40 Nevax on 7 July 2007 at 1:47 pm

Som det förra inlägget av TPB fast lite mer hur man lägger in.

Lägg till detta i eran hosts fil. I linux (och mac?) är det antagligen /etc/hosts och i windows är det WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts.
I windows kan man behöva gå in i nätverks egenskaperna, gå in där man byter ip, trycka på avancerat och klicka i “Använd LMHOSTS-filen” under fliken WINS

# The Pirate Bay
83.140.176.146 http://www.thepiratebay.org
83.140.176.146 thepiratebay.org
85.17.40.227 tracker.thepiratebay.org
85.17.40.228 a.tracker.thepiratebay.org
85.17.40.228 vip.tracker.thepiratebay.org
85.17.40.228 tv.tracker.thepiratebay.org
85.17.40.227 tpb.tracker.thepiratebay.org
85.17.40.68 open.tracker.thepiratebay.org
83.140.176.156 torrents.thepiratebay.org
83.140.176.148 static.thepiratebay.org
83.140.176.149 rss.thepiratebay.org
83.140.176.150 upload.thepiratebay.org
85.17.40.68 tracker.prq.to
85.17.40.227 tpb.tracker.prq.to
85.17.40.228 tv.tracker.prq.to
83.140.176.146 trackerwww.prq.to
83.140.176.146 http://www.thepiratebay.se
83.140.176.146 thepiratebay.se
83.140.176.156 torrents.thepiratebay.se
83.140.176.148 static.thepiratebay.se
83.140.176.149 rss.thepiratebay.se
83.140.176.150 upload.thepiratebay.se

#41 Blu3D on 7 July 2007 at 2:24 pm

Istället för att whina om det kan man ju visa hur man gör för att slippa skiten. http://www.opendns.com

#42 Jaggernauten on 7 July 2007 at 2:43 pm

Jag tycker det är jättebra med ett barnporrfilter, UNDER DEN FÖRUTSÄTTNINGEN att det är gjort med förnuft och kommunikation.

Blir en site anmäld för barnporr, kontakta siteinnehavarna (finns ingen, ok, stäng skiten) och kontrollera deras samarbetsvillighet.

I det här läget så KAN man ju vara konspiratorisk och anta att IFPI, MPAA o s v kanske få nys om att det är ett snabbt och effektivt sätt att blockera fildelningssajter. Kan inte låta bli att fundera över hur de skulle agera, stämma folk till höger och vänster och framstå som svin, eller låta fildelningssajterna framstå som svin och komma undan med hedern i behåll…… Hmmmmmm..

#43 Jaggernauten on 7 July 2007 at 2:46 pm

Ang. bayimage. Om man ska öppna en sådan sajt så MÅSTE man ju oundvikligen hålla JÄRNKOLL på vilket material som hamnar där så man kan filtrera bort sådant som är illegalt. Jag håller med föregående talare i ämnet, det fanns ungt och naket, INGET bra, inte alls. Däremot så skulle jag inte ha något emot att få IP-numren på de som laddat upp skiten, de förtjänar ett onlineliv under konstant attack och ett verkligt liv som jagade.

#44 Beta Alfa » Pirate Bay kan stoppas nästa vecka on 7 July 2007 at 2:57 pm

[...] Copyriot: Blockera! Blockera! Blockera! Mail: RPS TVINGAR OPERATÖRER ATT STOPPA PIRATE BAY Piratbyrån: Polisens sabotage mot The Pirate Bay fortsätter Piratpartiet: Swedish Police Shuts Down Pirate Bay – Again [...]

#45 Leo on 7 July 2007 at 2:58 pm

Detta är skrämmande. Sverige ligger i klass med länder som t ex Kina vad gäller censur nu alltså?

Kanske kan man se det positiva i det hela – det kommer bli ramaskri i de svenska folkhemmen om detta sker. Synd bara att det inte är valår….

#46 Andreas on 7 July 2007 at 3:11 pm

Var kollar ni vad det finns för bilder på bayimage? Vad jag kan se är det bara en uppladdningssida, utan möjlighet att bläddra bland andras uppladdade bilder.

#47 deep|edition » Demokratin är up for grabs on 7 July 2007 at 3:17 pm

[...] man vad Copyriot skriver kan man lätt fundera om det är en del av en större konspiration eftersom det onekligen varit ett antal förslag för att inskränka friheten på nätet. Jinge [...]

#48 Resistance Studies » Blog Archive » The Pirate Bay to be shut down. on 7 July 2007 at 7:22 pm

[...] Copyriot [...]

#49 Johan Ronström » Blog Archive » Polisen använder barnporr för att tysta on 7 July 2007 at 9:34 pm

[...] Rasmus på Copyriot skrev först om saken och Alfa Beta har sammanställt en länklista. [...]

#50 Turdpopper on 7 July 2007 at 10:05 pm

Bayimg.com är nere för mig.

#51 The Pirate Bay =not allowed i Sverige? WTF! « Fyra nyanser av brunt on 8 July 2007 at 1:32 am

[...] media-guys: The Pirate Bay blog Kulturbloggen Webbsnack Meh Beta Alfa Copyriot [...]

#52 Monstah on 8 July 2007 at 3:04 am

Hahaha Webproxy någon? :P Lättaste sättet att komma runt blockeringen.

#53 rasmus on 8 July 2007 at 9:33 am

Monstah: Visst, men möjligheten att kringgå är en senare fråga. Just nu gäller det beträndet av en ny politisk väg (som i sina längre konsekvenser absolut kommer innebära förbud mot webbproxys, förbud som förstås kommer gå att kringgå, men vars kringgående sedan i sin tur ska försvåras, allt medan större och större godtycke släpps lös). Klarar du verkligen inte av att se det?

#54 x3no on 8 July 2007 at 10:20 am

asså ni måste förstå att det har funnits barnporr där länge lite av skitet ligger på top100 nedladdat de e sjukt, antingen måste dom motvärka det helt och hållet eller släcka siten, jag tänker inte höja rösten någonstans om de stängs, dem bara grävde sin egen grop.

#55 Demokrat on 8 July 2007 at 1:24 pm

x3no: Får man fråga vilka torrents det är lite mer specifikt? Jag kollade igenom alla på top 100 men hittade absolut ingenting som skulle kunna klassas som barnpornografi.

#56 Brandman on 8 July 2007 at 1:45 pm

På Mac ligger hosts filen i
/private/etc/

#57 Joakim Jardenberg on 8 July 2007 at 3:10 pm

Notera att hela det märkliga avtalet mellan operatörerna och RKP finns i min blogg:
http://meh.tryggve.se/2007/07/barnporr-pirate-bay-och-maktmissbruk.html
Där kan var och en se att det inte finns något underlag för att blockera TPB, enligt de definitioner som finns i avtalet.

#58 beaver_se on 8 July 2007 at 6:16 pm

Att Håkan åklagare använder bp för att nå sina mål är hemskt, tänk om han med samma iver jagat våldsmän som slår och dödshotar kvinnor. Ja de som inte får polisskydd, för det är till för högre uppsatta medborgare och politiker… Sverige idag…

#59 SkivKungen on 8 July 2007 at 6:42 pm

Någon skrev: “Använd WEBPROXY för att lösa problemet”. Visst funkar det… men man skall ha klart för sig att ett osäkrare sätt att vara ansluten mot internet finns inte. WEBPROXY har nämnligen en förmåga att öppna upp för så gott som samtliga portar.. även de som ev är blockade i en router!!! Det enda VETTIGA sättet att om möjligt kringå problematiken är det som signaturen “Nevax” i ett tidigare inlägg beskrivit. Fast å andra sidan behövs verklien TPB, då det formligen kryllar av liknande siter?

#60 Det alla talar om 7/7 07 « Bibliotekarierna babblar on 9 July 2007 at 12:06 pm

[...] Bay och polisen. Läs tex vad Copyriot har att säga om saken. Piratpartiet har förresten (enligt sina egna siffror från i år) gått om [...]

#61 Sodom on 9 July 2007 at 7:20 pm

Don’t touch our internet. We built this shit, we can take it down. Anytime we want.

Our world, our war.

#62 Kalle P on 10 July 2007 at 10:31 am

Håller med, konstigt att alla de som borde ställa de svåra frågorna inte gör det. Vi har ju exempelvis en massa liberala ledarsidor som borde påpeka just glidningen mot godtycklig censur… men icke.

#63 Polisen fixar en “maskirovka” « Terroir on 10 July 2007 at 8:51 pm

[...] Se även Copyriots inlägg i debatten. Rasmus F tar upp de viktiga aspekterna av följdverkan, något som allt som oftast missas (se [...]

#64 Anonymoose on 14 July 2007 at 12:17 am

Jag antar att det är lika bra att förbjuda kemilektioner när vi ändå är i farten. Ytterst rudimentär kemi samt eventuellt för mycket fritid kan ge upphov till mer eller mindre reaktiva “experiment”. Jag är inte så säker på att fysik är en bra idé heller.

Vad gäller TPB hoppas jag att detta kan ge upphov till större gallring/interngranskning av torrents med tveksamt innehåll. Jag är som regel positivt inställd vad gäller fildelning, men inte när det kommer till barnporr och annat sjukt.

#65 Copyriot » Viktig läsning kring smygande tyranni on 18 July 2007 at 1:06 pm

[...] i DN, där Karin Rebas på ett alldeles utmärkt sätt tar ställning mot den pågående blockeringsivern. Hon tar upp en rad exempel, varav flera redan avhandlats här på Copyriot, inklusive den nya [...]

#66 Copyriot » Vad som glöms bort när alla bara diskuterar privatlivets helgd on 14 January 2008 at 1:08 am

[...] filtrera bort fildelning av musikfiler generellt. Sådant är dödfött och kommer inte att lyckas. Det reella hotet som finns är att politikerna ska att tvinga internetleverantörer att blockera en sajter. Vi har [...]

#67 En liten bloggjävel » Blog Archive » Trollhättan filtrerar inte Internet on 13 November 2008 at 4:42 pm

[...] Trollhättan har man bland annat spärrat hemsidor som innehåller bombrecept. Det är väl bara en tidsfråga innan till exempel thepiratebay.org blockeras, vem vet någon [...]

#68 COPYRIOT | Kopimi och barnporrfiltret, än en gång on 10 September 2009 at 10:19 pm

[...] Blockera! Blockera! Blockera! [...]

Kommentera